Bemutató

Új BMW motor: CE 02, az „eParkourer”

2024.02.19.

Nyáron hozzánk is befut a BMW legújabb elektromos kismotorkerékpárja, CE 02. Az extravagáns kinézetű kétkerekű bizonyosan nagy feltűnést kelt, ráadásul technikája is prémiumos szolgáltatásokat ígér – nagymotorokkal vetekedő aranyáron.

Szerző: Heimer György

Mintha egy játékboltból szabadult volna utcára ez a futurisztikus „ufó-gép”. A tárcsás kerekek, a nagy ballonos gumik, a féloldalas hátsó lengővilla, vagy a vasalódeszkára emlékeztető nyereg mind meghökkentő dizájnelem. A bohókás hangulatot árasztó kis kétkerekű arról tanúskodik, hogy a hagyományos benzines nagymotorokban élenjáró BMW Motorrad, a bajor prémiumgyártó motoros részlege merész fantáziával mindinkább beleveti magát az elektromobilitás világába is. A két éve megjelent CE 04 robogó után most itt a 02 jelű kistestvér, amely várhatóan júniusban debütál a magyar motorkerékpár piacon.

Az új modell azt is példázza, hogy elmosódnak a kismotorok, a robogók és a mopedek közötti határok. Erre utal, hogy a CE 02 azonos kivitelben, de kétféle teljesítménnyel jelenik meg. A kisebbik változat 4 kW-os (5 LE), sebessége maximum 45 km/óra, ami azt jelenti, hogy a jármű számos uniós ország közlekedési szabályai alapján már 14 éves kortól vezethető. A másik, nagyobb teljesítményű típus a 125–ös géposztályba (A1 kategóriába) tartozik. Itt már 11 kW, (15 LE) az ébredő erő, s lehet vele száguldozni az óránkénti 95 kilométeres csúcssebességgel is. A 132 kilogramm tömegű járgány 3 másodperc alatt fent van ötvenen, a hatótávolság pedig elérheti a 90 kilométert. A két kivehető lítium-ionos, darabonként közel 2 kWh kapacitású akkumulátor háztartási hálózati aljzatba csatlakoztatva feltölthető. A kisebb motorteljesítmény esetében a motorkerékpárhoz adott 0,9 kW külső töltővel valamivel több mint 3 óra a 100 százalékos delejezés, a nagyobb, 1,5 kW-os, (opcionális) töltőegységgel ez a művelet 210 percet vesz igénybe.

A CE 02 ugyanakkor egy sor, a BMW márkát jellemző prémiumos biztonsági és vezetéstámogató technikát kínál. Túl azon, hogy az e-hajtás jóvoltából a kuplungos sebességváltást már elfelejthetjük, blokkolásgátló ABS dolgozik a tárcsafékes első keréken, emellett alapáron ASC (Automatic Stability Control – automatikus menetstabilizáló), illetve RSC (Recuparitve Stability Control – nyomaték-szabályzó) rendszerek segítenek megakadályozni a gumikerekek tapadásvesztését. A kulcsnélküli, de az elektronikus lopásgátlóval is felszerelt kismotor a kormánymarkolat baloldalán kialakított gombokkal – Flow, Surf és Flash fantázianéven – háromféle üzemmódot, takarékos, kiegyensúlyozott, illetve dinamikus motorozást kínál. Sőt, van markolatfűtés és „rükverc-kapcsoló”, a pilóta hátrafelé is tud manőverezni. A világítás természetesen már LED rendszerű, a kormányon lévő színes, mini-TFT kijelző minden lényeges menetadatot megjelenít. A műszeregységből a konnektivitás sem hiányzik: az okos telefon bluetooth és USB-C töltőaljzat révén csatlakoztatható.

A BMW reklámgépezete eParkourer névvel aposztrofálja új villanyosát. A magyar fülnek ez a kissé finomkodó elnevezés a francia parcous (ösvény, pálya) szóból ered, a parkour-rel azt is jelölik, hogy gyorsan, minél kevesebb energiával lehet eljutni A-ból B-be. Magyarán arról van szó, hogy a BMW marketingstratégáinak fő célközönsége a városi cikázást favorizáló, fiatalabb korosztály, a kezdő motoros. Az ügynek csupán az a szépséghibája, hogy a CE 02 alapára a mopedes változat esetében 3,2 millió, az erősebb kivitelűé pedig 3,69 millió forint. Ezen az áron már egy jobbfajta középkategóriás nagymotor is kapható. Így hát a BMW villanyos jövevénye – legyen az bármilyen vagány – inkább a vastag tárcájú tech-rajongók játékszerének ígérkezik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 02. 12.....
2025.02.11
Sokan fogják fel az autótartást, mint maszkulin jellemzőt. Ha megfosztják őket a kocsijuktól, akkor....
2025.02.11
Kedden elindult a Tesla Inc. amerikai elektromobilitás-technológiai és energetikai vállalat....
2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....