mesterséges intelligencia
Ellenőrzés: A rendszerhez kapcsolt okosóra vagy az infravörös kamera speciális funkciója ellenőrzi a járművezető éberségét.
Az álmosságra figyelmeztető rendszerek már számos új autóban szériafelszereltségnek számítanak, sőt az újonnan kifejlesztett autókban már kötelezőek. Működési elve: egy kamera rögzíti a szem- és szemhéjmozgásokat, hogy elemezze a járművezető viselkedését, és szükség esetén figyelmeztesse a túlfáradtságra. Hasznos dolog. De a Samsung leányvállalatának, a Harman-nak a kutatói számára ez még mindig túl kevés. A Ready Care segítségével olyan csomagot állítottak össze, amely nemcsak biztonságosabbá, hanem kellemesebbé és kényelmesebbé is teszi a vezetést. A mesterséges intelligenciának (AI) köszönhetően egyre jobban megismeri a volán mögött ülő személyt, és gondoskodik a jólétéről.
És hogyan működik az új rendszer, mit tud? Egyszerűen fogalmazva, a Harman Ready Care sokkal többet hoz ki a vezető már meglévő kamerafelvételeiből, mint a korábbi rendszerek. Az infravörös kamerákat is tartalmazó nagy teljesítményű hardvereknek, a gépi tanulási algoritmusoknak és az idegtudósokkal és orvosokkal közösen kifejlesztett szoftvereknek köszönhetően a rendszer valós időben méri a járművezető vizuális és mentális stresszét.
Betekintés az emberi tudatba
Ezáltal bepillantást nyerhetünk a kormánynál ülő személy tudatába. És a figyelemelterelő állapotok megkülönböztetése: Ha fizikailag rosszul érzi magát, ha egyszerűen csak fáradt, ha intenzíven gondolkodik valamin, aminek semmi köze a vezetési útvonalához. Mindezek a hatások csökkentik a figyelmet és növelik a balesetek kockázatát. Ezenkívül a pulzust is folyamatosan ellenőrzik. Vagy a rendszerhez csatlakoztatott okosórán keresztül, vagy az infravörös kamera egy speciális funkcióján keresztül, amelyről a Harman érthető okokból nem kíván semmi konkrétumot mondani.
"Meg tudjuk állapítani, hogy a vezető csak néz, vagy lát is" - mondja Anil Hariharakrishnan, a Harman termékfejlesztési igazgatója a vezetői felügyelet egyik meghatározó újítását ismertetve. A szemmozgások, a reakcióidő és más paraméterek segítségével megállapítható, hogy a járművezető és a jármű teljes rendszere a zöld zónában van-e. Vagy hogy valami nem stimmel-e.
Ez utóbbi esetben a beavatkozási intézkedések egész falanxa áll készenlétben. A jó közérzet és az éberség fokozásának egyik bevált módja, ha a belső hőmérsékletet egy-két fokkal csökkentjük. Vagy a vezetőülés szellőzése. Ha a Ready Care érzelmi stresszt észlel, a környezeti világítás bekapcsol, a hangrendszer hangerejét lehalkítja, vagy a helyzetnek megfelelő zenét választ. Kétség esetén pedig a navigációs rendszer egy kevésbé megterhelő útvonalat javasol. Mindez segít abban, hogy a vezetés figyelmesebbé és nyugodtabbá váljon, de természetesen nem képes tartósan feléleszteni a fáradt vezetőt - ezzel a Ready Care készítői is tisztában vannak.
A pulzusszám állandó ellenőrzése
A pulzusszám állandó monitorozását a hab a tortán, a játék egyértelmű megváltoztatásának tekintik. Ez például arra használható, hogy megállapítsa, hogy a volán mögött ülő személy szorong-e. Aktiválódott a figyelmeztető lámpa? Fél az e-autó vezetője attól, hogy üres akkumulátorral lerobban? Ilyen helyzetekben a rendszer beavatkozik, és javaslatot tesz a következő megálló- vagy töltőpontra. Szintén elképzelhető: Miután amerikai kutatók felfedeztek egy olyan mintát, amely szerint a szívritmuszavarok körülbelül öt perccel előre megjósolhatók, a Ready Care figyelmeztetni tudja az érintett személyt, hogy álljon meg és kérjen segítséget. Vagy a rendszer automatikusan riaszthatja a segélyszolgálatokat.
Egy szimulált tesztvezetés San Franciscón keresztül, amelynek során memóriatanulási feladatokat kell megoldani, megmutatja, hogy a Harman mérései mennyire pontosak. A vezetésre és a vezetésen kívüli gondolkodási tevékenységekre irányuló figyelem mérési görbéi két színnel ábrázolva mutatják a másodikra, hogy mikor esedékes az első feladat - és hogy ezzel egyidejűleg a vezetésre irányuló koncentráció a gyakorlatban veszélyes minimumra csökken.
Autóvezetés: Tapasztalat és gyakorlat
A Harman mérnökei a kanyar útvonalától függően azt is felismerik, hogy a volánnál ülő személy mennyire tapasztalt vagy tapasztalatlan. A tapasztalt járművezetők esetében egy bizonyos idő elteltével a figyelem közelítő egyensúlya kialakul, míg a kezdők esetében a gondolkodásra való koncentrálás marad a domináns tényező - ami negatív következményekkel jár a vezetés biztonságára nézve. Az autóban ülők mentális és fizikai állapotukat egy kijelzőn láthatják, zöld (nyugodt) és piros (stresszes, fáradt) színű grafikonok formájában, állapotuktól függően.
Armin Prommersberger, a Harman International autóipari termékmenedzsmentért felelős alelnöke szerint a Ready Care "egy olyan másodpilóta, amely felismeri, ha a figyelemelterelés veszélyes helyzetekké válhat, és beavatkozik, hogy elkerülje azokat". Elmondása szerint a jármű most először tudja, hogy a vezető mit gondol. Ráadásul a mesterséges intelligencia révén a rendszer folyamatosan tanul és személyre szabott programokat dolgoz ki minden egyes felhasználó számára. Marcus Futterlieb ügyfélmérnöki vezető ezzel kapcsolatban "a járművezető teljes megértéséről" beszél, de ugyanabban az összefüggésben hangsúlyozza: "Ezek az adatok nem hagyják el az autót".
Prommersberger szerint a termék nevében szereplő Ready a gyors elérhetőséget jelenti. A lehetséges első felhasználásig eltelt időt "hat-tizenkét hónapban" határozza meg. Más szóval: a Ready Care valóban teljesen ki van fejlesztve és készen áll a sorozatgyártásra. Az idei szeptemberi detroiti Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon való első megjelenés után a mérnökök a Las Vegas-i CES-en (2023. január 5-8.) szeretnék meggyőzni a szakembereket a fejlesztésükről.
Cs.A.-Ő.P.
Cikkünk megírását az InterCars támogatta.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!