autógyártás
1. Az első lépés a briefing, vagyis a koncepció kialakítása, amikor az új modell főbb irányelveit megtervezik és jóváhagyják. Ezek jelentik azt követően az útmutatást az egész folyamat során, ez határozza meg az új gépkocsi DNS-ét, azaz „genetikai” kódját, így az egész tervezési folyamatnak ezeket az útmutatásokat kell követnie.
2. Vázlatok, rajzok. A második fázisban a formatervezők nekilátnak az új gépkocsi előzetes vázlatainak elkészítéséhez. A korai változatok azt tükrözik, hogy „mi milyennek szeretnénk az autót látni” - mondja Jaume Sala, a SEAT belső formatervezési főnöke. A végén aztán kialakul az új gépkocsi látványterve, ami a „képileg tökéletes változatot” jelenti. A négyéves folyamat során a tervezők több mint 1000 rajzot vagy vázlatot készítenek.
3. Utána a számítógépes formaterv létrehozása jön. Miután a kézi rajzok elkészültek, azokat digitálisan, számítógépen újraalkotják, hogy megteremtsék az új gépkocsi végleges formáját. Ez a dokumentum nem csupán az új autó alakjának megalkotását célozza, hanem azt a műszaki ellenőrzése során is használják.
4. Agyag modell. Az agyagból készített, életnagyságú modell négy tonnát nyom, kétszer annyit, mint a hagyományos autó. Ez a kocsi külső formájának megalkotásához kell, azt állandóan alakítgatják, hogy a módosítások is megjelenjenek rajta. Ez a folyamat magában foglalja a kézműves mester munkáját is, aki a saját kézzel simítja és alakítja az új modellt.
5. Az utolsó agyagból készült változatban testesül meg a végleges külső forma, amit a vállalat jóváhagyott. Ez már igazán valósnak tűnik, pedig még mindig agyagból van. Az egész folyamat során akár 5000 kg agyagot is felhasználhatnak, amíg elkészül a végleges forma.
6. A színek létrehozása. A szín és belső kárpit részleg felel az új modell belső terében és a külsején használt színek létrehozásáért. Munkájuk gyakorlatilag két évvel korábban kezdődik azzal, hogy ötleteket gyűjtenek „a divat, az építészet és a termék formatervezés területén megjelenő új irányokból” - magyarázza Jordi Font, aki a SEAT-nál ezen részlegért felelős. Noha akár 100 mintát készítenek és 1000 liter festéket is elhasználnak, végül is csupán 12 színárnyalat kerül be a gépkocsi külső színeit meghatározó szín táblázatba.
7. Ülések. A „kényelmet és a jó kinézetet” meghatározó lehetőségeket nagyon gondosan mérlegelik, amikor a gépkocsi üléseinek fejlesztéséről van szó- mondja Jaume Sala. A szín és belső kárpit részleg szintén részt vesz a folyamat ezen szakaszában. Ők varrógéppel készítik a mintákat, amelyek "ideálisan kombinálják a legmegfelelőbb terméket és színeket”- mondja Jordi Font.
8. Belső design. "Minden a vezető érdekében történik” említi meg Jaume Sala, és kiemeli, hogy az érintőképernyő jelentősége olyan nagy, hogy először azt döntik el, hol helyezzék el, és minden más csak ezt követően jön. A gépkocsi belső terének tervezését nagy mértékben a funkcionalitás vezérli. „Azt kérdezzük magunktól, hogy hol lenne a legjobb a mobiltelefont, a szemüveget vagy a vizesüveget tárolni”- ezen oknál fogva tehát a formát „hasznosság és a hatékonyság határozza meg”.
Mindezen párhuzamosa és egyidejűleg haladó folyamatok végeredménye a teljesen új modell. Négy év intenzív munka után pedig a formatervező csapat továbbra is keményen dolgozik, mert a következő projekt már gyakorlatilag a megvalósulás szakaszához ért....