Formula Student East

Tűz, veríték, könny a Hungaroringen

2022.08.25.

Egy csepp eső sem esett a rendezvény egyetlen napján sem, de így sem úszták meg szárazon az egyetemista csapatok, melyek közül a budapestiek és győriek itthon és a Formula Student Germanyn is sikeresen szerepeltek.

 

Irány a szlalompálya      Fotó: Boros Jenő

A Hungaroring mindig izgalmas eseményeknek ad otthont, így volt ez a Forma 1-es Magyar Nagydíj utáni héten is, amikor a mogyoródi pálya ismét otthont adott a régió legnagyobb nemzetközi konstrukciós mérnökversenyének, mely miniszteri vallomással kezdődött. A fővédnök Palkovics László köszöntőjében elmondta, hogy még tanszékvezető volt, amikor az egyik hallgató azzal a kéréssel kereste meg, hogy Formula Student autót építhessenek a BME-en.

Első reakciójában azt mondta, hogy inkább tanuljanak a diákok, de némi gondolkodás után rájött, hogy nem is rossz az ötlet és zöld utat adott a projektnek, amit Bári Gergely fémjelzett. Hogy miért változott meg a professzor véleménye? Erről így beszélt a régió legnagyobb nemzetközi konstrukciós mérnökversenyén Palkovics László technológiai és ipari miniszter: A Formula Student szinte mindenre felkészíti a résztvevőket, a tervezéstől a kivitelezésen keresztül a jármű irányításáig, teszteléséig, és az egész üzleti környezetet létrehozásáig.

Palkovics László ezzel valóságos tudáscunamit zúdított tanszékvezetőként 2007-ben az egyetemre, majd 2022-ben miniszterként a Hungaroringre.

A szponzor Audi és a magyar egytemisták autói a Hungaroringen    Forrás: Formula EAST

Magyarországon jelenleg nyolc egyetemi Formula csapat épít autót és motort, a legrégebbi és legsikeresebb BME Formula Racing Team 2007-ben alakult a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen azzal a céllal, hogy megvalósítsa pár fiatal egyetemista álmát és részt vegyenek a Formula Student versenysorozatban, hagyományt teremtve ezzel nemcsak az egyetemen, hanem Magyarországon is. Az idei Formula Student East-en öt hazai csapat vett részt:

A BME Formula Racing Team elektromos csapata mellett a belsőégésűek között indult a győri Arrabona Racing Team, a BME Motorsport, és a kecskeméti KEFO Motorsport.

Az Arrabona Racing Team összetett értékelésben harmadik lett, amely a csapat történetében történelmi eredmény. A győri egyetemisták között szoros az együttműködés, hiszen az Arrabona Racing Team versenyautójában a szintén Audi Hungaria által támogatott SZEngine Motorfejlesztő Csapat egyedi motorja található. A győriek a Hockenheimben rendezett Formula Student Germany második helyet szereztek a benzinesek 26 csapatos kategóriájában. 

Az Arrabona Racing Team boksza   Fotó: Boros Jenő

A BME Formula Racing Team idei értékelése: Egy hosszú és nehéz hetet töltöttünk el a Hungaroringen, de még így is megszereztük a Acceleration DV, Cost and Manufacturing és a Sciengineering 2. helyezéseit! A magyarországi futam után az FRT azonnal elindult a Hockenheimringre, majd a Formula Student Germany versenyen megszerezte az összesített harmadik helyet a negyven autóból álló elektromos kategóriában.

A BME FRT elektromos autója      Fotó: Boros Jenő

A BME Motorsport benzines autója     Fotó: Boros Jenő

Elismerésere méltó eredmények, mert igazán népes mezőny jött össze a hatodik alkalommal, megrendezett Formula Student East rendezvényen, ahol minden feladatnál nagy tempót diktáltak a csapatok és autóik: augusztusban 19 ország 73 csapatában 2500 hallgató vett részt saját fejlesztésű járművekkel, belsőégésű, elektromos és önvezető kategóriában. A Formula Student East továbbra is Európa legjobb csapatait vonultatja fel, a legtöbben Németországból regisztráltak, de érkeztek egyetemisták az Egyesült Államokból is.

Hasmagasság kontroll    Fotó: Boros Jenő

Volt itt minden, de a lényeg maradt: a csapatok a saját maguk által összekalapozott pénzből, komoly üzleti terv alapján, alapos tervezés és kemény tesztelés után szálltak versenybe a Hungaroringen, ahol már a gépátvétel is komoly próbatétel, hiszen van dőlésvizsgálat, az elektromos autók biztonságát is ellenőrző záporteszt, pilóta kiugrás versenyautóból, méghozzá öt másodperc alatt. Nem véletlen az elővigyázatosság, hiszen a sikert követő örömujjongás mellett volt kudarc utáni szomorúság is: többek között, amikor kigyulladt egy villanyautó akkupakkja, majd egy másik invertere. De még az ilyen drámák után sem adták fel a diákok, akik néhány könnycsepp után ismét maximális erőbedobással kijavították a hibákat és tovább harcoltak a pontokért.

Irány a rajtprocedúra     Fotó: Boros Jenő

A Formula Student mezőnye is illusztrálta a járműipart és közlekedést. A miniszter szerint az autómobilitás jövőjével kapcsolatban hasonló döntések előtt áll a világ, mint 100 évvel ezelőtt, amikor az volt a kérdés, hogy az elektromos vagy a belsőégésű motoroké legyen a jövő, és a belsőégésű motorok győztek. Az elektromos hajtás az elmúlt évtizedekben erőteljesen teret nyert, amit jórészt a környezeti terhelés csökkentésének igénye indokol. Vannak ugyanakkor olyan technológiák, amelyeket nem szabad elfelejteni - ilyen a belsőégésű motor is -, amelynek fejlesztésében és gyártásában különleges képességei vannak Európának, amit nem kellene kidobni az ablakon. Palkovics László ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az EU környezetvédelmi tanácsa is ad esélyt a belsőégésű motoroknak, amennyiben a következő időszakban sikerül karbonsemleges, szintetikus, vagy bioüzemanyagokat fejleszteni.

Iparági szakértők a műfaj támogató     Fotó: Boros Jenő

A Formula Student East kiemelkedő eseménye és élmény is a mogyoródi pályát üzemeltető Hungaroring Sport Zrt. Ügyvezető igazgatójának, Gyulai Zsolt a Forma-1-es versenyhétvégén készült felvételen köszöntötte a résztvevőket.

Dr. Feszty Dániel, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője a győri intézmény hazai Formula Student (FS) mozgalomban betöltött szerepéről beszélt: Az egyetem jelenleg koordinálja, összefogja az FS rendezvényeket. Az FS a projekt alapú képzés terepe, a hallgatók itt sajátítják el azokat a mérnöki, gazdasági ismereteket, amelyeket a későbbiekben hasznosítani tudnak. Így az újszerű anyagok és technológiák, szimulációk, amelyek megjelennek az autó tervezésében, elektromos rendszerek, önvezető technológiák már a formula studentees hallgatók kisujjában van. Az „earning by doing”-módszer a leghatékonyabb formája a tanulásnak, amely tökéletesen kiegészíti az egyetemi oktatást, hiszen gyakorlati, projekt alapú tanulást tesz lehetővé.

SZEngine motoros ART mobil    Fotó: Boros Jenő

Jelenleg a Széchenyi-egyetem öt hallgatói versenycsapatot támogat: a motorfejlesztő SZEngine a világ egyetlen FS-erőforrás fejlesztője. Ők az Arrabona Racing Teammel (ART) együttműködve, az ART színeiben képviselik az egyetemet a versenyen. Ismertetése szerint a csapatok tagjai a legrelevánsabb tudást kapják, közülük többen ezeknek a projekteknek köszönhetően az ország vezető autóipari cégeinél el is helyezkednek.

Rajtprocedúra                Fotó: Boros Jenő

A Széchenyi István Egyetem által koordinált események a szezonban időrendi sorrendben a következők: a négyszáz hallgatós Formula Student Symposiumnak több éve ad otthont Győr, ahol profi mérnökök adják át tudásukat. Ezt követi a Formula Student Online, ahol a virtuális világban, szimulátor módban tudják kipróbálni autójukat, valamint értékes visszajelzést kaphatnak a koncepciójukra. Ezeket a tapasztalatokat később a versenyen tudják kamatoztatni. Ezt követre júniusban a Formula Student Easter felkészítő verseny, majd pedig az augusztusi Formula Student East.

Formulás részletek      Fotó: Boros Jenő

Az esemény mások támogatója, Frank Péter, a Knorr-Bremse R&D Center kutatás-fejlesztési igazgatója: a Knorr Bremse már 117 éve a vasúti járművek és közúti haszonjárművek biztonsági rendszereinek a szállítója. Innovatív vállalat, melyet az is mutat, hogy rendkívül nagy arányban, hat százalékot fektetnek kutatás-fejlesztésbe. A magyarországi K+F központ 27 éve működik, és ez alatt rengeteg tehetséges mérnököt foglalkoztattak Formula Studentből is. Örül, hogy nem csak az autóipar és beszállítói körében, hanem ennél sokkal szélesebb spektrumú vállalatok támogatják a rendezvényt, melyek magas színvonalát méltatta. Ugyan a Knorr Bremsénél haszonjárműveken dolgoznak, melyek - bár lényegesen nagyobb és hosszabb járművek - hasonlítanak a Formula Student autókhoz a fejlesztés lépéseiben és a fejlesztői csapatok méretében. Többek között autonóm kamionok fejlesztésén is dolgoznak, mellyel hatásosan optimalizálhatnák a teherautók rendelkezésre állását

Gyorsulás               Fotó: Boros Jenő

Papp Dávid – Nagyvállalati Értékesítési és Marketing Igazgató, Vodafone Magyarország: A Vodafone-t sokan telekommunikációs vállalatként tartják számon, ma már szinte minden iparágban jelen vagyunk komplex technológiai megoldásokkal, ez alól a mobilitás sem kivétel. Különösen izgalmasnak tartom ezt a versenyt, mert élő bizonyítéka annak, hogy miképpen teszik lehetővé az innovatív hálózati megoldások, hogy egyre több adatot tudjunk gyűjteni – és ezeket információvá formálni közel valós időben. A versenyen az adatgyűjtésre a CAT-M technológiát alkalmazzuk, amit hazánkban elsők között vezettünk be országos szinten. A hálózat egyik legfontosabb előnye, hogy alacsony fogyasztású mobil adatátvitelt tesz lehetővé, a gépek közötti kétirányú kommunikációra használható és képes a bázisállomások közötti mozgást folyamatosan kezelni – ezért is alkalmazható a mobilitásban is.

A BME Formula Racing Team autója a Hungaroringen második lett a gyorsulási versenyen és abszolút harmadik a Hochkenheimringen rendezett Formula Student Germanyn

A BME Formula Racing Team autonóm autója a Hochkenheimringen

Kiss Dávid, a versenyt szervező Járműmérnökök Egyesületének elnöke méltatta azt a lehetőséget, amit a Formula Student biztosít, hiszen ez egy kiváló eszköz arra, hogy a hallgatók elmélyíthessék azt a gyakorlati tudást, amit elméletben az egyetem falai között megtanultak. Maga a műszaki tudás önmagában nem elegendő a sikeres munkához, ezek a soft skillek, amelyeket a hallgatók a Formula Student projektfeladat keretein belül elsajátíthatnak, elengedhetetlenek ahhoz, hogy az iparban sikeresen betöltsék pozícióikat minél előbb. “Ha megvan az ember motivációja, hogy olyan dolgot csinálhat, amit szerethet, sokkal szívesebben fektet bele energiát és időt, erre adunk mi itt lehetőséget.” - példaként erre azt említette, hogy az egyetemre bekerülő hallgatók nagyon motiváltak abban, hogy megvalósítsanak érdekes technikai megoldásokat, ugyanakkor az oktatók ehhez azokat az alapokat adják meg, amiket a hallgatók nem feltétlenül tudnak összekötni a végső komplex technikai termékkel. A Formula Student erre ad kiváló lehetőséget, és biztosítja, hogy a hallgatók mélyebb ismeretekre tegyenek szert, hiszen valós problémák megoldására kell, hogy használják a mélyen tudományos alapokat, melyeket az egyetem biztosít.

Levezető körön Fotó: Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....