autóipar

A túl nagy kereslet az autóipar egyik fő problémája 2022-ben

2022.04.29.

Bár általában a sok megrendelés jót jelent, 2022-ben nem teljesen ez a helyzet az autóiparban. Mi az oka ennek a felemás helyzetnek?

2020 óta nehéz időket él az autóipar. Először jött a járvány, majd a chiphiány, legújabban pedig az orosz-ukrán háború. A járvány elsődleges hatása a kereslet csökkenése volt, de ez mára nem érezhető, sőt: a járvány sok gazdaságélénkítő állami programot hozott, ami ilyen-olyan módon az új autók iránti kereslet növekedéséhez vezetett.

A chiphiány és a háború ezzel szemben a gyártást nehezítette meg: bizonyos modelleket nem tudnak gyártani, másokat csak hiányos felszereltséggel. Számos autót pedig jelentősen kisebb példányszámban tudnak csak előállítani, ezért hallani akár két éves szállítási időkről is néhány modell esetében.

Mindez azt jelenti, hogy számos gyár kapacitása hosszú időre előre értékesítve van, amiről alapesetben azt gondolnánk, hogy igazi örömhír. Azonban a továbbra is fennálló chiphiány, az orosz-ukrán háború és egyéb történések miatt állandóan extra költségekkel szembesülnek a gyártók.

Gyártója válogatja az árgarancia feltételeit, de ez több márka esetében is azt jelenti egy végtelenül leegyszerűsített példával élve, hogy ha az ügyfél most megrendel egy autót, amelynek jelenlegi gyártási költsége 10.000 euró, az ügyfél pedig fizet érte 15.000 eurót, egy év múlva, az autó tényleges gyártásánál a költség már 13.000 euró lesz.

Mindezt tetézi, hogy a chiphiány miatt olykor kiszámíthatatlan ilyen hosszú időre előre, hogy pontosan mi gyártható, és mi nem. Márpedig ha az ügyfél leszerződött egy bizonyos felszereltségre, további bonyodalmakat okoz, ha pontosan azt mégsem tudják leszállítani.

Ez az oka annak, hogy az állandó áremeléseket szinte nehéz követni manapság. Az autógyártók ezzel próbálják lassítani a rendelések beérkezését, kissé elvenni a kedvét az ügyfeleknek az azonnali autóvásárlástól, hogy a rendelésállományokat legalább valamilyen mértékben utolérje a gyártás.

Persze ezeket az állandó áremeléseket könnyen túl lehet tolni. Egyes elemzők arra számítanak, hogy a rengeteg áremelés, amely során a gyártók szinte versenyeznek, hogy ki emel nagyobbat, egy idő után meg fogja bosszulni magát.

Ha az árak már túl magasak lesznek, a gyártás pedig utolérte a rendelésállományt, minden bizonnyal lesz egy gyártó, aki elkezd jelentős kedvezményeket biztosítani, vagy csak simán csökkenteni az árat. Ez egyfajta ki lép először játék: egyik gyártónak sem lesz érdeke, hogy olcsóbbak legyenek az autók, hiszen ha minden autó drága, az emberek drágán fognak autót venni.

Viszont ott lesz az asztalon jelentős mennyiségű eladás, amit meg lehet szerezni, ha a gyártó megpróbálja bevonzani az autóra valamivel kevesebbet szánó, a régi árak visszaállását váró vásárlókat. Ezt pedig minden bizonnyal meg fogja lépni valaki, így könnyen lehet, hogy az áremelési verseny egy idő után kedvezményversenybe torkollik..

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.02
Nézze meg a videót! ..
2022.12.02
A jelenleg még Slovnaft Polska márkanév alatt működő töltőállomásokkal együtt a Mol csoport csaknem....
2022.12.02
100 millió eurós beruházást terveznek Gubenben – írja az automobilwoche.de   ..
2022.12.02
A HUMDA Zrt. Zöld Busz Program Demonstrációs Mintaprojektjében egy hónapon át elektromos meghajtású....
2022.12.02
Az új ferdehátú limuzin, amelyet a szaksajtó akkoriban a "világ legbiztonságosabb autójaként"....
2022.12.02
Halálos kimenetelű közúti közlekedési baleset történt 2022. december 2-án 11 óra 48 perckor a 4-es....
2022.12.02
Dr. Nagy Gergely soha nem gondolkodott Lexusban. Egyetlen találkozás elég volt azonban, hogy a....
2022.12.02
Az Audi Hungariánál jelenleg egy gyártósoron készülnek az Audi Q3, Q3 Sportback, valamint a TT....
2022.12.02
Eladásainak 12 százalékos novemberi növekedéséről számolt be pénteken a svédországi székhelyű,....
2022.12.02
A Budapesti Rendőr-főkapitányság gazdasági megfontolásból idén nem állítja ki a Teve utcai....