Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tudod, milyen gyorsan szabad kerékpározni?

2022.12.11.

A válasz nem is olyan egyszerű, mert több sebességhatár vonatkozik a biciklisekre, mint az autósokra. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk a kerékpáros sebességkorlátozásokat. 

Ha az mondjuk, sebességkorlátozás, akkor a legtöbb embernek bizonyára az autókra vonatkozó maximálisan megengedett tempó jut az eszébe. Valószínűleg még az is tudja, akinek nincs jogosítványa, sőt a gyerekek is, hogy személygépkocsival lakott területen belül legfeljebb 50 kilométer/órával, lakott területen kívül 90-nel, autópályán pedig 130-cal lehet haladni. (Az talán kevesebbeknek van meg, hogy autóúton 110 kilométer/óra a sebességhatár.) 

Sebesség érzésre

A kerékpárosokra vonatkozó sebességkorlátozásokkal szinte soha senki nem foglalkozik, pedig nekik több sebességhatárt kellene megtanulniuk, mint az autósoknak – hívja fel a figyelmet a Kreszprofesszor. A biciklisek legfeljebb 10, 20, 30, 40, 50 kilométer/órával tekerhetnek, de az aktuális tempó természetesen attól függ, éppen hol közlekednek. Vagyis a címben feltett kérdés annyiban beugratós, hogy nem egy jó válasz van rá. 

Hiába a fejvédő sisak, csak lakott területen kívül tekerhetünk maximum 50-nel

Ha nem lenne elég a sok szám, ott van az a nehezítő tényező is, hogy a bringásoknak sosem tesznek ki sebességkorlátozást jelző táblákat, mint az autósoknak. Arról nem is beszélve, hogy jelenleg nincs olyan előírás, amely szerint a kerékpárokat bármilyen sebességmérő eszközzel fel kellene szerelni. Vagyis szegény biciklis hiába tudja fejből, hogy az adott helyen éppen mennyivel haladhat, kilométeróra híján valószínűleg nem fogja tudni „érzésre” bemérni, hogy 19-cel vagy 22-vel gurul egy olyan helyen, ahol amúgy 20 kilométer/óra a megengedett sebesség. És vajon mennyi a tűréshatár? Természetesen a szabály az szabály, de talán ezt nem kell annyira komolyan venni. Viszont lássuk részletesen a kerékpárosokra vonatkozó sebességkorlátozásokat.

A kerékpáros sebességhatárok

  • Úttesten, kerékpársávon, útpadkán és leállósávon (de nem autópályán és autóúton, mert ott nem közlekedhet kerékpár) általánosságban a legnagyobb megengedett sebesség 40 kilométer/óra lakott területen belül és kívül egyaránt. 
  • Lakott területen kívül, ha a kerékpáros fejvédő sisakot visel, akkor 50 kilométer/óra a megengedett sebesség. Bár ez a tempó – ami az autók városi sebességhatárának felel meg – soknak tűnhet az átlagos kerékpáros számára, akár egy jó bringával rendelkező, edzett és tapasztalt amatőr is túlszárnyalhatja. Fejvédő nélkül azonban lakott területen kívül sem lehet 40-nél többel tekerni. 
  • Kerékpárúton ennél lassabb a maximálisan megengedett sebesség, legfeljebb 30 kilométer/órával tekerhetünk. Nem számít, hogy van-e a fejünkön sisak, lakott területen belül vagy kívül vagyunk, kerékpárúton a sebességhatár nem változik.
  • Gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 kilométer/órával haladhatnak a biciklisek. Itt arra is figyelni kell, hogy ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el, akkor a járókelők és a bringások is csak a nekik fenntartott részen közlekedhetnek. 
  • Járdán csak kivételes esetben közlekedhet a bringás, de van olyan helyzet, amikor ezt szabályosan megteheti: ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, vagy ha ott tilos kerékpározni. Ilyenkor a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 kilométer/óra sebességgel a járdán is szabad biciklizni.
  • A gyalogos és kerékpáros övezet (zóna) elnevezésű terület kevésbé ismert, de itt egyből két sebességhatárt is érdemes megjegyezni. A kerékpárosoknak az út számukra burkolati jellel elválasztott vagy eltérő színű burkolattal megjelölt részén kell közlekedniük legfeljebb 20 kilométer/óra sebességgel. Az út egyéb részein a biciklisek – a gyalogosok veszélyeztetése nélkül – legfeljebb 10 kilométer/óra sebességgel haladhatnak. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....