Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tudod, hogyan alakult ki a magyarországi utak számozása?

2022.11.06.

Csaknem 90 éve kezdődött a hazai utak számozása, de az alapelvek ma is érvényesek. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk az utak jelölését.

Az utak számozása olyan, mint az utcanevek: nélkülük eltévednénk, de legalábbis nem tudnánk könnyen beazonosítani, hol is járunk, és elmondani is elég körülményes lenne, hogy merre lehet megtalálni valamit. Az autózás hajnalán persze még nem voltak jelölve az utak, de ahogy egyre több autómobil közlekedett Magyarországon, egyre nagyobb igény jelentkezett az utak számozására. 

88 éve kezdődött minden

A számozást elsősorban a hazánkba látogató külföldiek és a hazai kirándulók miatt vezették be. A számozásnak köszönhetően ugyanis egy ismeretlen helyen könnyebben kiismerték magukat, hiszen a kereszteződéseknél csak leolvasták az út számát, majd megnézték a térképen, hogy mely városokba juthatnak el az adott útvonalon. 

Útjelző táblák Kerecsenden 1951-ben (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)

A számozást a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 1934-es rendelete határozta meg. Ebben a hazai utakat három kategóriába sorolták: 

  • Az első kategóriába a határokon átmenő, nemzetközi érdekeltségű utak kerültek. Nyolc, egyetlen számjeggyel jelölt elsőrendű utat jelöltek ki.
  • A második kategóriába sorolták az elsőrendű utakba betorkolló és fontos nagyvárosok forgalmát odaszállító utakat. Ilyenből 35 volt akkoriban, és két számjeggyel jelölték őket. 
  • A harmadik kategóriába a helyi érdekű, csak közeli településeket összekötő úthálózat elemeit sorolták. Százötven ilyen utat jelöltek ki, amelyek három számjegyből álló jelölést kaptak.

Az akkori elsőrendű főutak nyomvonala – kisebb módosításoktól eltekintve – megegyezett a mostani, azonos számú főutakéval. Továbbá az akkor másodrendű főutak nagy része azóta is főútnak számít. 

Mi a főútvonal? 

A sárga rombusz alakú táblával jelölt főútvonal sajátossága, hogy az azon közlekedőknek elsőbbsége van az útkereszteződésekben. Főútvonalon tilos 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni, kézikocsival közlekedni; valamint állati erővel vont járművel és kézikocsival közlekedni, állatot hajtani, illetőleg vezetni, kivéve ha más útszakasz nem áll rendelkezésre. Lakott területen kívül tilos kerékpárral balra bekanyarodni vagy megfordulni, illetve várakozni a főútvonal úttestjén.

Területenként azonos számok

Az elsőrendű főutakat az útirányuk szerint, az óramutató járásának megfelelően számozták: a legfontosabb, Bécsbe vezetővel kezdték, így ez lett az 1-es számú főút, míg a 2-es a losonci, a 3-as a kassai, a 4-es az erdélyi, az 5-ös a szegedi–belgrádi, a 6-os az eszéki, a 7-es a balatoni–varasdi és a 8-as a grazi út lett. 

Az útszámozás rendszerében megjelent a szektorokra bontás elve is. Ez azt jelenti, hogy a nyolc elsőrendű főút felosztotta az ország területét, és ezekben a szektorokban az alacsonyabb rendű utak az elsőrendű főút alapján kapták a számukat. Például az 1-es főúttól jobbra – az óramutató járásával megegyezően – található utak száma 1-essel kezdődött (11, 12, 111, stb.), egészen a 2-es főútig. Ott minden szám 2-vel kezdődött és így tovább.

Magyarország főútjai jelenleg (Forrás: Wikipédia/MrSilesian)

Ez rendszer ma is érvényben van – kisebb-nagyobb változásokkal –, bizonyára mindenki hozzászokott, hogy a lakóhelye környékén – és az ország bizonyos területein – milyen számú utak futnak. Furcsa lenne például egy 8-assal kezdődő út Debrecen közelében, vagy egy 4-essel kezdődő a Balatonnál, igaz? Persze vannak kivételek, rendhagyó számozású utak, de elenyésző számban. Ilyen például a 13-as út Komárom és Kisbér között, amelynek 8-as számmal kellene kezdődnie (és régebben így is volt). 

Mit jelent az M az autópályáknál? 

Az autópályák jelölésének új rendje 1966-ban jelent meg. Az akkor még csak épülő balatoni sztrádát római VII-es számmal különböztették meg, és előírták, hogy minden olyan út, amelyen csak motoros járművek közlekedhetnek, M jelölést és számot kapjon. Az autópályák elnevezésében az M betű nem a „magyar” szó rövidítése, hanem az angol „motorway” (csak motorizált járműveknek épült út) szóból ered.

Az M1-M7-es autópálya közös szakasza az elágazásnál 1972-ben (Fotó: Fortepan/Urbán Tamás)

A szektoros, sugaras számozási rendszert többé-kevésbé az autópályák is követik, bár néha „idegen területen” haladnak, ahol más számmal kezdődnek az utak: ilyen például az M6-M60 Szekszárd és Pécs között (ami „5-ös zóna”), az M3 Nyíregyházától keletre (4-essel kezdődő utak területe) vagy az M35 Debrecen alatt (szintén 4-es szektor).

Néhány út nem követi a sugárirányú módszert: az M0-ás Budapestet kerüli meg, tőle délre található az M8-as autópályából elkészült híd Dunaújvárosnál, majd még délebbre a szekszárdi M9-es híd. A furcsaságok ellenére azonban eddig bevált az útjelölések hazai rendszere. 

(Források: Egerhírek, Qubit, Wikipédia)

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....