Toyota
A “Öröm Vezetni, Újra”* szlogen jegyében megalkotott tanulmányautók a Toyota jövőképét vetítik elénk: azokat a jövőbeli megoldásokat, amelyek nemcsak a mobilitásra, hanem a vezetés élvezetére is nagy hangsúlyt helyeznek. A kiállított járművek megtestesítik a Toyota azon törekvéseit, hogy az elvárásokat messze túlszárnyaló, egyre jobb autókkal építő módon járuljon hozzá a társadalom működéséhez.
Toyota FCV Concept
A Toyota kiállítási területén látható a várhatóan 2015 körül megjelenő üzemanyagcellás modell tanulmánya, valamint egy, a használhatóság és a kényelem szempontjai szerint megépített új generációs taxi, és egy egyszerűen és ösztönösen vezethető tanulmányautó is.
A Tokiói Autószalonon világpremierként bemutatott Toyota-tanulmányautók
A jármű neve |
Leírás |
1. Toyota FCV (Fuel Cell Vehicle) Concept |
Új generációs üzemanyagcellás jármű |
2. Toyota FV2 (Fun Vehicle 2) |
Egy jövőbeli autó, ami kapcsolódik a vezetőjéhez |
3. JPN Taxi Concept |
Új generációs taxi |
4. Voxy Concept és Noah Concept |
Új generációs, tágas mini egyterűek |
A Toyota standján látható még az “Aqua G Sports” kompakt sporthibrid, az idei Genfi Autószalonon bemutatott “Toyota i-Road” személyi jármű, valamint a sportos, hátsókerékhajtású “FT-86 Open Concept” kabrió-tanulmány.
* Utalva a Toyota márka “Öröm Vezetni” szlogenjére, ami 1984 és 1987 között szerepelt a vállalat Japánban futó hirdetéseiben, és ami a 2011-es Tokiói Autószalonon is megjelent.
1. Toyota FCV Concept (világpremier)
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytávolság (mm) |
Utasok száma |
4.870 |
1.810 |
1.535 |
2.780 |
4 |
A hidrogénhajtású autók fejlesztésének úttörőjeként számon tartott Toyota bemutatja a 2015 körül bevezetendő üzemanyagcellás jármű egyik megvalósítási tanulmányát, a Toyota FCV Concept modellt. Az autó hatótávolsága legalább 500 kilométer, és a tankolás 3 percnél is rövidebb ideig tart – vagyis körülbelül addig, mint egy benzinmotoros jármű esetében.
A külső dizájn az üzemanyagcellás autók két fontos jellemvonását tükrözi: azt, hogy miközben a rendszer elektromos áramot termel, a levegő vízzé alakul át, és azt, hogy az elektromotornak köszönhetően az autó lendületesen gyorsul. Az autó látványos orr-részén hatalmas légbeömlők láthatók, a levegő vízzé alakulását pedig a karcsú vonalakkal megformált, folyadékra emlékeztető ajtóprofilja és a hullámvonalú tankolónyílás juttatja eszünkbe. A dizájn-téma hátul is folytatódik: az autó hátsó része egy katamarán tatját és a mögötte örvénylő nyomvonalat idézi.
A különleges tervezésű karosszériában kapott helyet a Toyota által szabadalmaztatott kisméretű, könnyű üzemanyagcella-köteg és két, 70 MPa nyomású hidrogéntartály. Az autóban négyen utazhatnak.
A Toyota FC Stack kimenő energiasűrűsége 3 kW/L, vagyis több mint kétszerese a mostani “Toyota FCHV-adv” modell üzemanyagcella-kötegének, teljesítménye pedig legalább 100 kW. Az üzemanyagcellás rendszerhez emellett nagy hatékonyságú feszültség-átalakító is tartozik. A feszültség növelése lehetővé teszi az elektromotor méretének és az üzemanyagcellák számának csökkentését, így a hajtási rendszer kisebb, olcsóbb, ugyanakkor pedig erősebb.
Teljesen feltöltött tartályokkal a jármű több mint egy héten át képes fedezni egy átlagos japán háztartás teljes áramigényét (10 kWh).
2. Toyota FV2 (világpremier)
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytávolság (mm) |
Utasok száma |
3.000 |
1.600 |
990 (nyugalomban) |
2.360 |
1 |
1,780 (menet közben) |
Fizikai kapcsolat: A vezető egy kormánykerék helyett a saját testével irányítja a járművet, előre-hátra, balra-jobbra dőlve. Emellett az autó az intelligens közlekedési rendszeren keresztül más, a közelében haladó járművekkel is kapcsolatban áll, így a Toyota FV2 biztonságosabbá teszi a közlekedést, hiszen sokféle biztonsági információt nyújt, jelezve például a holttérben haladó vagy a kereszteződésben közelítő autókat.
Érzelmi kapcsolat: A Toyota egy folyamatosan fejlődő vezető-autó kapcsolatot képzelt el; olyasfajta bizalmas kötődést és egymás reakcióinak megértését, mint amit a ló és lovasa közt láthatunk. A “Toyota Heart Projektből” származó technológia bevonásával a vezető és a Toyota FV2 együtt fejlődhetnek. A jármű hang- és képazonosító rendszere a vezető hangulatát felismerve és az összesített utazási előzményeket felhasználva úticélokat javasolhat, és a vezetést segítő információkkal könnyíti meg a felhasználó dolgát. A szélvédőre kivetíthető a kiterjesztett valóság (AR)1, emellett pedig tetszés szerint változtatható a karosszéria fényezése és a külső kijelző, még szorosabbá varázsolva ezzel a jármű és a vezető kapcsolatát.
A Toyota egy exkluzív okostelefon-alkalmazást is kidolgozott, amelynek segítségével a felhasználók bepillantást nyerhetnek a Toyota FV2 által kínált élménybe. A ma közzétett alkalmazás ingyenesen letölthető az AppStore2 és a Google Play3 app-platformokról.
Háttérinformáció: a Toyota Heart Project
A Toyota Heart Projekt egy új kommunikációs kutatási projekt a Kirobo és a Mirata humanoid kommunikációs robotok felhasználásával, amelyekben a kommunikációval és mesterséges intelligenciával kapcsolatos technológiák működnek.
Az egyszerű beszéd és beszédértés mellett az emberi és a mesterséges intelligencia érzelmi kommunikációra is képes lesz, vagyis a gép egy nyílt innovációs4 metódus révén megérti majd a hangulatokat, a gesztusokat, és emlékszik a múltban történtekre.
A Toyota Heart Projekt emellett azt is kutatja, hogyan hozható létre az emberrel együtt fejlődő mesterséges intelligencia, ami képes az érzések kifejezésére, kimutatva a szeretetet és a bizalmat. A cél az ember ösztönzése, a harmónia megteremtése az ember és a gép között, élvezetesebbé és gazdagabbá téve ezáltal az életet.
1 Technológia, ami számítógép által generált adatokkal egészíti ki a felhasználó környezetéből érkező információkat
2 Az AppStore az Apple Inc. bejegyzett védjegye
3 A Google Play a Google Inc. bejegyzett védjegye
4 Kutatás-fejlesztési technika, ami a szervezeti kereteken túllépve gyűjti össze a tudást és technológiákat
3. JPN Taxi Concept (világpremier)
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytávolság (mm) |
Utasok száma |
4.350 |
1.695 |
1.700 |
2.750 |
5 |
Az új generációs taxi-tanulmány, a japán vendégszeretet ihletével megalkotott JPN Taxi Concept a városi utcák vonzó, új szereplője lehet.
A JPN Taxi Concept könnyű ki- és beszállást kínál, emellett pedig komfortos kocsibelsőt egy akkora karosszériában, amivel még kiválóan lehet manőverezni. A nagyméretű, elektromos mozgatású ajtók és az alacsony, sík padló révén az utasok – különösen a gyerekek és az idősek – szabadon és kényelmesen mozoghatnak. A nagy légterű kabin tervezői az egyszerűséget és a praktikus használhatóságot tartották szem előtt.
A JPN Taxi Concept hajtásáról új, autógázzal (LPG) működő hibrid rendszer gondoskodik; az alacsony környezetszennyezéssel működő hajtáslánc kiválóan illik a taxik üzemmódjához.
A klasszikus taxi-dizájnnal készített jármű utasoldalán elektromos mozgatású tolóajtó található. A láthatóságot és a biztonságot kijelző panelek és jelzőfények növelik.
Az utastér vendégszeretet sugall; kialakítása az univerzális dizájn-elvek modern értelmezését tükrözi. Az utasokat nagyméretű kijelző tájékoztatja az útvonalról és a díjszabásról. A klímaberendezés és a kabinvilágítás szintén a lehető legmagasabb szintű komfortot szolgálja. A vezető munkáját a taxizás igényeinek figyelembe vételével kialakított műszerek segítik.
A jármű a japán Vidékfejlesztési, Infrastrukturális, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztérium kiírásával összhangban készült, ami a helyi igényekhez illő, akadálymentesített taxik és buszok tervezésére szólt.
4. Voxy Concept és Noah Concept (világpremierek)
Voxy Concept (benzinmotoros jármű;
Noah Concept (hibrid hajtású jármű)
áramvonalas dizájn)
Jármű |
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytávolság (mm) |
Utasok száma |
Voxy Concept (a képen) |
4.710 |
1.730 |
1.825 |
2.850 |
7 |
Noah Concept (a képen) |
4.695 |
1.695 |
1.825 |
2.850 |
7 |
A Voxy és a Noah tanulmányautók új generációs, tágas mini egyterűek, amelyek a családok számára szükséges, bőséges térkínálatot derűs belső kialakítással, kiváló használhatósággal és alacsony üzemanyag-fogyasztással ötvözik. Az új, alacsony padlós kialakítás rendkívül könnyű ki- és beszállást biztosít a kategória legtágasabb utasterébe. A hétüléses járművek második üléssorában ultrahosszú úton csúsztatható Kapitányi Ülések1 találhatók – elsőként ebben a járműkategóriában –, így az ülések sokféleképpen elrendezhetők.
Mind a Voxy Concept, mind pedig a Noah Concept felszerelhető a 2,0 literes benzinmotorral vagy a kategóriában első ízben alkalmazott full hybrid hajtással. A hibrid akkumulátorok optimális elhelyezésével sikerült megőrizni a mini egyterű tágas csomagterét; az autó üzemanyag-fogyasztása és hatótávolsága a kategória legjobbja.
A járművek az “Adjunk teret az érzelmeknek” dizájn-szemlélet alapján készültek, és karosszériájuk még oldalnézetből is jól érzékelteti az utastér tágasságát. A két jármű eltérő benyomást kelt, ám mindkettő igen vonzó megjelenésű. A Noah Concept elölnézete egy kompakt egyterű kifinomultságát idézi, a Voxy Concept pedig exkluzív aerodinamikai elemekkel hangsúlyozza ki az autó alacsony tömegközéppontját, a karosszéria meggyőző szélességét és a jármű határozott kiállását.
A Noah és a Voxy tanulmányautók Welcab2 változataihoz egy előre irányuló rámpa és személyre szabott ülés tartozik, amelyek megkönnyítik a kerekes székhez kötött autósok életét. A két tanulmányautó a Welcab új irányzatát is szemlélteti, vagyis hagyományos módon is használhatók az olyan helyzetekben, amikor nincs szükség kerekes székre. A kényelmes kerekesszékes használat érdekében a tanulmányautók számos kerekes székkel kompatibilisek, köztük egy olyannal is, amit a Toyota egy emelő szerkezettel együtt fejleszt.
A Noah és a Voxy sorozatgyártású változatai 2014 elején jelennek meg a japán piacon.
1 Az első sor üléseihez hasonló utasülések a mini egyterű második és harmadik üléssorában
2 A Toyota különlegesen felszerelt járművei azok számára, akik fizikai segítségre szorulnak
5. Aqua G Sports
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytávolság (mm) |
Utasok száma |
4.055 |
1.695 |
1.420 |
2.550 |
5 |
Az Aqua G Sports egy élvezetesen vezethető, sportos kompakt hibrid, erőteljes, inspiráló stílussal és kiváló üzemanyag-fogyasztással. A jármű teljes tuningját a GAZOO Racing* pilótái végezték, hogy a vásárlók mind szélesebb rétege élhesse át a versenyzés hangulatát és a vezetés örömét.
Az Aqua G Sports sorozatgyártású változata a tervek szerint november végén jelenik meg a japán piacon.
* A GAZOO kezdeményezés része; a program célja az autózás kultúrájának népszerűsítése és a Toyota “Öröm Vezetni” üzenetének terjesztése. A GAZOO Racing lehetővé teszi, hogy a tesztpilóták a versenyzés révén is részt vegyenek az egyre jobb autók kifejlesztésében.
6. Toyota i-Road
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytávolság (mm) |
Utasok száma |
2.350 |
850 |
1.445 |
1.700 |
2 |
A Toyota i-Road egy ultrakompakt mobilitási eszköz, ami a motorkerékpárok praktikumát egy autó kényelmével és stabilitásával ötvözi, olyan élvezetes vezethetőséget kínálva, amit sem egy motorkerékpártól, sem pedig egy autótól nem várhatunk.
A kompakt méretű, zárt kabinnal készített, 850 mm hosszú járműben az újonnan kifejlesztett Aktív Dőlés rendszer működik, ami automatikusan fel-, illetve lefelé mozdítja az első kerekeket, optimális dőlésszöget és stabil futást biztosítva, így az utasok példátlan összhangban mozognak együtt a járművel.
A jövő évtől kezdődően a Toyota i-Road ellenőrző teszteken vesz rész Japánban, a Toyota Cityben működő Ha:mo városi közlekedési rendszerben, valamint a franciaországi Grenoble-ban megjelenik egy elektromos hajtású ultrakompakt városi járművek megosztását vizsgáló projektben is.
7. FT-86 Open tanulmány (japán premier)
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytávolság (mm) |
Utasok száma |
4.240 |
1.775 |
1.270 |
2.570 |
4 |
Az FT-86 Open tanulmányautó a hátsókerékhajtású “86” sportkocsi alapjaira épül, bemutatva annak egy újabb lehetséges változatát.
Elektromos mozgatású vászontetejével ez a jármű a nyitott tetős autózás izgalmával fűszerezi a keménytetős 86-os vezetési élményét. Az új, kifejezetten a Tokiói Autókiállításra készült “Villámvörös” fényezés némi csavarral dobja fel az ikonikus sportkocsi-v