Teszt

Toyota GT86: Megbízhatóan izgalmas

2012.08.08.

A Toyota sportautóinak sorát az álomszép 2000GT, majd később a Supra, MR2 és Celica-generációk sora gazdagította. A kompakt AE86 "Hacsiroku" évtizedek óta a driftelők kedvence, a GT86-osban pedig a legtöbb előzményt összegezte a japán márka.

A Toyota GT86 büszkén őrzi a gyári hagyományokat: megjelenése ragadozóhalra emlékeztet, külseje agresszív és technokrata, vitathatatlan erőt és biztos minőséget sugall. Belül modern műszeregységgel szerelt, mindent a vezetési élménynek alárendelő tér várja a pilótát és utasát, és ha nagyon kell, még két utast. De a helyükre inkább csomagokat érdemes helyezni, így a 243 literes poggyásztérrel együtt hosszabb utazások is vállalhatók.

Valódi „sportautomata”

Kétliteres motorja kétszáz lóerejével a GT86 kézi váltóval 7,6, automatával 8,2 másodperc alatt éri el a százas tempót. Tesztautónkba az utóbbit szerelték. A manuális megoldás talán sportosabb lenne, de (szintén hat) sebességfokozatát nem lehet vezetés közben, például kanyargós szerpentinen a kormányról kapcsolni, ami az automata felé billenti a mérleg nyelvét, akárcsak a fogyasztás. A vegyes átlaga hét tizeddel jobb az A/T kivitelnek: 7,1 litert ad meg a gyár, amit talán csak egy végsőkig lehiggadt, nyolcvanéves buddhista bölcs tudna megvalósítani. Különösen, hogy a váltómű simán visszadob három fokozatot, ha mélyre nyomjuk a pedált, és utána szívbaj nélkül pörgeti 7500-ig az erőforrást - külön sportüzemmód bekapcsolása nélkül!

A géppel egybeforrasztva

Az átlagautókénál a japán sportgép futóműve sokkal reaktívabb: a mélyen fekvő boxermotor, a meghajtott hátsó tengely és az alacsony tömegközéppont révén az elérhető kanyarsebességnek főként a pilóta józan esze szabhat határt, és azt is csak versenypályán érdemes kipróbálni, mert közúton a tempó a jogosítvány azonnali bevonásával járna. A szűk kagylóülésben a géppel egybeforrasztva száguldás nélkül is csorbítatlan az élmény, mivel a kormányzás pengeéles, a fékrendszer fáradhatatlan és

a gázpedál enyhe lenyomására a két (természetesen 86 milliméter átmérőjű) kipufogóvég bármikor extra adagokban „fecskendezi” a vezető vérébe az adrenalint – a hallójáratokon át...

A négyzetes méretezésű boxermotor (a furat és a löket egyaránt 86 mm) érces ütemekkel válaszol a jobb láb parancsaira: a búgást erősödő, mély tónusú morgással, majd száraz, torokhangú hörgéssel festi alá, míg a mágikus hatezres határon túllendülve visszafogott bömbölésbe kezd. Ugyan csak egyetlen pedállal és két hangolt csővel „orgonálhatunk”, ám a GT86 fúgája a pianótól a fortissimóig mindig lelkesítő. Így kell megszólalnia egy vérbeli sportgépnek!

Kiegyensúlyozott élvezetek

Ami a költségeket illeti: kézi váltóval 8,86 milliós, automatával 9,36 milliós az alapár, erre jön még a 185 ezres regadó. Nem csekélység, de indokolja, hogy a GT86-ban ledes nappali fény, xenonfényszóró, érintőképernyős hifi és navigáció, továbbá tempomat és kétzónás klímaberendezés is van - akárcsak egy luxusautóban. A tulajdonosok valószínűleg mégsem a felszereltséget, hanem a könnyű hátsókerekes kupé kompromisszummentes vezetési potenciálját fogják a legtöbbre értékelni.
Akik turbós autókhoz, hot hatch-ekhez szoktak, talán meglepődnek, hogy a szívómotoros GT86 nem „csavarja fel” izomból az aszfaltot. De ha élvezetes kanyargás a cél, vagy a határok feszegetése a versenypályán, máris előnybe kerül. Az új japán sportautó nem a nyers erőről, hanem a kiegyensúlyozottságról, a sportos vezetés vegytiszta öröméről szól. Rövid összecsiszolódás után a pilóta már pontosan tudja, mikor és hogyan indítsa a játékot, amelyben a GT86 – mivel mégiscsak egy Toyota - mindig megbízható, de sohasem unalmas partner!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.15
Tartós holdi életre és járművek energiaellátására is felkészülnek a tudós űrhajósok, akiket....
2024.05.15
- Bliccelés elleni kampányt tartott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden: 71 121 utast....
2024.05.15
Az Európai Parlament új szabályokat vezet be azok ellen, akik nem fizetnek bírságot külföldön.   ..
2024.05.15
- A Waberer's International Nyrt. 196,7 millió euró árbevételt ért el az első negyedévben, ami 11,3....
2024.05.15
Május elején Budapest belvárosában, a Károly körút 7. szám alatt nyílt meg a régió első Cupra....
2024.05.15
Gyalogátkelőhelyen ütött el lányt egy autós Békéscsabán, a férfi nem állt meg, elhajtott. Négyen....
2024.05.15
- A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén összefüggően 48 órán át....
2024.05.15
A jövőben bármikor megváltoztathatjuk autónk színét, anélkül, hogy azt át kellene festeni, vagy le....
2024.05.15
Erősen megleckézetett Audi A6 tesztautóm, ami nem a hatásos első benyomásra megy rá, hanem szinte....
2024.05.15
Az élmezőnyben harcolva, erős pontszerzéssel mutatkozott be a Formula-4-es spanyol bajnokság....