Toyota Corolla

Toyota Corolla és a hibridstratégia: Megkoronázzák?

2020.01.26.

A világ legnagyobb számban eladott négykerekűje a Toyota Corolla, eddig több mint 47,5 millió talált gazdára. A legújabb, 12-ik nemzedék modellcsaládja, köztük a két különböző teljesítményű hibrid most minden bizonnyal újabb rekordok felé repíti a japán autógigászt.

Szerző: Heimer György

Amikor tavaly év elején nálunk is bemutatták a Toyota Corolla legújabb sorozatát, a márka hazai képviselői magabiztosan mondogatták, hogy újabb áttörésekre számítanak. Az értékesítési számokból ítélve a várakozások láthatóan bejöttek. A tavalyi újautó-eladásokat összegző Datahouse szerint 2019-ben több mint 3 ezer kelt el a Corollákból, szemben az előző évi 1206 darabbal, ami 155 százalékos növekedésnek felel meg. E teljesítménnyel az alsó-középkategória tabelláján a negyedik (a Suzuki SX4, a Skoda Octavia és a Kia Ceed után), az összesített értékesítési listán pedig az ötödik helyen végzett a Toyota. A márkaimportőr azonban megjegyzi, ha a járműkivonásokat is figyelembe vesszük, akkor 12168 új autó értékesítésével a Toyota már a harmadik befutó a legjobban eladottak listáján. Hasonló rekordokkal dicsekedhetnek máshol is: a japán világkompakt új eresztései – Amerikától Európáig – sok autós tetszését megnyerték. Mindeközben a Corolla bekerült az év európai autója címért versengő modellek szűkített körébe, de hogy megkoronázzák-e, az majd csak a március eleji genfi autószalon idején, az eredményhirdetéskor derül majd ki.

A Toyoták megbízhatósága, összeszerelési minősége már legendaszámba megy, ám a most felszökkent népszerűség legfőképpen hibridinváziójának tulajdonítható. Az évtizedeken át fejlesztett öntöltős hibridtechnika mára beért: környezetbarát, takarékos, ráadásul sok autós szerint az is előny, hogy nem kell bajlódni a töltéssel. Mint mondják, a hézagos elektromos töltőhálózat közepette a hibrid toyotásokat elkerüli a lemerülési frász, hiszen a benzinmotor menetközben feltölti az akkumulátorokat. Így aztán a hibridhajtás manapság a Toyota marketingstratégiájának központi eleme, s mind több autós jön rá ízére. Aligha véletlen, hogy a pesti taxisok körében ma a „zöld” autózást elindító Toyota Prius a legkedveltebbek közé tartozik. A német spritmotor.de portál felmérése szerint a legutóbbi, negyedik generációs Prius a legtakarékosabb személyautó: száz kilométerenként, átlagosan számolva megelégszik 4,48 liter benzinnel, nem is részletezve környezetbarátságát. A Prius bázisán továbbfejlesztett hibridek dolgoznak a Corolla új sorozatában is, s az üzemanyag-fogyasztás látványos különbségeit portálunk tesztjei is igazolják. A pesti indulj és állj csúcsforgalomban a hibrid Corolla fogyasztása jóval 5 liter alá ment száz kilométerenként, viszont az 1,2 turbós benzines motorral szerelt változaté felugrott 10 liter közelébe. Országúton (amikor a hibrid takarékossága kevésbé érvényesül) sem volt túlzottan iszákos: 7 liter felett, nagyjából az 1,2-es benzinesével azonos szinten mozgott.

Túl a kétfajta benzines, az 1,2-es és az 1,6-os benzines motoron, valamint a kétfajta teljesítményű, a 122, illetve a 180 lóerős hibrid erőforrásokon túl a Corolla család kellendőségét tovább fokozza a választék sokfélesége, így mindenekelőtt a mai karosszériadivat szerint szabott három – ferdehátú, szedán, kombi – változata és négyféle felszereltségi szintje. Nincs már unalmas Corolla – mondogatják a cég marketingesei, s általános vélekedés, hogy a formavilág tetszetős, az ötajtós hatchback a „legvagányabb” kinézetű. Mindezzel együtt a kocsi talán legfájóbb szépséghibája, hogy hátul igencsak szűkös a helykínálat: a második sorban ülőknek nem marad sok lábhely, alacsony a tetőív, a csomagtartó pedig, mint egy kisautóé, mindössze 350 liter. A márka azonban előszeretettel emlegeti, hogy a különféle ügyféligényeket nagyon is szem előtt tartotta: aki a sportos ötajtósnál nagyobbat, kényelmesebbet akar, válassza a 6 centivel hosszabb tengelytávú, méretesebb négyajtós családi szedán, vagy a teherhordó kombi változatot.

Amúgy a Corolla finom jószág, kellemes vezetni. Műszaki ismertetőjéből kitűnik, hogy az úgynevezett TNGA (Toyota New Global Architecture) építőszekrényelv alapján készült konstrukció eredményeként tömegközpontja alacsony, ami csökkenti a karosszéria dőlését, azaz merészen lehet vele kanyarogni, kezesen ott marad az úton. Igaz, nem gyorsulási világbajnok, de a csúcsváltozat, a 180 lovas, 2.0 Hybrid Dynamic Force 7,9 másodperc alatt fenn van százon, s az óránkénti 180 kilométeres végsebesség bőven elegendő az országúti tempóhoz is. Kiemelésre érdemes, hogy a Toyota Safety Sense fantázianevű biztonsági rendszer minden karosszériaváltozatban szériafelszereltség. Az aktív biztonsági csomag része az éjszaka is működő gyalogosérzékelő, a nappali kerékpáros-érzékelővel kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer, a teljes sebességtartományban működő adaptív sebességtartó automatika, a kormányzásba beavatkozó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a jelzőtábla felismerő, vagy az automatikus távfényvezérlés. E korántsem teljes felsorolású szolgáltatások alig néhány éve még elképzelhetetlenek voltak az alsó-középkategóriában, s ma sem általánosak a konkurens modellek alapfelszereltségében.

Ami az idei esztendőt illeti, a Toyota nem ígér a tavalyi évhez hasonló modellinváziót a Corollákból. Ehelyett rövidebb szállítási határidőkkel bíztatnak, s a forint árfolyamromlása ellenére ígérik: drasztikus áremelésektől sem kell tartani. Miután az európai eladások több mint felét már tavaly is az öntöltő hibridek tették ki, a Toyota könnyedén teljesíteni tudja a kipufogógázokra előírt uniós levegőtisztasági normákat. Több versenytárssal ellentétben – hangzik a cégszöveg – „az Európában értékesített modellek több mint 75 százalékát itt is gyártó Toyota esetében így nem lesznek eltűnő modellek vagy szállítási fennakadások, ahogyan extrém áremelések sem.”

Ha új modellekkel nem is bővül a választék, megeshet, hogy lesz összkerékhajtású Corolla is – szellőztette meg nemrég Jack Hollis, a márka észak-amerikai részlegének igazgatója. Mint emlékeztetett, a belépő hibrid Corolla rendszere megegyezik a Priusban is alkalmazott 1,8 literes benzinmotorra épülő hajtáslánccal, így a tavaly világszerte forgalomba hozott összkerékhajtású Prius mintájára a vele közös padlólemezen osztozó Corolla is minden további nélkül megkaphatja a hátsó tengelyt hajtó villanymotort. A nyilatkozatból ugyanakkor kiderül, hogy bevezetését nem is műszaki akadályok hátráltatják, hanem sokkal inkább marketing megfontolásokról lehet szó. Míg a városi szabadidőjárművek, így a Corollával azonos kategóriájú C-HR crossover vásárlói világszerte beérik a robosztus megjelenéssel, elenyésző hányadban igényelnek valós AWD hajtást. A Corolla esetében viszont a négy hajtott kerék lehetősége fokozhatná a lépcsőshátú modell népszerűségét. Arról nem esett szó, hogy egyáltalán lenne-e konkrét időpont az AWD Corolla európai bevezetésére. Az amerikai menedzser csupán azt fejtegette, hogy az észak-amerikai piacon – ahol a szedán iránti kereslet különösen riasztó ütemben zuhan – a túlélés záloga lehet egy gazdaságosan megvalósítható, a helykínálatot, a menetkényelmet és az üzemanyag-fogyasztást minimálisan befolyásoló, ugyanakkor a biztonságos menettulajdonságokat és a jobb négy évszakos stabilitást ígérő elektromos összkerékhajtás.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....