busz

Tovább fogytak a magyar buszgyártók

2015.05.26.

Miközben a személyautó-gyártás szárnyal, továbbra is zuhanórepülésben van magyarországi buszipar, mely soha nem látott mélypontjára érkezett, pedig egykor a világelsők közé tartozott.

Szépen restaurált Ikarusok                                                                  A szerző felvételei

Messze a csúcstól

Fénykorában, pontosan harminc éve 13,5 ezer buszt gyártott az Ikarus, napjainkban ennek századára sem futja az ágazatnak. Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (MABUSZ) elnöke lapunknak elmondta, hogy a korábbi évek teljesítményének töredékét sem érte el az immár két gyártóra szűkült ágazat: tavaly 121 busz készült.

A néhány éve még működő öt cég közül jelenleg ketten maradtak talpon. A hazai és külföldi megrendelésre dolgozó Kravtex győri és mosonmagyaróvári telephelyén tavaly száznál kevesebb, eddig összesen 1100 jármű készült, a korszerű modellcsalád fejlesztésére a magyar eddig cég négymilliárd forintot költött. Az ágazat új szereplője, a MABI, mely az előd NABI kompozit buszának továbbfejlesztésből hozta össze az Evopro midibuszt, melyből elkészült a villamos hajtású és hibrid változat. A modellcsaládot másfél-milliárd forintnyi uniós és egyéb forrásból fejlesztették. A Rába inkább csak beszállítóként van jelen az ágazatban, ami a jelvényen kívül magyar futóműveket és üléseket jelent.

Járműcsere ügyletek

Továbbra is gyorsítani kellene az elöregedett – 14 ezer darabos - hazai buszparkot, melynek nemcsak 14 éves átlagkora, de másfél-kétmillió kilométeres futásteljesítménye is messze az optimális és európai átlag felett van, ami se nem biztonságos, se nem gazdaságos. A szakemberek szerint egyértelműen a gázüzemű és a korszerű EURO6-os buszok jelentik a reális és környezetbarát-megoldást. Vincze-Pap Sándor is úgy látja, hogy nem a méregdrága – közel 200 millió forintos – hibridbuszok jelentik a megoldást a városi közlekedésben, hiszen ezek akkumulátorait képtelen feltölteni a rendszer a rövid megállók között, így csak feleslegesen cipelik a többlettömeget, és fizetik meg a drága szuper-technológiát.

Erős hazai beszállítói háttér

A buszgyártás azon ritka vertikálisan magyar kézben levő ágazat, mely a motor kivételével gyakorlatilag a 3000-3500 alkatrészből álló jármű valamennyi elemét képes itthon gyártani. A szakemberek szerint a harmadával olcsóbb beszerzésű külföldi használt, vagy új buszokkal szemben már rövidtávon is kedvezőbb a hazai gyártású, amennyiben a megtartott munkahelyeket is beszámítjuk, a teljes buszélettartamot tekintve pedig még nagyobb a különbség a hazai javára. Vagyis azonos pénzkeretből jóval több juthatna a járműpark megújítására.

Idén még egyet sem regisztráltak

Ennek ellenére a 2014-ben forgalomba helyezett 467 autóbusz között kisebbségben vannak a hazai gyártásúak: a listát 119 darabbal a Volvo vezeti, majd az MAN (110 db), a győri Kravtex (100 db), majd a Mercedes (39 db) a Ford (26 db) és az Ikarus (18 db) következik. A carinfo adatai szerint az új beszerzésűeknél a legnépszerűbb típus az MAN Lions City, melyből 106 visel magyar rendszámot. Az idei év első négy hónapjában egyetlen magyarországi gyártású buszt sem helyeztek forgalomba.

A cikk a 2015 május 6-i Népszabadságban jelent meg

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.04
A centenáriumi évben az energiavállalat a jövő alakítására fókuszál. ..
2025.02.04
Izgalmas események az autók világából, háborúból, versenypályákról, titkos töréstesztekről,....
2025.02.04
A fővárosi közösségi közlekedés sohasem unalmas. Naponta több mint hárommillió utazás valósul meg a....
2025.02.04
„Ha egyetlen gyártó hibázik, akárcsak egyszer is, az a komplett ipart visszaveti évekkel” –....
2025.02.04
Felvette palettájára a Land Cruiser 250-est az Arctic Trucks. Az izlandi specialista által épített....
2025.02.04
Kompolt község polgármestere, Blahó László, valamint a helyi polgárőrség egyik tagja, Kiss Norbert....
2025.02.04
A japán hatóságok még mindig küzdenek egy 74 éves teherautó-sofőr kimentéséért, aki járművével....
2025.02.04
Ötvenhat Gidránnal erősödik Magyarország. Az ország elkötelezett a Gidrán harcjármű mellett,....
2025.02.04
A Volvo Cars januárban 50 820 autó globális eladásáról számolt be, ami 5 százalékos csökkenést....
2025.02.04
Az Európában Európa számára fejlesztett és gyártott, azóta ugyanakkor már több kontinensen sikerrel....