török autóipar

Török nyerők: Erdogan és felesége kapta az első elektromos TOGG-ot

2023.04.24.

Ráugrottak a törökök a legújabb hazai gyártású autóra, egy hónap alatt negyedmilliót rendeltek a TOGG modellből.

A török elnök sokat lobbizott a török fejlesztésű, török gyártású török nemzeti autóért és már 2019-ben feliratkozott a megrendelési listára, így nem véletlenül Recep Tayyip Erdoğan és felesége, a török first lady, Emine Erdoğan kapta az első török elektromos T10X-et. Az átlagemberek további hellyel is hátrább kerültek a listán, mert a második TOGG-ot az azerbajdzsáni elnöknek, Ilham Aliyevnek szállítják.

Aggódni azért nem kell, mert gyorsul a termelés az ázsiai Bursában, amit török Detroitként is emlegetnek. Nem véletlenül, hiszen A 3,3 milliárd eurós beruházással felépített gyár ötezer embernek ad munkát és az évi 175 ezer autó hatodára megrendelést garantál az állam.

2030-ban már évi egymillió TOGG gyártását tervezik, a C-szegmensű SUV után jön a városi mini, mikrobusz, pickup és furgon, a kisebbeket 120 kilowattos villanymotor hajtja egy töltéssel háromszáz kilométeren, a nagyobb modellek 250 kilowattosak.

Erdoğan az ankarai elnöki komplexumban tartott ünnepségen vette át a Togg T10X modellt. A teljesen elektromos és az „anatóliai földek vörös színét, őszinteségét és szenvedélyét idéző” Anadolu fényezésű autó átadásakor így nyilatkozott az elnök: Ma együtt vagyunk tanúi nemzetünk 60 éves álmának megvalósulásának. Erdoğan azt is elmondta, hogy második szolgálati autóként fogja használni az elektromos TOGG-ot. A másik autó, a Gemlik színű a Togg's campusnak otthont adó, olajfák által árnyékolt városrész kék vizéről kapta a nevét. Az autóátadásra azután kerül sor, hogy digitális sorsoláson választották ki a T10X első tételének vásárlóit.

A TOGG prototípusát 2019-ben Recep Tayyip Erdoğan elnök mutatta be, a márka első két modelljét (SUV és Sedan9) a Pininfarina stúdióban tervezték Murat Günak irányításával. A török származású dizájner dolgozott a Peugeot-nál, a Mercedesnél és a VW konszernnél, az ő munkája a Győrben gyártott első Audi TT.

A sorozatgyártású Togg T10X kezdetben egy motorral és kétféle ( 52,4 és 88,5 kilowattóra kapacitású) akkumulátorral készül, előbbivel 314, utóbbival 523 kilométeres hatótávolságú. A T10X első változata 7,6 másodperc alatt gyorsul százra, a másodiknak ehhez csak 4,8 másodperc kell. A Togg T10X akkumulátorai 20 százalékról 28 perc alatt tölthetők 80 százalékra. A Togg első modelljének ára 953 ezer és 1,22 millió török líra. ( 1 török líra=17,6 Ft)

A márka megfogalmazása szerint a TOGG a digitális és fizikai élményeket ötvöző technológiai márka, mely több startuppal új mobilitási ökoszisztémát hoz létre.

A TOGG márkanév mozaikszó a Türkiye”nin Otomobil Girisim Grubu (Török Autóipari Egyesülés) szavak kezdőbetűiből állt össze. A TOGG öt török vállalatból álló konzorciummal, a Török Kamarák és Árutőzsdék Uniójával (TOBB) együttműködve gyárt autókat, az első SUV után további négy új modellt mutat majd be.

Igen csak színes a török járműipar krónikája, melyet sok külföldi márka fémjelez, jelen van gyárral a Fiat, a Ford, a Hyundai, a Renault, a Toyota és az Anadolu Group, a konzorciumot a BMC, a Kiraca Holding, a Turkcell és a Zorlu Holding alapította.

Az első török autó Ford licenc alapján készült az isztambuli Otosan gyárban, 1959-ben. Az első önálló próbálkozás a török tervezésű Devrim 1961-ben Cemal Gürsel elnök a Köztársaság napján vezette le a Tülomsaş gyár szalagjáról, Eskişehir-ben, ám az ikerlámpás szedánból csak négy darab készült, mert a benzinhiány megölte. 1964-ben a British Motor Corporation Austin és Morris márkájú autókat szerelt össze Izmirben, a vállalkozás 1989-ben a török Çukurova csoport tulajdonába került.

Az első nagy sorozatú török autó, az Anadolt 1966-ban készült az isztambuli Otosan gyárban.

2001-ben mutatták be az IMZA 700-ast, melynek jelzése az oszmán birodalom alapításának évfordulójára utalt. A 3,5 méteres kisautót a Jetpa holding gyártotta volna Siirt városában, ahol 2005-re évi egymillió autót terveztek, de végül csak egyetlen prototípus készült.

Yalova kikötőjéből végig autópálya vezet az oszmán autóbirodalomba, Bursába, ahol 1968-ban indult a járműgyártás: először a Tofaş műveknél Fiat modellek készültek és 1969-ben az Oyak-Renault telephelyén is megindult a sorozatgyártás. Buszokat és teherautókat gyárt a Mercedes, az MAN, a BMC, az Otokar és a TEMSA, de Altay néven készülnek török harckocsik is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..