török autóipar

Török nyerők: Erdogan és felesége kapta az első elektromos TOGG-ot

2023.04.24.

Ráugrottak a törökök a legújabb hazai gyártású autóra, egy hónap alatt negyedmilliót rendeltek a TOGG modellből.

A török elnök sokat lobbizott a török fejlesztésű, török gyártású török nemzeti autóért és már 2019-ben feliratkozott a megrendelési listára, így nem véletlenül Recep Tayyip Erdoğan és felesége, a török first lady, Emine Erdoğan kapta az első török elektromos T10X-et. Az átlagemberek további hellyel is hátrább kerültek a listán, mert a második TOGG-ot az azerbajdzsáni elnöknek, Ilham Aliyevnek szállítják.

Aggódni azért nem kell, mert gyorsul a termelés az ázsiai Bursában, amit török Detroitként is emlegetnek. Nem véletlenül, hiszen A 3,3 milliárd eurós beruházással felépített gyár ötezer embernek ad munkát és az évi 175 ezer autó hatodára megrendelést garantál az állam.

2030-ban már évi egymillió TOGG gyártását tervezik, a C-szegmensű SUV után jön a városi mini, mikrobusz, pickup és furgon, a kisebbeket 120 kilowattos villanymotor hajtja egy töltéssel háromszáz kilométeren, a nagyobb modellek 250 kilowattosak.

Erdoğan az ankarai elnöki komplexumban tartott ünnepségen vette át a Togg T10X modellt. A teljesen elektromos és az „anatóliai földek vörös színét, őszinteségét és szenvedélyét idéző” Anadolu fényezésű autó átadásakor így nyilatkozott az elnök: Ma együtt vagyunk tanúi nemzetünk 60 éves álmának megvalósulásának. Erdoğan azt is elmondta, hogy második szolgálati autóként fogja használni az elektromos TOGG-ot. A másik autó, a Gemlik színű a Togg's campusnak otthont adó, olajfák által árnyékolt városrész kék vizéről kapta a nevét. Az autóátadásra azután kerül sor, hogy digitális sorsoláson választották ki a T10X első tételének vásárlóit.

A TOGG prototípusát 2019-ben Recep Tayyip Erdoğan elnök mutatta be, a márka első két modelljét (SUV és Sedan9) a Pininfarina stúdióban tervezték Murat Günak irányításával. A török származású dizájner dolgozott a Peugeot-nál, a Mercedesnél és a VW konszernnél, az ő munkája a Győrben gyártott első Audi TT.

A sorozatgyártású Togg T10X kezdetben egy motorral és kétféle ( 52,4 és 88,5 kilowattóra kapacitású) akkumulátorral készül, előbbivel 314, utóbbival 523 kilométeres hatótávolságú. A T10X első változata 7,6 másodperc alatt gyorsul százra, a másodiknak ehhez csak 4,8 másodperc kell. A Togg T10X akkumulátorai 20 százalékról 28 perc alatt tölthetők 80 százalékra. A Togg első modelljének ára 953 ezer és 1,22 millió török líra. ( 1 török líra=17,6 Ft)

A márka megfogalmazása szerint a TOGG a digitális és fizikai élményeket ötvöző technológiai márka, mely több startuppal új mobilitási ökoszisztémát hoz létre.

A TOGG márkanév mozaikszó a Türkiye”nin Otomobil Girisim Grubu (Török Autóipari Egyesülés) szavak kezdőbetűiből állt össze. A TOGG öt török vállalatból álló konzorciummal, a Török Kamarák és Árutőzsdék Uniójával (TOBB) együttműködve gyárt autókat, az első SUV után további négy új modellt mutat majd be.

Igen csak színes a török járműipar krónikája, melyet sok külföldi márka fémjelez, jelen van gyárral a Fiat, a Ford, a Hyundai, a Renault, a Toyota és az Anadolu Group, a konzorciumot a BMC, a Kiraca Holding, a Turkcell és a Zorlu Holding alapította.

Az első török autó Ford licenc alapján készült az isztambuli Otosan gyárban, 1959-ben. Az első önálló próbálkozás a török tervezésű Devrim 1961-ben Cemal Gürsel elnök a Köztársaság napján vezette le a Tülomsaş gyár szalagjáról, Eskişehir-ben, ám az ikerlámpás szedánból csak négy darab készült, mert a benzinhiány megölte. 1964-ben a British Motor Corporation Austin és Morris márkájú autókat szerelt össze Izmirben, a vállalkozás 1989-ben a török Çukurova csoport tulajdonába került.

Az első nagy sorozatú török autó, az Anadolt 1966-ban készült az isztambuli Otosan gyárban.

2001-ben mutatták be az IMZA 700-ast, melynek jelzése az oszmán birodalom alapításának évfordulójára utalt. A 3,5 méteres kisautót a Jetpa holding gyártotta volna Siirt városában, ahol 2005-re évi egymillió autót terveztek, de végül csak egyetlen prototípus készült.

Yalova kikötőjéből végig autópálya vezet az oszmán autóbirodalomba, Bursába, ahol 1968-ban indult a járműgyártás: először a Tofaş műveknél Fiat modellek készültek és 1969-ben az Oyak-Renault telephelyén is megindult a sorozatgyártás. Buszokat és teherautókat gyárt a Mercedes, az MAN, a BMC, az Otokar és a TEMSA, de Altay néven készülnek török harckocsik is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....