Panoráma buszok

Toples Ikarusok és pótkocsis kis tesóik

2024.09.23.

A legszebb nyitott magyar busz hatvanévesen is fiatalos és nem csak kondíciójával, hanem megjelenésével is megdobogtatja az autószeretők és laikusok szívét. Nem véletlenül.

A magyar buszok több generációjából készült nyitott városnéző változat, az első és sokáig egyetlen darab a Steyr alvázra épített MÁVAG volt 1932-ben. A legszebb és legeredetibb modellt a legsikeresebb magyar buszt, a 200-as típust is megrajzoló Finta László volt. Első panoráma munkája a Warsawa motoros Nysa mikrobusz alvázra épült és két pótkocsit vontatva 56 utast szállított városnézésre.

Mikrovonat  a budapesti Városligetben   Forrás: Chuckyeager tumblr/Fortepan

Összesen tizenkét üvegszál erősítésű, polietilén karosszériás szerelvény készült 1962-63-ban. A minibusz-vonatok az ország jelentősebb idegenforgalmi városaiban és a Balaton környékén szolgáltak, de futottak a városligeti expókon is.

Finta László formatervező fantáziája még szabadabban száguldhatott következő művénél, mert a korábbi panorámás megoldásokkal ellentétben nem egy meglévő busz tetejét kellett levágnia, hanem rajzai alapján teljesen eredeti felépítményt valósult meg. Az Ikarus 311-es fenékvázra a MÁVAUT Főműhelyében 1963-ban építették az első Finta által formatervezett nyitott modellt, melynek különleges formája mellett érdekes állványzatából esőben ponyvatetőt lehetett kinyitni.

Finta László tervezésű Ikarus panoráma busz      Fotó: Boros Jenő

Az Ikarus jelvényes buszból kettőt készítettek, ezek többnyire IBUSZ szervezésben szállítottak turistákat Budapesten, Szegeden és Veszprémben. Leselejtezés után az egyik példány méhészbuszként szolgált, majd szépen restaurálták és eredeti színében ma is működőképes.

A 8,5 méter hosszú és 4,6 méteres tengelytávú Ikarus 311-est Steyr eredetű Csepel D414-es dízelmotor hajtotta 78 km/h max. sebességgel.

Közlekedési kísérlettel indult, aztán közúti vonat lett: a Nysa mikrobuszok eredetileg 1960-tól kisebb forgalmú vonalakon jártak, de az utasszám növekedésével leváltották mind. A Gyömrői úti FAÜ műhelyben történt átalakítás után 1962-1975 között két pótkocsival turistajáratként működtek a Margitszigeten és olykor a városligeti nemzetközi vásár területén. 1967. szeptemberében Leonyid Brezsnyev, az SzKP főtitkára is kipróbálta a Szovjet tudomány és technika 50 éve, jubileumi kiállításon.

Nysa vontatású városnéző vonat   Fotó: Urbán Tamás/Fortepan

A vontató mikrobuszban a vezetőn kívül nyolc utas fért el, a húsz személyes pótkocsik a Fővárosi Autóbusz Üzemben készültek.

A növekvő magyarországi turistaforgalom ellátására, a Budapesti Idegenforgalmi Hivatal megrendelésére nagyobb buszokat is átalakítottak. Az Ikarus 630-as alvázra épített első darabot az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, majd 1962. május 17-én állt forgalomba.

Ikarus 630-asból kreált nyitott busz      Fotó: Boros Jenő

A sikeres buszból összesen három készült, mindegyiket Csepel D614-es, 8275 köbcentis, 145 lóerős teljesítményű dízelmotor hajtotta. A 9,3 métere hosszú, 5 méteres tengelytávú és 36 műanyag üléses buszok 1975-ig szolgáltak a FAÜ állományában.

A fővárosi városnéző járatok többnyire a Roosevelt térről indultak, majd a Lánc hídon át mentek Budára, ahol az Alagút előtt felkanyarodtak a Hunyadi János utcába, majd végigmentek a vári utcákon a Mátyás templomig. Kedvelt útvonal volt még az Erzsébet hídon át vezető, melynek célpontja a Gellért hegyi Citadella volt.

Az Ikarus 630-as panoráma busz megjelent több idegenforgalmi prospektusban, plakáton, fotója felkerült az 1963-ban kiadott közlekedés bélyegsorozat 30 filléres címletére. Tucatnyi filmben is szerepelt, több jelenetben népszerű színészek énekelték a buszon, hogy Budapest, te csodás, te vagy nékünk a szívdobogás.

Ikarusok a budai Várban    Forrás: FŐMTERV/Fortepan

A 600-as sorozat után jöttek a 200-asok topless változatai, az első Székesfehérvár (Alba Regia) ezer éves fennállásának alkalmából 1972-ben készült, a nyitott Ikarus 200 M műszaki alapja a mátyásföldi 266-os modell volt, de az átalakítás a fehérvári telephely munkásainak érdeme.

A Finta tervezésű 200-as Ikarus nyitott változata      

A Volán készített egy átmeneti városnéző modellt, az 555-ösnek tetejébe több ívelt plexit vágtak be, a megoldás ismert volt az 55-ös farmotorosoknál, miközben valamennyi oldalablakát kivették, hogy a nyári melegben jobban szellőzzön az utastér.

A MÁVAUT műhelyében készült néhány egyke nyitott busz: az eredetileg Nylonnak is becézett Ikarus 30-asról csak fotó maradt, a 311-es kék Tourist többször megjelent veterántalálkozókon, rendezvényeken, kiállításokon, ahogy a 630-as is, mely rendszeresen közlekedik különjáratként.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.23
A legszebb nyitott magyar busz hatvanévesen is fiatalos és nem csak kondíciójával, hanem....
2024.09.23
A BMW Group Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges....
2024.09.23
Mire számítsunk?   ..
2024.09.23
– Folytatódik a sikeres együttműködés Győr városának kézilabdás kiválóságaival: az Audi Hungaria....
2024.09.23
Az autóipari ellátási lánc a digitális technológiákat a láthatóság javítása érdekében alkalmazza,....
2024.09.23
A győri Széchenyi István Egyetem arra törekszik, hogy az autó-motor sportban is Magyarország első....
2024.09.23
Remekül alakult Molnár Martin idei utolsó előtti versenyhétvégéje a brit Forma–4-ben. A Virtuosi....
2024.09.23
Az elmúlt hetekben ismét megnőtt a vadbalesetekről szóló hírek száma, ami összefügésben áll az....
2024.09.23
Javítási munkák kezdődnek kedden az M31-es autópályán, Gödöllő közelében, az 5-7.....
2024.09.23
A kocsi egyike azon nyolc modellnek, amelyeket 2023-ban harangozott be a gyártó és amelyekkel meg....