önvezető autó
A National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) vizsgálja azt a tavaly novemberi ütközés-sorozatot, ami San Franciscóban történt – írja a theintercept.com.
Hálaadás napja volt, zsúfolt utakkal, sietős emberekkel. A Bay Bridge hídon közlekedők egyszer csak azt látták, hogy az egyik autó váratlanul sávot vált és lefékez. Az előjel nélküli, hirtelen manőver hatására a dominó-elv azonnal beindult: 8 kocsi futott egymásba. 9 ember megsérült, köztük egy 2 éves gyermek is és az útszakaszon hatalmas káosz alakult ki.
Egy 2 éves gyermek is megsérült (Fotó: theintercept.com)
Az incidenst egy Tesla Model S okozta. Igen, maga az autó. Nem volna helyes azt írni, hogy egy Tesla Model S vezetője. Ugyanis a jelenleg is folyó vizsgálat igazolni látszik a szemtanúk és a sofőr beszámolóját, miszerint az autó Full Self-Driving üzemmódban közlekedett. A sofőr, az őt kihallgató rendőröknek fantomfékezésről beszélt. Arról a jelenségről, amikor a fékrendszer mindenféle jelzés vagy figyelmeztetés nélkül, váratlanul működésbe lép. És erre mostanában sokan panaszkodnak, az elmúlt időszakban több, mint 100 hasonló bejelentés érkezett az NHTSA-hoz.
Az NHTSA adatai szerint a Tesla Autopilot vezetéstámogató rendszerét használó járművei 2021 júliusa és 2022 júniusa között 273 ismert balesetben vettek részt. 2016 óta pedig a szövetségi ügynökség összesen 35 olyan balesetet vizsgált, amelyben a Tesla Full Self-Driving vagy Autopilot rendszerei voltak használatban. Ezek a balesetek együttesen 19 ember halálát okozták.
Ha kiengedjük a kezünkből a gyeplőt... (Fotó: theintercept.com)
A Tesla a weboldalán azt írja, hogy az Autopilot és a Full Self-Driving üzemmód ugyan arra szolgál, hogy a sofőr terhelését csökkentse, de szükséges, hogy a volánnál ülő a kezét a kormányon tartsa és készen álljon arra, hogy bármelyik pillanatban átvegye az irányítást. (Kérdés persze, hogy például egy fantomfékezésnél van-e ideje akár a legfigyelmesebb vezetőnek is erre a reakcióra?)
Ilyen forgalomban végzetes lehet az elhibázott manőver (Fotó: theintercept.com)
Szóval, a gyártó gyakorlatilag mossa kezeit, hiszen ott áll a tesla.com-on feketén-fehéren, hogy „bár ezeket a funkciókat úgy tervezték, hogy idővel egyre jobb képességekkel rendelkezzenek, jelenleg még nem teszik a járművet autonómmá”.
Pete Buttigieg közlekedési miniszter kritikusan nyilatkozott a feltörekvő vezetéstámogató technológiákról, amelyek - mint hangsúlyozta - nem váltják ki az éber emberi vezető szükségességét. "Nem érdekel, hogy mi a neve. Bármi, amit ma a piacon lehet vásárolni, az egy vezetőtámogató technológia, nem pedig a sofőrt helyettesítő technológia.”
Kell még a sofőr ébersége (Fotó: tesla.com)
De vannak, akik keverik a szezont a fazonnal.
Például az a sofőr, aki egyszerűen bealudt vezetés közben. Bekapcsolta a Tesla Autopilot-ját és szundított egyet, miközben kocsija repesztett a német A70 autópályán. Ez pár napja történt. A rendőrök akkor vették üldözőbe az autót, amikor az nem állt meg a rutinellenőrzésre, hanem egyszerűen továbbhajtott. Kiderült, hogy a sofőr könnyedén kijátszotta a rendszert: egy kormányra akasztott súllyal verte át a Tesla biztonsági rendszerét.
Hasonló eset egyébként volt korábban is. Két éve már bíróság elé állt egy kanadai fiatalember, aki szintén elaludt egy Tesla Model S volánja mögött.
Nem itt kell aludni! (Fotó: tesla.com)
Úgy tűnik, az önvezető autók terjedésével egyre égetőbb, hogy megfelelő jogi szabályozás történjen arra vonatkozóan, hogy valójában mik is a vezető kötelességei Autopilot használata esetén. És választ kellene kapni pár alapvető kérdésre is, például arra, hogy önvezető módban történt közúti balesetkor ki vonható felelősségre: a sofőr vagy az autó gyártója?
De vajon hová vezet, ha kiengedjük a kezünkből a gyeplőt, átadva a gépeknek az életteret? És hogyan változtatja meg a világot ez a felfokozott iramú technológiai fejlődés? Erről írt kollégám egy elgondolkodtató cikket, amit itt olvashatnak:
https://www.autoszektor.hu/hu/content/gondolatjel-onvezeto-auto
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!