Superb

Tölthető hibridként gazdaságos a Škoda zászlóshajója, a Superb

2020.08.17.

A Škoda eddig is népszerű volt cégautóként, ám eladhatóságát a flottapiacon a hibrid változat tovább javíthatja. Mellette szól a zöld rendszám számos előnye és a tisztán elektromos 50 kilométeres hatótávolság is.

A Škoda zászlóshajója, a Superb a márka első plug-in hibridként elérhető modellje. Elektromos autójuk korábban is volt már, a Citigo azonban kevés segítség ahhoz, hogy flottaszinten teljesíteni tudják az európai CO2 előírásokat. Érthető tehát, hogy a Volkswagen-csoporton belül a Passat GTE legújabb, második generációjának hajtásláncát a Škoda Superb legújabb változata is megkapta.

Az autó WLTP ciklusban akár 55 kilométert is képes elektromos módban megtenni, minden károsanyag-kibocsátás nélkül. A villamos hajtás 85, míg a benzines 1.4TSI motoré 115 kW, a két erőforrás együttes rendszerteljesítménye 160 kW, azaz 218 lóerő és – hivatalosan – kevesebb, mint 35 gramm / kilométer a szén-dioxid-kibocsátás. Az elektromos motort egy bruttó 13 kWh-s akkumulátor látja el energiával, ezt a hátsó tengely elé építették be. A háromfázisú szinkronmotor az automataváltóba került, és extra helyet nem foglalva praktikusan kiváltja a generátort és az önindítót is.

A Skoda szegedi márkakereskedésében a tele tank mellett közel 40 kilométerre elegendő akkumulátor töltöttséggel vettem át az autót, amely minden újraindítás után automatikusan elektromos hajtással kezd. Ez azért ma még nem jellemző az átlag autós környezetre, így a meglepetést csökkentendő E-zaj hanggenerátor segíti a gyalogosokat és a kerékpárosokat, hogy időben észleljék a zajtalanul közeledő kocsit. Amíg van az akkumulátorban szufla, a Škoda Superb iV elektromos autóként üzemel, a benzinmotor csak akkor kapcsol be, ha a jobban rálépünk a gázpedálra és a rendszer azt érzékeli, hogy a vezető által kívánt gyorsuláshoz a villamotor már nem elég.

Az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően a sofőr választhatja teljesen elektromos hajtást, a hibrid üzemmódot, de a csúcsteljesítmény érdekében ott a sportfokozat is. Ilyenkor természetesen a két motor együtt dolgozik, és a gyorsulás nulláról 100-ra jóval kevesebb, mint 8 másodperc – a Superb végsebessége a gyári adatok szerint 224 km/h.

Az autót tesztelve feltett szándékunk volt, hogy teljesen lemerítsük az akkumulátort, amit persze a vezérlés nem enged, de mi próbálkoztunk. Érdekes, hogy akkor is elektromos módban indult a Superb, amikor egy nap végi villámbevásárlást követően már csak 2 kilométert mutatott a kijelző a még hátralevő villamos hatótávolságra. Ilyen állapotban tettük éjszaka töltőre – reggelre ez fel is ment 51 tisztán elektromosan megtehető kilométerre. És ez a legtöbb esetben elég az átlagos napi ingázáshoz.

A félszáz kilométerre elegendő akkumulátor feltöltéshez valamivel kevesebb, mint 11 kWh-ra volt szükség, ennyivel pörgette meg a művelet a villanyórát. Ez az átlagos tarifa 35 forintjával számolva 8 forint alatti „üzemanyagköltséget” jelent kilométerenként, ami igencsak meggyőző. És ez még tovább csökkenthető, ha vezérelt áramról megy a töltés, vagy háztartási napelem segít be. Nem beszélve arról, hogy az ország számos pontján – és munkahelyén –még mindig elérhető ingyen is. A fedélzeti töltő egyébként 3,6 kW-os, így a bevásárlás alatti gyors utántöltésre nem igazán elég, de 3,5 óra alatt akkor is feltölt, ha teljesen lemerült az akkumulátor. De a művelet az alap háztartási dugaszoló aljzatból sem több 6 óránál.

A Superb szinte mindent tud, mint a nagyok, a nem hibridváltozat tesztjét itt olvashatja. Az alapváltozatban is 8 hüvelykes navigációs rendszer Columbus verziója már 9,2 hüvelykes, gesztusvezérléssel és testre szabható kezdőképernyővel . Legalább négy USB-port áll rendelkezésre: az USB Type-C aljzat a középső konzolban és Type-A port a JumboBox-ban alapkivitelként, hátul pedig két további C típusú aljzat része az opcionális "Üzleti utas" csomagnak.

A legújabb SmartLink technológia lehetővé teszi az okostelefon-alkalmazások vezeték nélküli elérését a jármű kijelzőjén. A beépített eSIM állandó internetkapcsolatot biztosít, lehetővé téve például a valós idejű forgalmi információkat, illetve az online adatokkal támogatott gyorsabb és pontosabb útvonal-számításokat.

A teljes LED-mátrix biztosítja a távolsági fényszórók folyamatos használatát a többi vezető elvakítása nélkül. Automatikusan reagál a forgalmi helyzetekre, és csak a fényszórók egyes elemeit kapcsolja ki, a többi szépen megvilágítja az utat. A megoldás a navigációs rendszerből származó információkat is felhasználja, így a távolsági fényszórók csak lakott területen kívül kapcsolnak be.

A kamerától és a navigációs rendszertől érkező részletes információk segítségével a Prediktív tempomat képes a következő 1-2 kilométeren előre látni a vezetési körülményeket. Ha szükséges, módosítja a beállított utazótempót, és a DSG-vel szerelt járműveknél sebességet is vált. Ugyanezeknél a Közlekedési torlódás-asszisztens is segít, a motor, a fékek és a kormánykerék vezérlésével „távol tartja” a Superbet többi járműtől. Lefékezi az autót, és elforgatja a kormányt a környező járművek mozgásának lemásolásához.

A hűtőrácsba szerelt radarkészüléket használó Front Assist rendszer folyamatosan ellenőrzi az előttünk haladó járműtől való távolságot, de vészfékezési funkciója is van. t Ez az új Superbnél prediktív gyalogosvédelemmel bővített, ez hang- és fényjelzéssel, valamint enyhe fékezéssel figyelmezteti a vezetőt.

A felsorolt biztonsági rendszerek mindegyikét nem próbáltuk ki a tesztút során, az aktív sávtartó asszisztenst viszont igen. Nagyon kulturáltan tartja az úton a kocsit, igazodva a vonalak felfestéséhez, finoman avatkozik be, vagyis kormányoz helyettünk. Persze csak egy ideig, utána ránk szól, hogy ne szórakozzunk, hanem ragadjuk meg a kormányt, ha jót akarunk. A rendszer az adaptív sebességtartó automatikával együtt már egyfajta önvezető funkció.

Nincs hiány a kényelmet szolgáló figyelmességben: a Škoda vezető oldali ajtajában ott az esernyő, a csomagtartó oldalába épített világítás egyben kivehető LED-es zseblámpaként is üzemel. A rolós kalaptartó két állásban is rögzíthető, de alá betehető egy extraként megrendelhető „ponyva” is , ami hosszabb, sérülékenyebb tárgyak szállításánál praktikus. A láblendítéssel nyitható és zárható csomagtér ajtó már nem nagy szám, mégis kényelmes.

A Superb alapára 10 millió forint, az értelemszerűen automata váltóval szerelt hibridé 3 millió forinttal több. Az eddig is népszerű cégautó eladhatóságát a flottapiacon ez a változta tovább javíthatja, mellette szól a zöld rendszám számos előnye. Az általunk próbált, extrákkal is felszerelt változat ára üzembe helyezéskor 14,4 millió forintba került, a bemutatómodell most néhány ezer kilométerrel 3 millió forinttal olcsóbb.

Az üzemeltetés természetesen akkor igazán gazdaságos, ha rendszeresen újratöltjük az autót és tesszük azt minél olcsóbb áramforrásról. Persze a fékenergia visszanyerés enélkül, vagyis sima hibridként használva is javítja a hatékonyságot és védi a környezetet, de még inkább így van, hogy azt öltönyös, nyakkendős üzemeltetőnek belefér az idejébe, hogy a töltőre dugja, és nem zavarja, ha kicsit összepiszkolja a kezét…

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....