járműgyártás

Tokió kontra Los Angeles

2013.11.26.

Ha a gazdaság fokmérői a nemzetközi autószalonok, akkor van ok az optimizmusra, de az is lehet, hogy a járműgyártók reklámízű előremenekülése az élénkülés. Ami biztos, hogy az elmúlt öt évben ismét szaporodott a motorshow-k látogatottsága és száma, olyannyira, hogy két rangos kiállítást is egy időben rendeztek: november 20-án szakmai nappal indult és december elsejéig a nagyközönség által is látogatható a tokiói és a Los Angeles-i motorshow.

Szerző: Boros Jenő

Korábban nem fordulhatott elő, hogy azonos napon különböző helyszíneken tartottak világpremiereket, most pedig több márka is megtette ezt. A BMW, a Jaguar, a Nissan és a Porsche is erre az időpontra és erre a két helyszínre időzítette modelljeinek bemutatását. A gazdag felhozatal és csillogás elhomályosította a sötét évek emlékeit, amikor a válság éveiben több márka is távol maradt olyan jelentős expóktól, mint Detroit, Genf, Párizs, Frankfurt vagy Tokió, pedig korábban egymással versenyeztek a nagyobb kiállítási területek megszerzésért, ami korábban évről évre egyre nagyon költségvetést igényelt.

Chevrolet Colorado

Rajt a Bristol Hotel teraszán

A világ első autókiállítását 1897. szeptember 30-án rendezték Berlinben. A közös bemutatkozás Carl Benz, Gottlieb Daimler, Ernst Kühlstein és Friedrich Lutzman ötlete volt, az eseménynek a Carl Gause által tervezett patinás épület, a Bristol Hotel adott otthont, az Unter den Lindenen sétálók nyolc német Motorwagennel ismerkedhettek meg. Nemzetközi autókiállítás szervezésére először a franciák vállalkoztak, az 1898-as párizsi szalonon már az európai márkák többsége szerepelt. A Majna menti Frankfurtban először 1951 áprilisában rendeztek Autókiállítást, amelyet 570 ezren, az októberi berlinit 290 ezren látogatták.

Jaguar F Type Coupé

A frankfurti IAA látogatottsága folyamatosan nőtt, és 1999-ben már meghaladta ez egymilliót, a lendület 2001 szeptemberében tört meg: a terroresemények és európai bombariadók idején negyedmillióval kevesebben váltottak jegyet, 2003-ban viszont az elmúlt másfél évtized leglátogatottabbja volt a frankfurti szalon. Az autómárkákhoz hasonlóan a kiállítások is folyamatosan versenyeznek: különösen Frankfurt volt sokáig nyomás alatt, hiszen Berlin után Düsseldorf és Hannover is bejelentkezett.

AAA vs. IAA

A kétévenként megrendezésre kerülő két legnagyobb európai autószalon korábban már megállapodott, hogy páratlan években a Majna partján, páros években a Versailles-i kapunál fekvő vásárterületen tartják a legkiemelkedőbb őszi premiereket, de a német újraegyesítés után többször felmerült, hogy az IAA helyett a berlini AAA kapja meg a rendezési jogot. A versenypályáról elnevezett Avus Automobile-Ausstellung és elődjének 107 éves története, valamint a négy visszacsatolt tartomány iránti lelkesedés miatt sokáig Berlin látszott esélyesebbnek, de a VDA, a Német Autógyártók Szövetsége kitartott Frankfurt mellett. A közönség is beleszólt a döntésbe, és az IAA Frankfurtban maradt. Közben Düsseldorf és Hannover jelentkezett a rendezési jogért: előbbi csónak és lakókocsi kiállításnak ad otthont rendszeresen, utóbbi az EXPO, a Cebit és haszonjármű kiállítás szervezésében szerzett tapasztalataival és 15 hektárnyi területével, valamint biztonság- és vezetéstechnikai központjával próbálja elcsábítani a szervező Német Autógyártók Szövetségét, amelyben komolyan erőltete a kérdést a hannoveri rendezésben különösen érdekelt Volkswagen. A negyedmillió négyzetméternyi területen fekvő Frankfurt pozíciójával eddig egyik sem tudott versenyezni, és a nemzetközi szalont rendező, valamint kiállítási jogokat birtokló Német Autógyártók Szövetsége kitart Frankfurt mellett, de nem zárja ki a változás lehetőségét.

Drága négyzetméterek

Ford Edge

Az egymással rivalizáló szalonok nem nagyon figyeltek Brüsszelre, amelynek népszerűsége folyamatosan nő, miközben bérleti díjai továbbra is csábítóak: Párizsban 125 euró, Frankfurtban 140 euró, a legolcsóbb Genfben 100 euró egy négyzetméternyi kiállítási terület, ennyiért kínál területet Brüsszel is. Nem a helyfoglalás a legnagyobb tétel egy kiállító cég költségvetésében, hiszen az autók és az installációk szállítása, a standok felépítése, a személyzet, és persze a látványos show is pénzbe kerül. Erre áldoz egyre többet Moszkva, Peking, illetve Sanghaj, hogy tartsa a tempót a milliós látogatottságú klasszikusokkal, például Tokióval, mely történjen bármi, mindig egy sajátságos piac és autóipari nagyhatalom show-ja is egyben.

Lehet földrengés, tájfun, a japánok rendíthetetlenül tartják pozícióikat az autópiacon: a Toyota továbbra is világelső, és tempóját nézve nehéz lesz lelökni a trónról, mert idén október elejéig 7,25 millió autót értékesített, ami 160 ezerrel haladja meg a General Motors és 400 ezerrel a VW AG darabszámát. A gyártási és értékesítési darabszámok mellett impozáns a Toyota felhozatala a tokiói autószalonon. Ahogy a tokiói utca, úgy az Odaiba városrész Koto Ward kerületében, Tokyo Big Sight-nál megrendezett 43. nemzetközi szalon is a minik showja, legalábbis a hazaiak standjain, ahol természetesen a benzinesek dominálnak. Nem véletlenül, hiszen az évtizedek óta használt ólommentes üzemanyagoknak is köszönhető, hogy még csúcsforgalom idején sem elviselhetetlen a levegő. Japánban csak kamionok, buszok, vonatok és hajók hajtására használnak dízelmotort, személyautókban nem, de az sem mellékes, hogy minden ötödik kocsit 660 köbcentiméteresnél kisebb motor hajt, amire adókedvezményekkel ösztönöznek: legfeljebb ekkora erőforrású, maximum 3,4 méter hosszú és 1,48 méter széles jármű fér a Kei kategóriába. A kejddzsidosák egyáltalán nem tarják fel a forgalmat, mert motorjuk teljesítménye akár 63 lóerős is lehet. Szóval Tokióban az a jó, ha minél kisebb, mert ezzel is takarékosságra ösztönöznek.

Otthon gazdagabb a japán konyha 

Toyota Taxi koncepció

Miközben a rangos a genfi, párizsi és frankfurti szalonokon általában ugyanazokat a tanulmánymodelleket mutogatják a japán márkák, hazai pályán csillognak az egykori szövőgépgyártók: a Toyota mellett a Suzuki is több jövőgéppel rukkolt elő. A szeptemberben bemutatott és Esztergomban gyártásra kerülő iV4-es tanulmánymodell rokona az X-Lander hibrid, de nem kevésbé látványos a Crosshiker és az erősen Wagon R szerű doboz formájú Hustler sem. Amiben egyeznek, hogy a kiállított darabokat ezer köbcentiméteres, három hengeres motorok hajtják, de az európai piacra készül majd 1,3 literes benzinessel és dízellel is. Szóval az igazi érdekességek idén is a hazai standokon parkolnak, méghozzá nem is akármilyen mennyiségben. Igaza, van ami nem igazán újdonság, de imádják a népek: ilyen a vezető hangulatához igazodó autószín, melyet már hat éve ugyanitt bemutatott a Honda, de aki nem emlékszik a Puyo minire, arra most az újdonság varázsával hat az FV2-es Toyota, mely világító diódákkal jelzi, hogy vezetője éppen morcos, vagy vidám. Persze nem kell ahhoz az autó kaméleontulajdonságát vezérlő hang-, arc-, és érzelemolvasó technológia, hogy megállapítsuk, egyértelműen az attraktív modellek népszerűek. A Honda standján áll egy régi gyöngyszem, az1962-ben bemutatott S360-as, mellyel az addig sikeres motorkerékpár-gyártó belevágott az autóbizniszbe.

Honda FCVE

A Mazda a Skyactiv technológia mellé sűrített földgázhajtást pakolt a 3-asba és minden hazai márka standján parkol hibrid vagy villanyautó, vagy mindkettő: van amelyiknél cseppfolyós hidrogénnel működő üzemanyagcella termeli az áramot. A műfaj egyik úttörője a Honda most az FCEV sportkocsival, a Toyota a FCEV modellel állt elő. Kerékagyba épített villanyagymotorok hajtják a Nissan újdonságát: a BladeGlider lítium-ion akkumulátorait a kocsi könnyű szénszálas kompozitból készült hátsó padlózata alá építették, ezzel is növelve a stabilitást. A nyíl alakú kocsiban a vezető középen, két utasa pedig hátul ül. Formájához illően kabinja is repülőgépet idéz, műszerereiről leolvashatók a légköri és domborzati viszonyok is. A VIZIV hibridet már bemutatta szeptemberben Frankfurtban a Subaru, melynek igazi újdonsága a Levorg, melynek nevét a már ismert Legacy, valamint Revolution és Touring szavakból mixelték.

Nemzetközi hibridtalálkozó

A külföldi cégek ontják a több száz lóerős modelleket, melyek szinte mindennaposak az európai utakon, ritkák Japánban, ezért vonzzák a tömegeket, mert némelyiket csak filmről csodálhatják a japánok. Itt van a Porsche Macan, az F Type Jaguar Coupé és a 4-es Cabriolet BMW. A Mercedes nem aprózza el, legnagyobb modelljének, az S-nek Long AMG változatát mutatja be V12 hengeres két turbós motorral. A minik és hibridek birodalmába merészkedik Twin-up modelljével a VW, mely kéthengeres, 800 köbcentiméteres dízellel kínálja négyszemélyes kocsiját, melynek akkumulátorai konnektorból is tölthetőek: a gyártó ígérete szerint az 1205 kilogrammos menetkész tömegű kocsi száz kilométerenkénti üzemanyag-fogyasztása 1,1 liter gázolaj, ami csábító, közel 27 ezer eurós ára viszont leszűkíti a vásárlókört, különösen Japánban, ahol ennek feléért lehet kapni benzines Toyota Yaris Hybridet.

Porsche Macan

Nem izgatta különösebben az észak-amerikai rendezőket, hogy a tokióival ellentétben Los Angeles Motor Show nem szerepel a Nemzetközi Autógyártók Szövetségének (OICA) naptárában, hiszen a piac fontossága miatt jutott így is a premierekből.

A Convention Centerben harminc újdonságot mutattak be. Volt olyan, amit egyszerre Tokióval, és volt olyan, amelyik csak itt szerepelt Mint például a 4,7 méteres Ford Edge sportterepjáró, melynek globális forgalmazása 2015. végén indul. Helyi különlegesség az ugyancsak Ford származék és Kuga testvér Lincoln MKC, a General Motors Chevrolet Colorado pickup modellej és a Cadillac Escalade-je. A japán-amerikai szinkronpremierek listáján szerepelt a BMW 4 Cabrio, a Honda FCEV, a Jaguar F-Type Coupé, a Porsche Macan, a Subaru WRX, a Mercedes GLA 45 AM és SLS AMG Last Edition, de csak Los Angelesben láthatta a nagyközönség az 585 lóerős teljesítményű Vision Gran Turismo Mercedes tanulmányt és a Kia K900-as Limousine-t.

A show-t mégsem ezek vitték el, hanem Dr. K. Youabian plasztikai sebész magáról elnevezett autója: az 505 lóerős teljesítményű GM motoros, 6 méter hosszú és 2,5 méter széles kaliforniai modell ára negyedmilliárd dollár, ám nem csak magas ára, hanem bizarr formája miatt sem várható, hogy megrengeti akár csak a helyi piacot is.

Youabian Puma

AUTÓEXPÓK (ezer látogató)

Peking             1600

Moszkva         1500

Párizs              1433

Tokió              1420

Frankfurt          971

Brüsszel          680

Detroit             660

Genf                648

London           500

Amszterdam    450

Forrás: OICA

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....