Tóbiás és Balambér közleledés kalandjai – Így tanítsd közlekedni a gyereket | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közleledés kalandjai – Így tanítsd közlekedni a gyereket

2019.09.15.

A gyerekek a leginkább kiszolgáltatott résztvevői a közlekdésnek, ezért nagyon fontos megtanítani nekik, mire ügyeljenek. Minden kornak más a sajátossága.

A közlekedés leginkább kiszolgáltatott résztvevői a gyerekek, ezért sokkal nagyobb odafigyelést igényelnek a szülőktől és a többi közlekedőtől. Tavaly összesen tíz 18 éven aluli vesztette életét közlekedési balesetben Magyarországon. Súlyos sérüléseket 346 gyerek szenvedett el, könnyebben pedig 2068 18 éven aluli sérült meg.

Nem „kis felnőttek”

A gyerekek életkoruknál fogva óvatlanabbak, nem mindig van veszélyérzetük, közlekedésük kiszámíthatatlan. A tájékozódási és koordinációs képességeik fejlődésben van, és még csak kevés tapasztalattal rendelkeznek. Ezért nagyon fontos, hogy minél hamarabb felkészítsük őket a biztonságos közlekedésre. Ehhez sok játékosság és kreativitás kell, és a saját nyelvükön kell elmagyarázni nekik, mire ügyeljenek.

Másként látják a világot, mint a felnőttek

Az egyik legfontosabb szempont, hogy ne tekintsük a gyerekeket „kis felnőtteknek”. Egészen másként látják a világot, mint a felnőttek. A kisebbek nem tudnak még figyelni egyszerre több dologra, figyelmük kevésbé megosztott, érdeklődésüket pillanatok alatt elvonhatja egy érdekes tárgy vagy esemény, ilyenkor nem foglalkoznak a közlekedésben rájuk leselkedő veszélyekkel. Gondoljunk csak arra a tipikus példára, amikor a gyerek kiszalad az útra egy kiguruló labda után. 14 éves korukig a bicikli az egyetlen jármű, amellyel közlekedhetnek, de egy bizonyos korig ezt játékszernek tekintik, nem úgy gondolnak rá, mint a közlekedés egyik résztvevőjére.

Testmagasságuk miatt eleve kevesebbet látnak a környezetükből, 60-140 centiméteres magasságban teljesen mást érzékelnek a világból. A látótér jóval szűkebb, tereptárgyak akadályozhatják a kilátást, és fiatalabb korban az autók üvegéig sem érnek fel, így nem is látnak át rajtuk. A szakértők szerint a gyerekeknek legalább 10 éves korukig van szükségük felügyeletre és támogatásra a közúti közlekedés során. 

A jó példa a legjobb tanítás

A gyerekeket azért is nagyon fontos fokozatosan megtanítani a biztonságos közlekedésre, mert gyerekkorban még nagyon fogékonyak az új információkra, és ilyenkor még elképesztően magas a tanulás hatékonysága. A helyes közlekedési magatartás kialakítása pedig nélkülözhetetlen lesz a későbbi önálló közlekedéshez, és akár a felnőttkori szokásait, tudását is meghatározhatja. 

Ha a szülő nem tartja be a szabályokat, a gyerek sem fogja

A gyerekek számára a szülők adják az első számú példát. A szülők hozzáállása alapvetően meghatározza, hogyan viszonyul a gyerek a közlekedési szabályokhoz. Ha a szülő betartja a szabályokat, és a gyereket is ebben a szellemben neveli, a jó példát átveszi a gyerek is. Legyünk következetesek! Ha a szabálykövető közlekedésről papolunk, de hazafelé tilos helyen visszük át a gyereket az úton, romba dőlhet a közlekedésre nevelés hatása.

A 0-14 éves korosztályon belül azonban óriási eltérések lehetnek, egészen másképp közlekednek az óvodások, az alsó- és a felső tagozatosok. Sőt, azonos korúak, valamint a fiúk és a lányok között is lehetnek különbségek.

Életkori sajátosságok

Az óvodások esetében még nem beszélhetünk önálló közlekedésről, ebben a korban még az a legbiztonságosabb, ha mindig fogják a szüleik kezét, de legalább úttest, csomópont közelében, forgalmas terület mellett. Az egyszerűbb dolgokat azonban már ilyenkor el lehet mondani nekik, például hogy szétnézünk, mielőtt az úttestre lépünk, vagy azt, hogy a piroson sosem megyünk át. Már pár éves korban tisztában lehetnek az alapvető szabályokkal, de ne feledjük, bármi elvonhatja a figyelmüket, és akkor megtörténhet a baj!

A 6-8 éves kisiskolások veszélyérzete sem fejldődött még ki eléggé, ezért főleg akkor történnek balesetek, amikor át szeretnének kelni az úton. Az is nehézséget okoz számukra, hogy a közlekedéssel járó rengeteg ingerből kiszűrjék azokat, amelyek tényleg fontosak. Ezzel a korosztállyal már fontos közösen gyakorolni az úttesten átkelést: a gyerek mérje fel a helyzetet, nézzen szét, majd válassza ki a megfelelő pillanatot az átkelésre. A szükséges készségek elsajátítása leginkább gyakorlat kérdése.

A kicsiknek még bármi elvonhatja a figyelmét

A 8-10 évesek már egyre inkább önállóan közlekednek gyalog vagy kerékpárral, rollerrel. Fejlettebb az észelési és reagálási képességük, fel tudják mérni az esetleges kockázatokat, és elkerülik a veszélyt. Ebben a korban már többnyire helyesen értelmezik a közlekedési jelzéseket, táblákat. Bele tudják képzelni magukat más közelekedő helyzetébe, és értik, hogy aki közlekedik, annak szabályokat kell betartania. A sebességet és a távolságot azonban még ez a korosztály is csak nehezen tudja helyesen megbecsülni.

A 10-12 éves korban a magasság- és távolságbecslés már elég fejlett ahhoz, hogy biztonsággal meg tudják becsülni a közelítő jármű sebességét. Náluk már az jelenti a veszélyforrást, hogy hajlamosak szándékosan megszegni a szabályokat. Ebben a korosztályban sokan zenét hallgatnak közlekedés közben, és sok gyereknek mobiltelefonja is van. Tudatosítsuk bennük, hogyan használják ezeket. Kerékpáron például sosem hallgatunk zenét, és nem nyomkodjuk a telefont. Gyalog pedig telefonnal a kezünkben óvatosan közlekedjünk, és nem üvöltsön a zene a fülünkben, mert ha nem halljuk, mi történik körülöttünk, az veszélyes lehet. 

A 13-14 éves kamaszok már képesek elvontan gondolkodni, és előre áttekinteni fejben az összes lehetséges változatot a következményeivel együt. A közlekedésre nevelésben érdemes hangsúlyt fektetni a döntéshozatalra, a lehetőségek végiggondolására, a lehetőségek alkalmazására. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.21
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE)....
2025.01.21
Növekvő eladásokkal zárta az Opel a tavalyi évet, de elmaradt a piac növekedésétől. Az ok....
2025.01.21
Egy ember meghalt az A3-as autópályán vadbaleset után nem sokkal Ausztriában – írja az orf.at.   ..
2025.01.20
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felhívja a közlekedők figyelmét, hogy csak az induljon útnak kedden....
2025.01.20
Túl szelíd motorosok és túl vad autósok, akik robogóval és Kacsával is Dakarra mentek, hogy....
2025.01.20
Első hallásra talán meglepő díjjal ismerték el a világ legkeményebbnek tartott terepjárója, a....
2025.01.20
Az autópiaci „tisztulás” jegyében megszűnik Kínában egy olyan márka, amely alig két éve kelt életre....
2025.01.20
A mobilitási szolgáltató Ayvens-nél összegyűjtötték, szerintük melyik 10 új elektromos autót övezi....
2025.01.20
A 2024 második felében sikeres mestervizsgát tett szakembereket köszöntötte decemberben a Csongrád-....
2025.01.20
A nagy teljesítményű „minden egyben” rendszer egyszerre képes kezelni több járműfunkciót, így....