Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Tudod, hogyan működik a körforgalom? | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Tudod, hogyan működik a körforgalom?

2019.10.13.

Az egyszerű, egysávos körforgalom nem okoz gondot, de a többsávos és turbó változatok sem vészesek, csak ismerni kell a működési elvüket.

A körforgalom nem bonyolult dolog, sokan mégis tartanak tőlük, főleg a többsávos változatoktól. Amíg jóval kevesebb körforgalom volt Magyarországon, sokan idegenkedtek ezektől a csomópontoktól, ám mostanra rengeteg helyre ilyet építettek, szinte divat lett körforgalmas csomópontot kialakítani. Ezért a közlekedők is egyre profibbak, de azért nem árt végigvenni a körforgalmakra vonatkozó szabályokat és tippeket.

Egysávos körforgalom

Miért jó a körforgalom?

Nem véletlenül épül ilyen sok körforgalom szerte az országban és Európában. Ha tisztában vagyunk a működésükkel, gyors és biztonságos csomópontról van szó, ami megoldást nyújt azokra a problémákra, amelyek felmerülhetnek a többi kereszteződésben.

A körforgalomnak több előnye is van:

  • Az áthaladás szinte folyamatos a cipzár elvének köszönhetően, azaz innen is, onnan is be tud sorolni egy-egy autó.
  • Valamennyi irányból érkezőknek ugyanakkora esélye van a továbbhaladásra, nem torlódnak fel az autók egy alacsonyabb rendű úton, mert a főúton nagy a forgalom, és emiatt nem lehet felhajtani rá vagy áthajtani rajta.
  • A körforgalom forgalomlassító hatása miatt a balesetveszélyes is jelentősen csökken. Mindegy, melyik irányból érkezik a jármű, lassítania kell.
  • Ha valaki eltéveszti a kihajtót, vagy meggondolja magát, csak folytatja az útját a körforgalomban, és egy újabb kört megtéve kihajthat a kívánt helyen.
  • Éjjel-nappal, az év minden napján ugyanúgy működik,   és nem romlik el. 

A legfontosabb szabályok

A körforgalmat minden esetben tábla jelzi, amelyet Magyarországon mindig elsőbbségadás kötelező tábla egészít ki. Ez azt jelenti, hogy a körforgalom belsejében haladó járművekben elsőbbségük van a behajtani szándékozó járművekkel szemben. Ez alól csak az jelent kivételt, ha villamos keresztezi a körforgalmat, ilyenkor a villamosnak elsőbbsége van a körforgalom úttestjén haladókkal szemben. 

A többsávos körforgalmat csak a jobb szélső sávból lehet elhagyni

Európában előfordulnak olyan körforgalmak, ahol a behajtásnál nincs kitéve az elsőbbségadás kötelező tábla. Ez esetben a jobbkéz-szabály érvényes, vagyis a körforgalomban haladó jármű elsőbbséget ad a neki jobbről érkező, a körforgalomba behajtó járműnek. Nagy forgalom esetén az ilyen kialakítás miatt bedugulhat a körforgalom, így ezt a megoldást egyre ritkábban használják.

A körforgalomba behajtást nem kell irányjelzővel jelezni, kihajtáskor viszont kötelező az index használata. A körforgalomban tilos megállni, megfordulni, tolatni. Sajnos egyre több olyan esetről hallani, hogy valaki a forgalommal szemben haladt a körforgalommal, ami nemcsak szabálytalan, hanem balesetveszélyes is.

Egysávos, többsávos, turbó

Az eddigiekben főleg az egysávos körforgalomra vonatkozó szabályokat mutattuk be. A többsávos változatoknál valamivel több dologra kell figyelni, ezért leginkább ezektől idegenkednek a a tapasztalatlan autóvezetők.

A többsávos körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek, de a legfontosabb: a körforgalmat csak a jobb szélső, azaz a külső sávból lehet elhagyni! Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a belső sávban haladóknak be kell sorolniuk a külső sávba, mielőtt elhagyják a körforgalmat. Nagy forgalom esetén ez nem mindig egyszerű, előfordulhatnak koccanásos balesetek, ezért az ilyen típusú körforgalmak nagyobb odafigyelést igényelnek.

Figyelni kell a besorolásra a többsávos körforgalomban

A turbó körforgalmak szintén többsávosak, de a körpályán már nem lehet sávot váltani. Ez azt jelenti, hogy behajtás előtt a megfelelő sávba kell besorolni, mert később csak abból a sávból lehet kihajtani a körforgalomból. Valljuk be, ez megzavarja a közlekedőket, főleg azokat, akik nem ismerik a környéket. Pedig csak annyi a titka, hogy behajtás figyelni kell az előjelző táblákat, útburkolati felfstéseket,hogy melyik sáv lesz nekünk a jó, merre szeretnénk majd kihajtani. A körforgalmon belül már nem kell a sávváltással foglalkozni. Ezért ez ilyen típusú körforgalom nagy forgalom esetén is jól működik, és kevésbé balesetveszélyes.

A turbó körforgalomban behajtás előtt kell eldönteni, merre megyünk

Körforgalom a bringások és gyalogosok szemszögéből

Nézzük meg egy kicsit a körforgalmakat nem csak az autósok szempontjából. A gyalogosok biztonságban tudnak átkelni a zebrán a körforgalom melletti útszakaszokon, mivel az autók kis sebességgel közlekednek. Arra autósként és gyalogosként is ügyelni kell, hogy az átkelésre készülő gyalogos könnyen a körforgalomból kihajtó kocsi holtterébe kerülhet, szinte az autó mellől léphet az úttestre. Némi fennakadást azért okozhat egy zebra az egysávos körforgalom kihajtójánál: ha megáll egy autó, hogy átengedjen egy gyalogost, könnyen feltorlódhatnak mögötte a kocsik, és bedugulhat az egész körforgalom.

Jól figyelj arra, hogy a kerékpárosoknak nem mindig van elsőbbségük,  ha áthaladnak a körgalomba betorkolló, vagy onnan kijövő úton, ezért alaposan körül kell nézniük. Ha viszont elsőbbségük van, ezt az autósoknak is jelzik az körforgalom behajtójánál az elsőbbségadás kötelező tábla alatt. A bringásokra ezen kívül sok körforgalomnál úgy hívják fel a figyelmet, hogy megkülönböztető sávot festenek az aszfaltra vagy eltérő színű burkolatot használnak. A legcélravezetőbb módszer ilyen esetekben is, ha a közelekedők igyekeznek szemonktaktust felvenni egymással.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.12
Az összetettben éllovas dél-afrikai Henk Lategan előnye mindössze 21 másodpercre csökkent a Szaúd-....
2025.01.12
Vannak fétistárgyak, melyek láttán erősebben ver az autóbuzik szíve, ilyen a Bilstein gátló, a....
2025.01.12
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Magyar vágyálom. ..
2025.01.12
Nyolchengeres ellendugattyús motort készül piacra dobni a Great Wall Motor kínai járműgyártó....
2025.01.12
Az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót. ..
2025.01.12
Fotókon kevésbé, élőben viszont remekül működik a Suzuki Vitara új orra, pláne a nagyobb hátsó....
2025.01.12
Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló....
2025.01.12
Tavaly közlekedett a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással, amit összesen csaknem 1 millió utas....
2025.01.12
A Felsőszentiván-dűlői vasúti átjárónál van szükség tűzoltói beavatkozásra – írta a....
2025.01.12
Az Árpád úton, az Újpest-központ metrómegálló közelében karambolozott két autó – jelentette az....