Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Közösségi közlekedés a járvány idején | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Közösségi közlekedés a járvány idején

2021.05.02.

A járvány egyik nagy vesztese a közösségi közlekedés, de tényleg annyira kockázatos buszra szállni?

A járványügyi szabályok enyhítése miatt szombattól éjfélre tolódott a kijárási tilalom kezdete, és a védettségi igazolvánnyal rendelkezők már szállodába, moziba, illetve éttermek belső tereibe is mehetnek. Az intézkedések, valamint a megnövekedett utasforgalom miatt május 1-jétől sűrűbben járnak esténként a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bizonyos belvárost érintő járatai, a metrók és a nagykörúti villamosok.

Ahogy enyhülnek a korlátozások, egyre többen utaznak közösségi közlekedéssel (Fotó: BKK)

Ahogy enyhül a járvány, és fokozatosan enyhítenek a korlátozásokon, egyre többen választják a közösségi közlekedést. De mennyire biztonságos a járvány idején buszra szállni, metrózni vagy villamosozni?

Alig kötődik fertőzés a tömegközlekedéshez

Ha a közlekedési formákat nézzük, akkor a járvány egyik nagy vesztese a közösségi közlekedés, amelyről a legtöbben úgy gondolják, hogy a fertőzés melegágyát jelenti. Pedig a nemzetközi kutatások arra jutottak, hogy megfelelő óvintézkedések és védekezés mellett a tömegközlekedés nem nem jelent komoly kockázatot. Erről a Telex írt egy cikket, lássuk a legfontosabb megállapításokat.  

  • A német Robert Koch Intézet adatai szerint a regisztrált fertőzéseknek csupán 0,2 százaléka kapcsolódott közlekedéshez.
  • A Francia Egészségügyi Információs Intézet adatai azt mutatják, hogy koronavírus-fertőzések csupán 1,2 százaléka kötődött a közlekedéshez. Ráadásul ebben benne volt a szárazföldi, légi és tengeri közlekedés is. 
  • Vonattal utazva a Covid-19-fertőzés: 11 ezer utazásból 1 lehetséges fertőzés az Egyesült Királyság vasútbiztonsági testületének (RSSB) elemzése szerint. Ez 0,01 százaléknál kisebb esély.

Maszk, szellőztetés, fertőtlenítés – ezek a legfontosabbak, hogy biztonságos legyen a közösségi közlekedés

  • Egy jó szellőztetett metróban vagy buszban, maszkot viselve, minimális beszélgetés és mozgás mellett minimális a fertőzés kockázata a Colorado Egyetem modellje szerint.
  • Franciaországban egyetlen tömegközlekedéshez köthető koronavírus-fertőzés sem történt egy 2020. május 9. és június 3. között felmérés alapján. Az ország 6 metrórendszerén, 26 villamoshálózatán vagy városi buszjáratain egyetlen egy sem.

Ahhoz, hogy a tömegközlekedés a járvány idején is biztonságos közlekedési forma legyen, be kell tartani az óvintézkedéseket. A szájat és orrot eltakaró maszk viselése kötelező, de emellett fontos szellőztetni az utasteret, amilyen gyakran csak lehet. További elengedhetetlen teendő a sokak által gyakran megfogdosott tárgyak – például kapaszkodók – gyakori fertőtlenítése. 

Így alakította át a közlekedést a járvány

Tavaly márciusban, a koronavírus-járvány első hullámában nagyon sokan elpártoltak a tömegközlekedéstől, mert tartottak attól, hogy a zsúfolt járatokon megfertőződhetnek. A BKK akkori adatai szerint a járatok telítettsége 10 százalék alatti volt, azaz 10 utasból 9 más közlekedési módon választott, vagy egyszerűen nem utazott. Ahogy jöttek a járvány hullámai, úgy hullámozott a közösségi közlekedés népszerűsége is: 2020 nyarának végén például már 75-80 százalékos volt a kihasználtság, de decemberben már csak feleannyian utaztak a BKK járatain, mint a járvány előtt. 

A pandémia során sokan váltottak tömegközlekedésről autóra, a 30-59 évesek 44 százaléka döntött így – derült ki a K&H biztos jövő indexéből, amely a közlekedési szokások koronavírus-járvány miatt bekövetkezett változását mutatja be. Az autózás népszerűsége azért is nőhetett, mert ingyenessé vált a parkolás. Sokan gyaloglással váltották ki a tömegközlekedést, a megkérdezettek nagyjából 30 százaléka felelt erre a kérdésre igennel. 

Sokan gyaloglásra váltottak

Az elmúlt évben nagyot nőtt a bringások száma, a járvány miatt sokan pattantak nyeregbe. Az aszfaltba épített fővárosi kerékpárszámlálók adatai szerint Budapesten 15 százalékkal többen tekertek, mint 2019-ben. Meglepő, de mindenképpen jó hír, hogy decemberben volt a legnagyobb „bringás boom” az előző év azonos időszakához képest: 2020 decemberében 65 százalékkal többen tekertek a fővárosban, mint 2019 decemberében. A növekedést egyszerre okozhatta, hogy a koronavírus-fertőzést sokan a távolságtartást biztosító biciklis közlekedéssel akarták elkerülni, illetve a korlátozások idején is könnyen elérhető testmozgást, szabadidős tevékenységet nyújt a bicikli. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.05.09
A pandémia miatti megszigorított határátlépés miatt most vasárnap is ostromállapotok jellemezték a....
2021.05.09
Fennmaradásunk előfeltétele megőrizni a földkerekség természetes viszonyait, amelyet többek között....
2021.05.09
Gaoy Xia Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2021.05.09
Bármilyen hihetetlen, a 10 napos fokozott közúti ellenőrzés során 17 ezer sofőrt büntettek meg....
2021.05.09
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra kell számítani. ..
2021.05.09
A címvédő és hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2021.05.09
2021 első harmadában 42 714 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 9,9....
2021.05.09
"Én találtam fel újra az elektromos autókat, és embert fogok küldeni a Marsra. Komolyan gondoltátok....
2021.05.09
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Gumicsere. ..
2021.05.09
A monori nyomozók állították elő azt a sződi férfit, aki hónapok óta dézsmálta a MÁV jegykiadó....