Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – A kerékpár tavaszi felkészítése | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – A kerékpár tavaszi felkészítése

2021.03.14.

Egy kifogástalan állapotú bringával még jobban fogod élvezni a tekerést, a kerékpár tavaszi felkészítése pedig vidám családi program is lehet.

Bár az igazi tavasz még várat magára, előbb-utóbb biztosan megérkezik a jó idő, és vele együtt kezdetét veszi a kerékpáros szezon is. Hatalmas élmény újra tekerni a napsütésben, de mielőtt ismét nyeregbe pattannánk, érdemes átnézni és rendbe tenni a biciklinket. Így nemcsak a kellemetlen meglepetéseket és a baleseteket kerülhetjük el, hanem átfogó képet kapunk arról is, milyen műszaki állapotban van a bringánk, a közeljövőben milyen alkatrészek javítására, cseréjére készülhetünk. Egy kifogástalan állapotú bringával még jobban fogjuk élvezni a tekerést, és a biciklink is meg fogja hálálni a törődést.

A tavaszi karbantartással elkerülhetjük a meglepetéseket, és a bicikli is meg fogja hálálni a törődést

A közös bringatakarítás és tavaszi felkészítés igazi családi program is lehet, már az óvodásokkal nekiállhatunk a feladatnak, és közben pedig egyszerűbb dolgokat meg is taníthatunk nekik a bicikli működéséről, vagy a biciklizésről. Nagyobb gyerekekkel pedig már kisebb-nagyobb szereléseket is meg lehet csinálni. Ha kicsit sem konyítunk a biciklijavításhoz, vigyük inkább szerelőhöz a bringát, a legtöbb helyen kínálnak szezon előtti karbantartást. De az alapvető, egyszerűbb dolgokat magunk is elvégezhetjük. Lássuk lépésről lépésre, hogyan készítsünk fel a kerékpárt tavasszal!

Elő a rongyokkal!

Ha olyan precízek voltunk, hogy letakarítva tettük el a kerékpárt télire, akkor most sokkal könnyebb dolgunk van: elég egy langyos, mosószeres vízbe mártott ronggyal áttörölgetni a bicajt. Ha nem voltunk ennyire alaposak a szezon végén, akkor több munkánk lesz, és alaposabban le kell pucolni a biciklit. Lehetőleg ne használjunk nagynyomású mosót vagy kézi autómosót, mert az erős vízsugár beszivároghat a csapágyakba, és tönkreteheti őket.

Gumik, küllők, felnik

Ha hónapokig rá sem néztünk a biciklinkre, akkor biztosan lapos gumikkal szembesülünk. Vizsgáljuk meg a gumikat, nem kopott-e túlságosan a futófelület, de az oldalfalat is nézzük meg, nincs-e kirepedezve. Ellenőrizzük a küllőket is, nincs-e olyan, amelyik meglazult. Ha sok kátyúba hajtottunk bele tavaly, könnyen lehet, hogy nyolcas van a kerékben. A centrírozással lenullázhatjuk a nyolcast, de ezt inkább bízzuk szakemberre, ne fogjunk neki otthon.

Fékek

Vizsgáljuk meg a fékbetétek állapotát, ha túlságosan elkoptak, akkor megnő a fékút, nem tudunk olyan hatékonyan lassítani vagy megállni, ami balesetveszélyes. Inkább vegyünk új fékbetéteket.

Alaposan nézzük át a fékeket is!

Nézzük meg azt is, mennyire fognak jól a fékek, idővel ugyanis a bovdenek megnyúlnak, ezért szükség lehet a fékek beállítására.

Lánc, lánckerekek, váltó

A megfelelően karbantartott, olajozott lánc nagyon fontos egy biciklinél, mégis sokan egyáltalán nem foglalkoznak vele, és csikorogva-nyikorogva tekernek. Pedig egy kis láncolajozás csodákra képes! Nem csak a karbantartás szempontjából fontos, hanem jobb érzés és könnyebb egy megfelelően olajozott bringát tekerni.

Jól karbantartott lánccal és lánckerekekkel tekerni is könnyeb

Tavasszal érdemes a láncról és a lánckerekekről alaposan letörölni a rárakódott szennyeződést, mert ez hosszú távon a lánc megnyúlását, a lánckerekek kopását okozza. A kerékpár ennél a részénél nem mindig elég a mosószeres rongy. Ha alaposak szeretnénk lenni, vegyünk kimondottan lánctisztításra való szert. Ha megszabadultunk a kosztól, jöhet a lánc és a lánckerekek, a hajtás alkatrészeinek a kenése, amihez szintén kimondottan kerékpárokhoz ajánlott szert használjunk.

Lámpák és kötelező tartozékok

Miután műszakilag rendbe tettük a kerékpárt, fordítsunk figyelmet a kötelező tartozékok átvizsgálására is. Ellenőrizzük a lámpákat, hogy működnek-e, nem kell-e elemet cserélni vagy az akkumulátort feltölteni. Működik még a csengő? Nem hagytuk el valamelyik küllőprizmát? Ezekre is figyeljünk oda.

Vedd figyelembe, hogy szezon elején milyen kondiban vagy

Ha felkészítetted a kerékpárt egy tavaszi tekerésre, arról se feledkezz meg, hogy te mennyire vagy felkészülve a testmozgásra. Ha egész télen nem sportoltál, akkor ne az első hétvégére tervezz egy 80 kilométeres bringatúrát. Kezd óvatosan a szezont, majd ahogy hozzászoksz, fokozatosan növelheted a távot és a teljesítményt. Bringára fel!

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

Az oldal fő támogatója

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....