Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Az elmúlt napokban több mint tíz megyére adott ki figyelmeztetést az Országos Meteorológiai Szolgálat a tartós, sűrű köd miatt. Ez azért veszélyes, mert a látótávolság néhány száz méterre is lecsökkenhet, egy 90 kilométer/órával haladó autó pedig néhány másodperc alatt megteszi ezt a távot. Csak éppen a sofőr szinte semmit sem lát…
Mi is a köd?
Tulajdonképpen egy felhő, csak nem fent az égen, hanem a talaj közelében. Leggyakrabban akkor alakul ki, amikor a levegő lehűl, és a benne lévő nedvesség kicsapódik. Általában derült, szélcsendes éjszakákon fordul elő, és többnyire a délelőtti felmelegedés során feloszlik. Köd esetén a látótávolság egy kilométernél kisebb.
Megtalálod az autót a képen?
Az autóvezetők általában ködben szeretnek legkevésbé vezetni, ami nem is csoda, hiszen ez az egyik legmostohább körülmény a közlekedésben. Ilyenkor többszörösére nő a balesetveszély, főleg lakott területen kívül, ahol nincs közvilágítás, és a vezető nem tudhatja, milyen akadályok, veszélyforrások jelenhetnek meg az úton. Lakott területen belül valamivel jobb a helyzet, mert az autók lassabban haladnak, van közvilágítás, és a sűrű forgalom által keltett légmozgás miatt sokkal jobb a látótávolság.
Ezekre figyelj, ha ködben vezetsz:
A sűrű, átláthatatlan köd mellett szintén balesetveszélyes, ha ködfoltokban kell vezetnünk. A legtöbb autós, ha kijut egy ködfoltból, felgyorsít, hiszen nagyot javul a látótávolság. Utána viszont nagy sebességgel hajtanak bele a következő ködfoltba, és pánikszerűen fékeznek. Érdemes állandó tempóval haladni, és kerülni a hirtelen fékezéseket.
A ködfoltok további balesetveszélyt jelentenek
Ködös időben vezetni nagyon fárasztó, egy idő után a sofőr nem tud megfelelően koncentrálni. A feszült figyelem miatt a szem is elfárad, ezért hosszabb utaknál tartsunk gyakrabban pihenőt.
Mikor használjuk a ködlámpát?
A KRESZ kimondja, milyen esetekben lehet használni a ködlámpát: „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.” Valljuk be, ez a meghatározás nem sok fogódzót ad a mindennapokra.
Bár a szabály nem tiltja, hogy lakott területen belül is felkapcsoljuk a ködlámpát, erre a gyakorlatban semmi szükség. Városi forgalomban az autók lassabban, egymáshoz közel haladnak, ezért a hátsó ködzáró fény elvakíthatja a mögöttünk jövőt, mert hasonló erősséggel világít, mint a féklámpa. Este pedig a közvilágítás miatt nincs értelme a ködlámpákat használni.
A ködlámpát csak nagyon sűrű ködben kapcsoljuk fel
Természetesen lakott területen kívül sűrű ködben ajánlott a ködlámpákat használni, mert országúton nagyobb a távolság a járművek között, és fontos, hogy lássák egymást a közlekedők. A németországi szabályozás jóval konkrétabban határozza meg, mikor kell bekapcsolni a ködlámpát: lakott területen kívül 100-120 méternél rövidebb látótávolság esetén kell használni a ködfényszórót. A hátsó ködzárófényt pedig kizárólag erős ködben, 50 méternél rövidebb látótávolság esetén szabad bekapcsolni.
Ha nincs az autónkon ködlámpa, akkor marad a tompított fényszóró. A távolsági fényszórót felejtsük el, mert többet árt, mint használ. Az erős fény ugyanis a ködben lévő apró páraszemcsékről visszaverődik, és átláthatatlan, vakító fehér fal alakul ki előttünk.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!