Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A szokatlanul meleg október miatt mostanáig kivártak az autósok a gumicserével, 80 százalékuk még az elmúlt napokban is nyári abroncsokkal közlekedett. Az első fagyok azonban jelezték, elkerülhetetlenül nyakunkon van a hidegebb időjárás, és nem lehet tovább halogatni, hogy téli gumi kerüljön az autónkra. A gumiszervizekben megindult a roham, a legtöbb helyen hosszú várakozásra kell számítani a következő hetekben.
Beköszöntött a hideg, mindenki egyszerre szeretne gumit cserélni
Az autósok jó része ma már tudja, hogy az abroncsváltással nem szabad megvárni az első hóesést. Amikor több napon át 7 fok a napi középhőmérséklet, ideje bejelentkezni a gumishoz. Szerencsére a túlnyomó többség téli abroncsokkal autózik a téli időszakban, csak kevesen hagyják fenn a nyárikat. Bár a KRESZ szerint Magyarországon egyedül a taxisoknak kötelező a téli gumi, nem lehet eleget hangsúlyozni a téli abroncsok fontosságát.
Miért jobb hidegben a téli gumi?
Hideg, havas, jeges körülmények között a nyári abroncsok megdermednek, ezért sokkal gyengébb a tapadásuk, a fékút jelentősen megnő. Már 50 kilométer/óránál 23 méterrel hosszabb lesz a fékút, nagyobb sebességnél pedig a kétszeresére-háromszorosára nőhet.
A téli gumik puhábbak, ezért hidegben is jól tapadnak, a fékút jóval rövidebb. A téli gumi azért is teljesít jobban a téli időjárási viszonyok között, mert nagyobb és mélyebb csatornák találhatók rajta, amelyek jobban kiszorítják a vizet, és a hó is nehezebb tömíti el a réseket. (Az sem jó ötlet, ha valaki téli gumit használ nyáron, mert a puha gumikeverék hamarabb elkopik a forró aszfalton, ráadásul a fékút is hosszabb, mint nyári gumival.)
Így néz ki közelről egy téli gumi mintázata
Sokan a költségekre hivatkozva nem cserélnek szezononként gumit, de ez egyáltalán nem jó stratégia: az egyetlen szett gumi ugyanis nemcsak balesetveszélyes, hanem sokkal gyorsabban el is használódik, és nem megfelelő gumikkal az autó is többet fogyaszt. Így legalább ugyanannyiba, de akár többe is kerülhet az autóra a gumi. Vannak, akik keveset használják a kocsijukat, azért nem cserélnek abroncsokat. Ők, ha minden áron el akarják kerülni az évente kétszeri cserélgetést, inkább váltsanak négy évszakos gumira, ezekből ma már vannak egészen jó darabok, bár nem teljesítenek úgy, mint ha lenne két külön szett abroncsunk.
Hiába téli, ha kopott
Ha a hidegben téli gumi van az autón, az már fél siker. De az sem mindegy, milyen állapotú az a gumi! Az elkopott abroncson nem elég mélyek a barázdák, ami csúszós, esős időben nem ad kellő tapadást. Bár a magyar szabályozás minimum 1,6 milliméteres mintázatot ír elő, ilyen fokú kopottság már balesetveszélyes lehet.
Havas, jeges úton életveszélyes nyári gumival közlekedni
A gumisok ezért azt javasolják, hogy téli abroncsoknál 4, nyári gumiknál pedig 3 milliméternél kisebb mintázat esetén cseréljük le a gumikat. A barázda mélységét mi magunk is könnyedén ellenőrizhetjük egy 100 forintos érmével: a pénzérme ezüst színű külső gyűrűje nagyjából 4 milliméter, így ha a barázdában az élére állítva eltűnik az ezüst színű perem, akkor még megfelelő a téli gumi.
Hogyan tároljuk a gumikat?
Miután türelmesen kivártuk a sorunkat, és a szervizben feltették a téli gumikat, a nyári szettről is gondoskodni kell. Magyarországon is egyre népszerűbb a gumihotel szolgáltatás, ami azt jelenti, hogy a gumiszerviz tárolja az abroncsainkat. Akinél otthon is elférnek az éppen használaton kívüli gumik, és maga tárolja őket, ezekre figyeljen:
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!