Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Egyre népszerűbb a téli bringázás | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Egyre népszerűbb a téli bringázás

2021.02.07.

Sokkal többen kerékpároztak Budapesten 2020-ban, mint egy évvel korábban, a legnagyobb növekedést decemberben mérték.

Budapesten 15 százalékkal többen bicikliztek 2020-ban, mint 2019-ben. Az öt aszfaltba épített fővárosi kerékpárszámláló még soha nem mért ilyen sok, összesen több mint 2,7 millió bringás áthaladást egyetlen évben. Meglepő, de mindenképpen jó hír, hogy decemberben volt a legnagyobb „bringás boom” az előző év azonos hónapjaihoz képest: 2020 decemberében 65 százalékkal többen tekertek a fővárosban, mint 2019 decemberében.

Tavaly decemberben nagyott nőt a budapesti kerékpáros forgalom

A Magyar Kerékpárosklub szerint a növekedést egyszerre okozhatta, hogy a koronavírus-fertőzést sokan a távolságtartást biztosító biciklis közlekedéssel akarták elkerülni, illetve a korlátozások idején is könnyen elérhető testmozgást, szabadidős tevékenységet nyújt a bicikli. Közrejátszhatott az is, hogy 2020-ban lezárták a 3-as metrót, a csepeli HÉV-et, ami sok embert bringára ültethetett. A növekedés nem a járvánnyal kezdődött, már januárban is 28 százalékkal több kerékpárost mértek a számlálók, mint egy évvel korábban.

Hidegben máshogy viselkedik a bringa

Ahogy a budapesti kerékpározási adatok is mutatják, bringázni télen is lehet, ugyanolyan egészséges és praktikus közlekedési eszköz, mint máskor, de nem árt néhány dologra odafigyelni. Például a hidegben megnő a fékút, mert a kemény fékpofák kevésbé fognak, hajlamosak a repedezésre és a törésre is. Érdemes gyakran ellenőrizni a fékeket, és válasszunk hideg és nedves időre kifejlesztett betéteket. Az olaj dermedése miatt a tárcsafékek is lassabban reagálhatnak a fékkar meghúzására.

Télen megnő a fékút, és jobban amortizálódnak az alkatrészek

Ügyelni kell a gumira is: a csúszós utakon az alacsony légnyomás a megfelelő, ilyenkor jobb a gumi tapadása. A megoldás olyan „ballonosabb” gumi, amely kisebb nyomás mellett is ellenáll a defekteknek. A zord időjárás és az utak sózása miatt télen jobban amortizálódnak az alkatrészek. A kenőanyagok, a gumik megdermednek, és a mozgó alkatrészek összébb szorulva csiszolják egymást, emiatt fokozottan kell figyelni a kerékpár tisztán tartására és az alkatrészek kenésére.

Mit vegyek fel téli bringázáshoz?

A mostani enyhe télen valamelyest kisebb a jelentősége, de a megfelelő öltözék nagyon fontos, ha hidegben kerékpározunk. Ha nem öltözünk fel jól, akkor amellett, hogy kellemetlen élmény lesz a tekerés, hosszú távon akár az ízületeket is tönkreteheti a fagyos levegő. Így öltözködj, ha télen biciklizel:

  • Ne csak lélegző, hanem szél- és vízálló legyen a téli kerékpáros ruha. A speciális, technikai viseletek mellett a jól megválasztott réteges öltözködéssel is elérhetjük a hármas hatást.
  • Általános szabály: úgy öltözzünk fel, hogy az elindulás pillanatában még fázunk egy kicsit. Tekerés közben sokkal több hőt termelünk, egy ponton túl pedig a legjobb technikai öltözetek sem tartanak szárazon.

A téli kerékpározáshoz fontos a megfelelő öltözék

  • A sapka alapvető kellék, de mellette érdemes sálat vagy nyakmelegítőt is használni, ha nem olyan a kabátunk, hogy állig fel tudjuk húzni. Nem túl jó érzés úgy bringázni, hogy a kabát nyakánál úgy befúj a menetszél, hogy még a köldöködnél is érzed! Kesztyűben érdemes válogatósnak lenni: az adott hőmérséklethez illő bringás kesztyű, esetleg egy kevésbé ormótlan síkesztyű a jó választás.
  • Ha megvan a megfelelő ruházat, védjük meg a sártól és a latyaktól! Sárvédőkből télen csak a pálcás, villán és vázon rögzíthető, a fél kereket lefedő modellek jöhetnek szóba, mert ezek nemcsak minket védenek, hanem a bringát is.

Az őszi-téli kerékpározás legfontosabb kelléke a világítás, hiszen ezekben a hónapokban a láthatóság még kritikusabb kérdéssé válik. A világításszettünk tartalmazzon egy nagy fényerejű első lámpát, hiszen észre kell vennünk a jeges, csúszós talajt is. A láthatóságunk nemcsak az első és hátsó lámpákon múlik, a ruhánkon és a kerékpáron elhelyezett fényvisszaverő csíkok, valamint az élénk színű ruhadarabok sokat javíthatnak azon, mennyire könnyű észrevenni minket a sötétben.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.30
B250e: az ügyfél típushibától rettegett, de más baja volt ..
2025.04.30
Donald Trump átmeneti szünetként jellemezte a gépjármű-alkatrészek importjára bejelentett....
2025.04.30
A Huawei vezette autós szövetség bemutatta a Maybach kínai riválisaként elkönyvelt, heteken belül....
2025.04.30
Egyedülállónak nevezte a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét a beruházás keddi....
2025.04.30
Esküdöznek, hogy javítanak a beltér minőségén. ..
2025.04.30
A Honda igazán magasra teszi a lécet a Nemzetközi Jazznapon a díjnyertes Jazz e:HEV, valamint a....
2025.04.30
Egy ittas román sofőr okozott balesetet az M5-ös autópályán, Lajosmizsénél: átszakította a vadhálót....
2025.04.30
A Peugeot kombik története és sikerszériája, több mint 75 évre nyúlik vissza. Igazi kasszasikerek,....
2025.04.30
Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb....
2025.04.30
Kamionba hajtott egy kisbusz az M3-as autópálya 209-es kilométerszelvényénél, Hajdúnánás térségében....