Tóbiás és Balambér kalandjai –Veszélyesek lehetnek az e-rollerek és hoverboardok | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér kalandjai –Veszélyesek lehetnek az e-rollerek és hoverboardok

2020.10.11.

Az elektromos rollerek és hoverboardok tesztjén 14-ből csak 2 eszköz felelt meg. Több veszélyes termék forgalmazását betiltották, mert súlyos sérüléseket okozhatnak.

Az elektromos rollerek és a hoverboardok – a kétkerekű, önegyensúlyozó eszközök – egyre népszerűbbek, főleg a fiatalok körében. Mindkettő kényelmes közlekedési eszköz, mert nem kell hajtani őket, egy elektromotor viszi előre a járgányt. Viszonylag gyorsak, kis helyen elférnek, és nem bocsátanak ki káros anyagokat. De érdemes több szempontból is körültekintőnek lennie annak, aki elektromos rollerrel vagy hoverboarddal szeretne közlekedni. 

14-ből 12 eszköz megbukott a teszten

Már a vásárlásnál oda kell figyelni, mert olyan silány minőségű termékekbe is belefuthatunk, amelyek akár komoly sérüléseket is okozhatnak. Nemrégiben az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) akkreditált műszaki laboratóriumában 6 elektromos rollert és 8 hoverboardot vizsgáltak meg. A fogyasztóvédelmi teszt lesújtó eredménnyel zárult: 14-ből 12 termék – négy e-roller és az összes hoverboard – megbukott az ellenőrzésen. Ezeket a kockázatos termékeket kivonták a forgalomból és visszahívták a vásárlóktól Lássuk, mi volt a baj velük!

A fiatalok között nagyon népszerű a hooverboard

A hoverboardok mindegyikére jellemző hiba volt, hogy éles szélű, sorjás mozgó alkatrészeken vezették át a belső vezetékeket, amelyek így megsérülhetnek, és belső zárlatot okozhatnak. Ha pedig ez megtörténik, az egyensúlyozva vezérelhető kétkerekű járművek menet közben leállhatnak. A meghibásodás miatt az eszközök használói zúzódásokkal, végtagtöréssel és egyéb sérülésekkel járó balesetet szenvedhetnek. 


Mi az a hoverboard?

Bár az angol elnevezés lebegő deszkát jelent, a mai szóhasználatban a hoverboard csak távoli rokona a Vissza a jövőbe című filmből ismert légdeszkának. A kereskedelemben kapható hoverboardoknak két kerekük van, azokon gurulnak. Önegyensúlyozó eszköznek is nevezik, mivel ha valaki rááll a hoverboardon, a kerekbe épített elektromos motorok – az érzékelők és mikroszámítógép segítségével – egyensúlyban tartják az illetőt, és akkor esik orra, ha előredől az eszközön. Sőt, így lehet vele elindulni és haladni. Tölthető akkumulátorra működnek, kormány pedig nincs rajtuk.


Két hoverboardnál az akkumulátortöltő is veszélyes volt, mert áramütést okozhatnak. Egyes járművek akkumulátorai mellől elmaradt a hőmérsékletfigyelő eszköz, amely megakadályozza a túlhevülést, a használat vagy töltés közbeni kigyulladást. Némelyiknek a töltője nem felelt meg az előírásoknak, a hiányosságok pedig áramütést okozhatnak.  

Több elektromos roller megbukott a fogyasztóvédelmi teszten (Fotó: illusztráció)

Több megvizsgált termék szerkezeti kialakítása balesetveszélyes volt. Előfordult, hogy túl gyenge anyagot használtak, ezért a roller szára eltört, vagy a rossz rögzítés miatt a kormány szára levált. De találtak olyan elektromos rollert is, amelynek az első kereke nem volt megfelelően biztosítva a kilazulás ellen, fogantyúja pedig úgy volt kialakítva, hogy a vezető keze lecsúszhatott a markolatról. Ezek a hibák zúzódásokhoz, végtagtöréshez, de akár koponya- vagy gerinctöréshez is vezethetnek. (A vizsgált rollerek és hoverboardok listája a feltárt hiányosságok jegyzékével együtt itt érhető el.)

Milyen járműnek számít az e-roller?

Bár a minőségi problémák nyilvánvalóan csak az e-rollerek egy részét érinti, vásárlás előtt érdemes tájékozódni. Van viszont egy megoldatlan probléma, amely minden elektromos rollerezőt érint: a KRESZ jelenleg nem ismeri az elektromos roller fogalmát, így ezekre a közlekedési eszközökre egyelőre semmilyen közúti szabályozás nem vonatkozik, mivel nem minősülnek járműnek. Emiatt vannak, akik szerint a gyalogosokra vonatkozó előírások érvényesek az elektromos rollerre, bár a belügyminiszter korábban azt mondta, „rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni”. Állítólag készül egy KRESZ-módosítás, de hogy mikorra valósul meg, és hová sorolja majd az e-rollert, arról egyelőre semmi pontosat nem tudni. Amíg nincs szabályozás, azt tanácsoljuk, legyünk óvatosak, figyeljünk a gyalogosokra és a többi közlekedőre, és viseljünk fejvédőt. 

Széthagyott rollerek az utcákon

Az elektromos roller térhódításával együtt a világ nagyvárosaiban, így Budapesten megjelentek a kölcsönözhető rollerek. Ám a közlekedés szabályozatlansága mellett állandó problémát okoz, hogy használat után szanaszét hevernek az utcán a rollerek. A belvárosban olyan rendeletet hoztak, hogy a szolgáltató cég kivonult a kerületből, Terézvárosban bírságot szabnak ki a széthagyott roller után, Erzsébetvárosban pedig talált tárgyként kezelik őket. 

A széthagyott rollerek mindenhol problémát jelentenek

Bécsben kilenc pontban foglalták össze az e-rollerekre vonatkozó szabályokat, többek között megszabva azt, hogy csak minimum 4 méter széles járdákon vagy az erre kialakított területeken lehet leparkolni velük. Igaz, azt még az osztrák fővárosban sem oldották meg, hogy a villanyrollerekkel pontosan hol és milyen feltételekkel lehet közlekedni. Németországban tilos elektromos rollerekkel a járdán haladni, helyette az autóút szélén, vagy ahol van, ott kerékpárúton kell közlekedni. Romániában pedig a kerékpározásra vonatkozó szabályok szerint lehet e-rollerezni. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....
2025.01.15
Összeütközött két személyautó és egy kisbusz Székesfehérváron, a Kadocsa utcában, azaz a 7-es főút....
2025.01.15
Spanyolországban 1 millió autót adtak el 2024-ben, amivel a piac visszaállt a Covid előtti szintre....
2025.01.15
A viadal honlapja szerint Dalin 64 nap 19 óra 22 perc 49 másodperc alatt hajózta körbe a bolygót,....
2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....
2025.01.14
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi....
2025.01.14
Miképpen a világ számos, autógyártó nagyhatalomként számontartott országában, Dél-Koreában is a....
2025.01.14
A 16. Africa Eco Race látványos módon ért véget a Lac Rose ikonikus partjánál, folytatva Thierry....