Tóbiás és Balambér
Könnyen előfordulhat, hogy valamilyen meghibásodás miatt válik rémálommá egy hétvégi túra, vagy éppen a reggeli munkába tekerés. Sokan tekintünk úgy a kerékpárra, mint közlekedési eszközre, amivel napi szinten szeretnénk eljutni A pontból B-be. Kevesen gondolnák, hogy akár egy autónak úgy, a bringánknak is szüksége van műszaki karbantartásra, amivel sokáig működhet problémamentesen. Sajnos, sokan figyelmen kívül hagyják ezt és emiatt szereznek maguknak kellemetlen perceket. A kerékpárokhoz általában a legalapvetőbb szerszámok is elegendőek a rendben tartáshoz.
Jelszavunk: A megelőzés!
Bringánkat érdemes minden elindulás előtt legalább futólag ellenőrizni. Ha nagyobb távra készülünk vele, akkor persze nyugodtan szánjunk rá több időt. Ezek a néhány pillanatot igénylő ellenőrzések sok kellemetlenségtől kímélhetnek meg minket a továbbiakban!
A lánc
A kerékpárunk lánca folyamatos törődést igényel! Érdemes legalább havonta (kéthavonta) olajozni/kenni a láncot, az erre a célra kifejlesztett kenőanyagokkal, hiszen ezek az anyagok olyan filmréteget hoznak létre a két súrlódó fémfelület között, amelynek köszönhetően nagy mértékben csökken mind a lánc, mind a lánckerekek kopása.
Fontos a lánc rendszeres olajzása
Nem érdemes megvárni, amíg a láncunk nyikorogni kezd a rozsdától! Esőben való tekerés után szintén célszerű elvégezni az olajozást. Ha ennél is többet szeretnél olvasni a biciklilánc karbantartásáról, akkor egy remek írást találsz itt.
A fékek
Mivel az egyik legfontosabb biztonsági berendezés a fék, fontos, hogy megfelelő működéséről minden tekerés előtt megbizonyosodjunk! Ellenőrizzük, hogy mind az első és hátsó fék pofái megfelelő állapotban vannak, illetve, hogy a fékkar működtetésére megfelelően reagálnak. Ugye emlékszünk még, hogy a KRESZ szerint is kötelező a két, egymástól független fékrendszer! A biciklire ülve próbáljuk ki mindkét féket, és ellenőrizzük a bowdenek feszességét és állapotát, hogy nincs-e valahol kirojtosodva.
A gumik
A gumi gyártója által előírt guminyomás betartása nemcsak azért fontos, hogy abroncsunk ne kopjon el idő előtt, hanem mi is erőt spórolhatunk meg vele, hiszen ott lesz a legjobb gördülése a keréknek. Minden gyártó az abroncs oldalfalán tűnteti fel az optimális guminyomást. Ezt benzinkutakon ellenőrizni tudjuk is. Ha csak pumpánk van otthon, akkor érdemes a nyomásmérővel ellátott kompresszorral való felfújás után "megtanulni", hogy milyen gumifeszesség párosul a megfelelő nyomáshoz, így később magunk is be tudjuk lőni hozzávetőlegesen.
Guminyomás ellenőrzés retró stílusban :)
Tehát ne feledjük, a kerékpárunknak is fontos a megfelelő karbantartás, így ne hagyjuk el ezeket az alapvető ellenőrzéseket. Pár perc alatt bárki megteheti elindulás előtt. És ha már elindultatok, ne feledjétek el, hogy csak ÓVATOSAN!