Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
(kép: avalon-szerviz.hu)
Gyakran ismételt információ, hogy hét fokos napi átlaghőmérséklet felett már nincs szükség a téli gumikra, így a meleg napok beköszöntével eljött a csere ideje. Akik azonban inkább az éjszakai, hajnali órákban közlekednek, azok számára - hajnali fagyok, lehűlések miatt - még érdemes néhány hetet várniuk a cserével. Nappal viszont a téli abroncsok lágyabb gumikeveréke -anyaga -, mint a nyáriaké, így könnyebben túlmelegszenek, "nyúlóssá" válnak, kevésbé tapadnak a melegedő aszfalton, valamint jobban is kopnak. Emellett a télen hasznos, lamellázott abroncsmintázat és az általánosan ajánlott egy mérettel kisebb szélesség miatt sokkal kisebb a tapadó felületük, mint a nyári gumiknak. Mindezeket figyelembe véve kell meghozni a csere időpontjáról szóló döntést, de a gumikat tároló, kezelő cég értesítését, a vele történő időpont egyeztetését - főleg nagy flották esetében - szerencsésebb a lehető leghamarabb megtenni.
Ellenőrizzük, hogy milyen állapotban van, mielőtt felrakjuk. (kép: ficsorautohaz.hu)
Egy átlagos gumiabroncs megközelítőleg 40-60 ezer km futás alatt használódik el olyan mértékben, hogy azt nem szabad tovább használni. A nyári gumik felszerelése előtt érdemes megvizsgáltatni a mintázat profilmélységét, és 3 mm alatt már inkább új abroncs vásárlása javasolt a régi, kopott gumi felhelyezése helyett. A gumi szerkezetét is ellenőrizni kell szemrevételezéssel, és ha szálszakadás, vagy más sérülés nyoma fedezhető fel, akkor nem szabad az adott abroncsot újra használatba venni. Ilyenkor a garnitúra többi tagjának kopottságát is figyelembe véve kell az új garnitúra, vagy csak az adott tengelyre szerelt gumik újra cseréléséről gondoskodni. Egy új autó esetében, amivel a téli szezon előtt mindössze néhány ezer kilométert tettek meg, elég lehet egyetlen - a hibás - gumi cseréje, de ehhez az eredetivel - méretében, mintázatában, terhelési indexében, stb. - azonos abroncsot kell beszerezni, mely sok esetben nehéz feladat. Ha ez nem sikerül, akkor az azonos tengelyen levőket párban kell cserélni, de ha jelentős a különbség a profilmélységben - a használt és az új között -, akkor a komplett garnitúra cserére szorul.
A vizes utakra így is figyelni kell. (kép: vezess.hu)
A tavaszi gumicserén túl arra is gondolni kell, hogy a téli közlekedés nagymértékben igénybe veszi az autók egyéb részeit is, hiszen a havas utakra szórt só és homok - ha nem is azonnal jelentkező módon, de - kárt tehet a gépkocsiban, roncsolhatja az alkatrészeket és a fényezést. Ezért az alapos, az alvázat, a kerékjáratokat egyaránt érintő mosáson túlmenően egy kisebb tavaszi karbantartást, átvizsgálást is érdemes elvégezni a járműveken, ami hosszútávon sok nem várt bosszúságoktól - és kiadástól - mentheti meg az üzemeltetőket. Ezek körébe tartozik a futóműállítás is, mely nem csak a rendellenes és idő előtti gumikopást, túlzott hajtóanyag fogyasztást képes megelőzni, hanem az aktív biztonságot is növelni az autó pontos irányíthatóságán keresztül.
(Ha kell, vegyünk újjat. kép: nyugat.hu)
Mivel télen nincs szükség a légkondicionáló berendezés hűtő funkciójára, a tavaszi használat előtt érdemes szakemberrel átnézetni a komplett rendszert, és ha szükséges, kicseréltetni a szűrőjét, netán pótolni a hiányzó hűtőközeget. Számos problémát okozhat a hűtők körül lerakódott szennyeződés - pl. falevelek, stb -, így fontos, hogy a nyári szezon előtt ezektől is megtisztuljon az autó. Hasznos a futóművek átvizsgáltatása és beállíttatása, valamint az első és a hátsó ablaktörlők cseréje is, ha a rajtuk levő gumi állapota indokolja. Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!