Tóbiás és Balambér Kalandjai – A biztonságos közlekedés II .rész | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér Kalandjai – A biztonságos közlekedés II .rész

2018.01.28.

Eljött az idő, hogy szót ejtsünk egy-két fontos dologról, ami segíthet a biztonságos és tudatos közlekedésben. Az első részben a gyalogos közlekedés fontos szabályait olvashattátok, és most a második részben a kerékpáros, és autós közlekedésről ejtünk szót. Tóbiásnak és Balambérnak is nagyon fontos a biztonságos közlekedés, és, hogy minden helyzetben szabályosan járjanak el. Tarts velünk!

Fő a biztonságos közlekedés!

A kerékpározás nem éppen veszélytelen üzem, így a legjobb, ha mind te, mind a kerékpár a kiruccanásból épségben tér haza. Ennek esélyét nagyban növelheted, ha a kerékpárt rendszeresen karbantartod, illetve rutinszerű ellenőrzését lelkiismeretesen elvégzed. Emellett fontos, hogy kényelmesen eléred-e a fékkarokat, testhelyzeted lehetővé teszi-e a gyors irányváltást, manőverezést. Nem utolsósorban közlekedni is tudni kell: ha a KRESZ szabályait ismered és betartod, csökken a baleset kockázata.

A kerékpárt a KRESZ által előírt tartozékokkal, első és hátsó lámpával, valamint fényvisszaverő prizmával kell felszerelni.

Mindenki ellenőrizze a kerékpárját! (kép: bikeshock.hu)

A sáv belső szélén kötelező haladni:

Főútvonalon, ahol más járművek is közlekednek, kerékpárral csak 12 éves kortól szabad közlekedni. Az úttest jobb oldalán kell kerékpározni, az úttest szélén, de még az aszfalton.

Több kerékpáros haladása egymás mögött:

Ha többen bicikliztek, egymás mögött haladjatok, hogy a járművek ki tudjanak kerülni titeket!

Sávváltás és befordulás jelzése karmozdulattal:

Az útról jobbra kanyarodás megengedett, balra nagy ívben nem szabad, ilyenkor kerülőt kell tenni és a keresztező járda vonalán, azzal párhuzamosan lehet bekanyarodni. A sávváltást és kanyarodást a megfelelő irányba kinyújtott karunkkal jelezzük a mögöttünk jövő jármű vezetőjének. Az ilyen manővereket mindig kellő körültekintéssel és lehetőleg egy pillanatra hátrapillantva tegyük.

Zebra előtt:

Ahol az úttest kerékpározásra alkalmatlan, ott maximum 10 km/h sebességgel a járdán is lehet kerékpározni a gyalogosforgalom zavarása nélkül. Ha zebrához érsz, le kell szállnod a bicikliről és áttolni az átkelőn. Ez esetben a biciklis gyalogosnak minősül és elsőbbsége van a járművekkel szemben.

Nem mindenhol lehet kerékpározni:

Nem lehet mindenhol, sőt nem is lehet mindenkinek kerékpározni. Az nem használhatja a kerékpárt, aki nincs kerékpározásra alkalmas állapotban. Nem szabad kerékpározni autópályán, autóúton, és az úttesten sem, ha van vele párhuzamosan kerékpár út. Továbbá nem szabad biciklizni ott, ahol ez külön táblával tiltott. A más járművekre vonatkozó Behajtani tilos tábla a biciklisekre is érvényes!

Kerékpárosokra vonatkozó táblák:

A kerékpáros saját biztonsága érdekében ne az úttesten, hanem saját útján, a kerékpárúton haladjon. A kerékpárút elejét kör alakú, kék alapon fehér biciklit ábrázoló, a kerékpárút végét kör alakú kék alapon fehér bicikli áthúzva ábrájú tábla jelzi. A Kerékpárral behajtani tilos táblát érdemes még megjegyezned: piros szélű kör alakú tábla, fehér alapon fekete színnel látható rajta kerékpár.

Ezeket a táblákat jó ha ismered!

Végezetül még egy fontos tanács: közlekedj úgy, mintha láthatatlan lennél! Ez a gyakorlatban egy olyan viselkedésformát feltételez, amely abból indul ki, hogy a közlekedési partnerek alapesetben nem vesznek észre. Ha minden egyes szituációban a lehető legrosszabbra készülsz, akkor talán kissé csökken a haladás hatékonysága, viszont a balesetveszély is kisebb lesz. Amennyiben nem vagy biztos abban, hogy észrevettek-e, inkább mondj le az elsőbbségedről, hiszen ütközés esetén a kerékpáros jár rosszabbul. Elsőbbsége annak van, akinek megadják! Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.27
Igaz, hogy eddig még csak a naptár mutatta, hogy milyen évszakban járunk, de nem kell sok, hogy....
2025.12.27
Folyamatosan korszerűsödik a járműállomány - mondta Fülöp Attila, a Belügyminisztérium....
2025.12.27
A Hyundai elektromos egyterű óriás bemutatására készül a Staria modellcsaládból. A nyugati....
2025.12.27
A Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta azt a támogatási szerződést, amely....
2025.12.27
Miközben Európa évek óta küzd a súlyos sérülések visszaszorításáért és több országban is....
2025.12.27
Mindhárom vezető japán autógyártó novemberi visszaesésről számolt be az előző év azonos hónapjához....
2025.12.27
A háromrészes, profi produkció a gyári csapat felkészülését követi nyomon, a fejlesztési és....
2025.12.27
Év vége felé a szarvasvonulás gyakori, látványos és egyben veszélyeket is hordozó természeti....
2025.12.27
A Toyota legújabb reklámja kreatív, látványos és – mindenekelőtt – emlékezetes. A hatóságok szerint....
2025.12.27
A Saic Motorhoz tartozó Maxus egy erős, takarékos és meglepően tágas utastérrel rendelkező....