Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
(kép: kerekparlog.blog.hu)
Alkalmazkodj az útviszonyokhoz
Ez nem csak alacsonyabb sebességet, de fokozott figyelmet is jelent. Érdemes kerülni a hirtelen lassítást, éles szögben való irányváltást. A hirtelen fékezésnél blokkol a kerék, és irányíthatatlan lesz a jármű, főleg ha az első kerék blokkol. Havas terepen hasznosabb a vastag kerekű bicikli, és az se baj, ha nem olyan magas az ülés, a súlypont így alacsonyabban van, ezért kisebb az esélye, hogy kicsúszik a bringa.
Világítás délben is kellhet
Télen korán sötétedik, ezért érdemes lámpát vinni, amit hóesésben még a déli órákban is jó ötlet bekapcsolni, mert megtöri a monoton szürkeséget.
Bénázik a gyalogos és az autós is
Számítani kell arra is, hogy a gyalogos is könnyebben elesik, és az autós is könnyebben megcsúszik, lassabban áll meg. Az út szélén felgyülemlő latyakban, illetve feltorlaszolt hóban könnyedén el lehet akadni, így ezeket a részeket kerülni kell.
Amikor inkább ne kerékpározz, és amikor indulj hamarabb
Ónos esőben nem érdemes kerékpározni, akkor még gyalogolni sem biztonságos. A friss hó ellenben nem annyira veszélyes, igaz, az alatta lévő jégborda megvezetheti a kereket. Érdemes kicsit korábban elindulni a váratlan akadályok miatt.
Vigyázni kell csúszós falevelekkel (kép: vaol.hu)
Majd ha fagy
Extrém fagynál fagyás jelentkezhet a váltónál, erre ügyelni kell. A felverődő sós latyak és nedvesség a láncnak nem kedvez, érdemes letakarítani, és beolajozni. A lakat is befagyhat, ezért kulcslukkal lefelé kell fordítani, hogy ne csurogjon bele a víz.
Öltözék
Állítólag sosincs rossz idő, csak nem megfelelően felöltözött biciklis. Térdmelegítőnek egy pár levágott végű zokni is megteszi, a farmer alá pedig fel lehet venni melegítőt, harisnyát (nyilván lányoknak). A gyenge pont a kesztyű, egy átlagos darab -4 foknál már kevés, de egy jobb síkesztyű jobban véd. Mivel a biciklis mozog, menet közben hőt fejleszt, így ha megfelelő a szigetelés, akkor nem lehet fázni a biciklin, és az izületek is védve vannak. Nagy biciklis városokban télen is tömegek tekernek, pedig például Koppenhága sem arról híres, hogy mediterrán lenne a klímája.
Ősz
Ősszel is a sötétedés, és a lehullott falevelek – főleg a vizesek– okozhatnak gondot. Talajmenti fagynál foltokban fagyhat fel az út, így néhol tapad, néhol meg csúszik.
Tél
A téli időszak velejárója, hogy kevesebben bicikliznek, többen autóznak, ezért egyrészt nagyobbak a dugók, másrészt kevésbé figyelnek a kerékpárosokra. Ezzel főleg a szeparált bringautaknál érdemes számolni.
Hetejen belül leeshet az első hó (kép: origo.hu)
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!