versenyképesség
Tavaly júniustól 15 viszonylaton 15 százalékkal olcsóbb jegyekkel és bérletekkel utazhatnak a vonatot választók. A fél éve megkezdett folyamat egy újabb állomásához érkezett: a szaktárca további 15 mellékvonalon vezeti be a regionális tarifákat február közepétől.
Az ország egyik legszebb vasútvonala: Győr és Veszprém között a Cuha völgye.
Az alacsonyabb díjak a Győr – Veszprém, Kaposvár – Siófok, Székesfehérvár – Pusztaszabolcs, Dunaújváros – Cece/Simontornya, Dombóvár – Bátaszék, Villány – Mohács, Eger – Szilvásvárad, Miskolc – Tiszaújváros, Miskolc – Tornanádaska, Kisújszállás – Kál-Kápolna, Mátészalka – Záhony, Nyíregyháza – Fehérgyarmat, Mezőhegyes – Újszeged, Mezőhegyes – Battonya, Kunszentmárton – Kiskunfélegyháza szakaszokon lesznek elérhetők (ld. a térképet a következő oldalon). Az itt közlekedő napi 4-18 járatot többnyire regionális utasok használják, egyes helyeken távolsági igények csak szezonálisan jelentkeznek. A besorolás indoka lehetett még a buszok kedvezőbb vonalvezetése vagy az, hogy a vonal hátrányos helyzetű térségben fut.
„A második körrel együtt így már összesen 30 viszonylaton, közel 1400 kilométeren, a hazai vasúthálózat ötödén lesz olcsóbb az utazás” – emelte ki az államtitkár. A kedvezményes árú jeggyel igénybe vehető vonalak köréről ezúttal is a MÁV-START Zrt. javaslata alapján döntött a minisztérium. Az idei ütemben az utolsó, 2010 után újranyitott vonalszakasz is bekerült a regionális tarifás körbe: Veszprémtől azonban nemcsak Zircig, hanem egészen Győrig lesz olcsóbb az utazás.
Az intézkedés utasvonzó hatásának növelése érdekében február közepétől a regionális tarifa nem 15, hanem 25 százalékkal lesz alacsonyabb az országos díjaknál. Így például a Győr-Veszprém közötti 80 kilométeren a teljes árú menetjegyet váltó utasok alkalmanként 370, a bérletesek havonta 1420 forintot takaríthatnak meg.
A díjakban a szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezmények érvényesíthetők, tehát mások mellett a diákok és nyugdíjasok is negyedével olcsóbban utazhatnak. Regionális menetjegy kizárólag 2. kocsiosztályra és csak egy útra váltható.
„A rendszerváltás óta példátlan drasztikus árcsökkenés tökéletesen illeszkedik a lakossági terhek mérséklését középpontba helyező kormányzati törekvésekhez. Az intézkedés közlekedésszakmai szempontból is fontos előrelépést jelent, hiszen a vasút versenyhelyzetét erősíti a regionális forgalomban. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a továbbiakban is keresi és szívesen alkalmazza a vasút térnyerését szolgáló fejlesztési és szabályozási eszközöket” – hangsúlyozta Völner Pál.