elektromos rollerek
A cím a büntetésről tudatosan figyelemfelkeltő, bár ezúttal nem autókról van szó. Az olasz sajtóban jelennek meg rendre a felháborodott hangú cikkek, melyek arról szólnak, hogy arányaiban nézve horribilis a bírság, ha nincs kötelező biztosítása és az új KRESZ-ben előirt felszerelése az elektromos rollernek.
A tavaly decemberben életbe lépett törvény szerint Itáliában az összes elektromos rolleresnek kötelező a bukósisak viselése, a járgányára rendszám igénylése, valamint a biztosítás megkötése. A rendelkezés elég friss ahhoz, hogy ennek látványos hatása még egyáltalán ne legyen az utakon, viszont a kölcsönzők már komoly visszaesést tapasztalnak a forgalomban. Ugyanis, természetesen a törvény nemcsak a magánszemélyekre vonatkozik, hanem a rollermegosztókra is.
Magánszemélyként a rendszer hasonló az autókra kötött biztosításhoz, a fizetendőt sok tényező határozza meg, a roller típusa, a biztosított életkora és persze a biztosítás tartalma, ettől függően az éves díj ezres nagyságrendű is lehet, euróban számolva. És elbliccelni ezt a kötelezettséget nem érdemes, mert a büntetés 100-400 euró között mozog.
Komoly visszatartó tényező az e-rollerek használatától az is, hogy az új rendelkezés szerint ezekkel csak városon belül lehet közlekedni, ahol a sebességhatár 50 km/óra. A városon kívüli száguldozásért a büntetés 200-800 euró. Ezt elkerülendő, a bérelt robogók esetében az üzemeltetőnek automatikus rendszereket kell telepítenie, hogy megakadályozza a rollerek városi utakon kívüli működését.
A reform kitér a rollerek parkolására is. Azokat a járdán hagyni csak ott lehet, ahol az önkormányzat direkt kialakított parkolóhelyeket.
A robogó további újdonsága a rendszámtábla kötelezettsége. A reform szövege kimondja, hogy a tulajdonosok kötelesek kérni egy „különleges öntapadó azonosító jel kiadását, az infrastrukturális és közlekedési miniszter rendeletében előírt módon”.
Az új szabályozások között szerepel még az is, hogy a bukósisak nélküli közlekedésért 250 euró is kiszabható.
Bár a mai napig nem tisztázott az új szabályok végrehajtásának módja, mindez komoly bizonytalanságot váltott ki a robogót kedvelők körében. A rendelkezéstől eltelt egy hónap alatt nagyban lecsökkentek a magánvásárlások és 30%-kal esett vissza a rollermegosztók forgalma az előző év azonos időszakához képest.
Ha ez a csökkenő tendencia megerősítést nyer, akkor több millió eurós veszteséggel számolhat az ágazat és több ezer munkahely szűnik meg Olaszországban. (Az olasz újságokban ez persze negatívum, de remélhetőleg jönnek majd a cikkek az előnyökről is, mint például a súlyos balesetek számának csökkenő tendenciája az elektromos rollerek visszaszorulásával – a szerk.)
Forrás: today.it, cercassicurazioni.it