oldtimer

Több mint nosztalgia: Hungaroring Classic 2017

2017.11.06.

A régi autók szerelmeseinek sokáig nem volt lehetősége egy valóban nagyszabású, nekik szóló programra ellátogatni. Ezt a hiányt pótolta az első alkalommal megrendezett Hungaroring Classic, ahol mindenki megtalálta számításait, akkor is, ha csak gyönyörű, régi autókat akart testközelből látni, ahogy a régimódi autóversenyek szerelmesei is jó időre kielégíthették vágyaikat.

A rendezvény persze elsősorban a szemnek szólt, de az első kellemes meglepetés az ember fülét érte, amikor kiérkezvén valóban óriási, igazi benzinzabáló motorok ordítását hallja. Mára a Forma-1 is 1.6-os turbómotorokkal szerelt mezőnnyel indul és a pilóták is gyakran panaszkodnak rá, hogy gyerekjátékká vált az autók irányítása. Bezzeg régen, mondhatnánk és a tribünön ülve körülbelül tíz perc után levonjuk a következtetést: régen tényleg jobb volt. Ez az igazi autóverseny, az ember harca a másik ember ellen, miközben legalább akkora küzdelmet jelent az autó irányítása is. 

A rendezvény különlegessége, hogy valóban testközelből figyelhetjük meg ezeket a klasszikus versenyautókat. A 2004-óta megrendezett Classic Endurance sorozat, ami idén kiegészült az Euro F2 versenyekkel, így már az együléses versenyautók szerelmesei is megtalálják számításaikat. Hasonló élményt nyújtott a Sixties' Endurance sorozat, aminek keretein belül a hatvanas években és még korábban gyártott sport és GT autók szaggatják az aszfaltot. Külön érdekesség a végeredmény alakulása, hiszen a pontozásnál előnyben részesülnek a kisebb teljesítményű és öregebb autók, kiemelve ezáltal a pilóták jelentőségét. 

A számos verseny közül talán a Central European Trophy sorozat áll legközelebb hozzánk, magyarokhoz. A többi versenyen régi autóskártyáink szereplői elvenednek meg előttünk, itt viszont az egykori KGST országok gyártmányai száguldanak. Kategória a kategóriában a Trabant Trophy, lényegét valószínűleg senkinek sem kell magyarázni, versenyautóvá alakított Trabantok száguldottak a Hungaroring kanyarjaiban. A másik kategóriában minden autó elindulhatott, ami 1987 előtt gyártódott Kelet-Európa valamelyik országában. 

A koncepció legnagyobb előnye, hogy a versenyek előtt és után a versenyautók szabadon megtekinthetőek és akár a tulajdonosokkal is személyesen válthatunk néhány szót, ha éppen nincsenek nagyon elfoglalva a következő futamra. A versenyzőket persze igyekszik nem zavarni az ember, de annál bátrabban léphetünk oda valamelyik utcai klasszikus tulajdonosához. Ezek az autók látványban vetekszenek a pályán száguldó csodákkal, az ember látja rajtuk a rendszámot, de azt gondolja, ez csak dísz,  kizárt, hogy ezt az autók forgalomban használják. Aztán közelebblép, benéz az ablakon, és látja, hogy az autó nem csak hogy szokott forgalomban közlekedni, hanem egyértelműen használatban van. 

A régi autók szerelmeseinek talán ezek a pillanatok miatt érte meg leginkább kimenni. Olyan autókat láthatott az ember tökéletesnél tökéletesebb állapotban, amik többségét ma már csak roncsként döcögve figyelhetünk az utakon, miközben arra gondolunk, micsoda autó lehetett ez a maga idejében. Aztán az ember kimegy a Hungaroring Classicra és rájön, ezek a csodák a mai napig gyönyörűek, igazi mesterművek, csak vigyázni kell rájuk. Persze könnyű ezt mondani, néhány tulajdonossal szóba elegyedve hamar világossá vált, hogy hatalmas összegeket és rengeteg pénzt emészt fel egy ezekhez hasonló régi autó felújítása, jobb esetben állapotának megőrzése. Ugyanakkor a beszélgetés első percében világossá válik, hogy a tulajdonosak egy feláldozott órát vagy elköltött forintot sem sajnálnak. Volt, akinek a házasságába került, hogy gyanúsan töb érzelmet mutatott autója felé, mint egykori felesége szerette volna, így végül válás lett a vége. Másik beszélgetőpartnerem szerint ezt csak úgy lehet csinálni, ha az ember tisztázza magában a sorrendet: bár első a család, hétvégente a mérleg az autó felé billen.

Ha valaki csak a hangulatért és a társaság kedvéért érkezett, de az autók iránti érdeklődése egy-két pillantással kielégíthető, számos program állt rendelkezésére. Jó néhány néző érkezett korhű ruhában, akiket egy szép oldtimer mellett meglátva rögtön úgy érzi az ember, mintha jó 50 évet visszaugrott volna az időben. Ha valaki igazán komolyan vette a megfelelő szett kiválasztását, nyakkendő- és kalapverseny során kaphatott visszajelzést a korhú öltözetről. 

Egy biztos, aki szereti a régi autókat, vagy csak a járműgyártás fénykorának időszakát, megtalálja számításait. Öröm nézni, hogy gyerekek, akiknek még a szülei sem éltek a legtöbb kiálíltott vagy versenypályán száguldó autó születésekor, hatalmas lelkedéssel kérdezgetnek valamelyik klasszikusról. Ilyenkor érzi az ember, az igazán szép autók 100 év múlva is szemetgyönyörködtető látványt nyújtanak majd. Bízunk benne, hogy akkor is lesz egy ilyen rendezvény, ahol meg is csodáhatjuk őket. 

A képek a rendezvény szabadon felhasználható fényképei. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....