Toyota Yaris GR

Több mint 600 lóerős Európa legdurvább GR Yarisa

2023.06.01.

Egy angol tuningcég a bő kétszeresére emelte a Toyota raligyökerekkel rendelkező hot hatch-ének teljesítményét, de ehhez az eredeti vételár közel háromszorosát kellett még rákölteni az autóra.

Paul Whiffin, a caldicoti székhelyű Garage Whifbitz tuningcég alapító tulajdonosa az ezredforduló óta tuningol A80-as Toyota Suprákat, de manapság már inkább A90-es Suprákat és GR Yarisokat alakít át az ügyfelek igényeinek megfelelően. Egyik megrendelője, Andrew azzal a kéréssel fordult hozzá, hogy a pénz nem számít, csak a lehető legtöbbet hozza ki a GR Yarisa háromhengeres, turbós G16E-GTS kódú motorjából, amely már gyári állapotában is 261 lóerőt és 360 Nm-t képes leadni a viszonylag kicsi, 1,6 literes lökettérfogata ellenére.

Whiffin és csapata nem ijedt meg a feladattól, a blokkon kívül szinte mindent kicseréltek a motorban, többek között Kelford szeleprugókat és vezérműtengelyeket, kovácsolt Italian RP dugattyúkat és hajtókarokat, Syvecs motorvezérlő elektronikát, CNC-portolt hengerfejet, Lamspeed Racing turbó kitet (Garrett G25-660 turbófeltöltővel és Turbosmart külső megkerülőszeleppel) és üzemanyag-ellátó rendszert, Deatschwerks befecskendezőket, Walbro benzinpumpát, nagyméretű Wagner Tuning töltőlevegő-hűtőt, egyedi szívósort, Eventuri direktszűrő-rendszert, NGK Iridium gyújtógyertyákat, Airtec Motorsport olajhűtőt és olajlecsapató tartályt, valamint egyedi tervezésű, alacsony ellenállású, rozsdamentes acél sportkipufogó rendszert építettek be.

Az eredmény magáért beszél: 2,5 baros turbónyomással és etanol üzemanyaggal az 1,6-os motor 506,5 lóerőt képes a kerekeknél leadni (7160-as fordulatszámnál), a főtengelynél mért teljesítménye pedig meghaladja a 600 lóerőt, ami 370 lóerős literteljesítménynek (!) felel meg. De akkor sem erőtlen a GR Yaris, ha csak az angol benzinkutakon kapható legjobb minőségű, 99 oktános benzinnel etetik: ekkor is 451 lóerő a teljesítménye a kerekeknél, és 550 a főtengelynél mérve, ami egészen elképesztő ilyen kis lökettérfogatból. Természetesen a nyomaték is jócskán megnőtt, a gyári 360 helyett 544 Nm-t mért a fékpad (5510-es fordulatszámnál).

De a tuning nem fejeződött be a motor átalakításával, a kocsi többi részét is a lóerők számához igazították. Beépítettek egy szekvenciális, hétfokozatú Koutec sebességváltót a hatfokozatú kézi váltó helyére, amely kéttárcsás, ATS karbon kuplungon keresztül adja át a motor erejét az összkerékhajtásnak. Állítható KW V4 Clubsportra cserélték a gyári rugókat és lengéscsillapítókat, a lengőkarokat és csöves segédkereteket pedig a Verkline kínálatából választották a GR Yarishoz.

A 18 col átmérőjű, 9,5 col széles, kovácsolt Advan GT felnikre 255/35-ös Nankang AR-1 semi slick gumikat húztak, a gyári féktárcsákat megtartották, de a fékbetéteket Ferodo DS2500-asokra cserélték. Szintén megtartották a gyári első és hátsó önzáró Torsen-differenciálműveket (mivel a kiindulási alap a Sport csomaggal ellátott, fejlettebb összkerékhajtással rendelkező GR Yaris volt), de a hátsót egy Hel Performance olajhűtővel látták el, hogy bírja a komolyabb igénybevételt. Erre biztosan szükség is volt, mivel a Syvecs összkerékhajtás-vezérlővel bármilyen nyomatékarányt be lehet állítani az első és a hátsó tengely között (gyárilag csak 50:50, 30:70, 60:40 választható), akár le is lehet választani az első tengelyt kompletten a hajtásból, ha valakinek driftelni támadna kedve.

Kívülről a látványos felniken kívül csak a szénszálas motorháztető árulja el, hogy nem egy átlagos GR Yarisszal van dolgunk, de aki az utastérbe is bepillant, láthatja a hatalmas fokozatkijelzőt, a multifunkciós, motor- és menetdinamikai adatokat mutató érintőképernyőt (a műszerfal szélső légbeömlőjének házába építve), és a Japánból importált, limitált szériás Buddy Club P1 kagylóüléseket, amelyeket jóval mélyebbre építettek be, mint ahol a gyári ülések voltak. A biztonságról pókhálószerű hátsó bukókeret gondoskodik, a hátsó üléseket emiatt kivették. Whiffin szerint a tuningolás teljes költsége körülbelül 100 ezer font (43 millió forint) volt, ami közel a háromszorosa a szériaautó újkori vételárának.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....