autóbusz
A BKK 82 darab új, szóló MAN Lion’s City A21 és 132 darab új csuklós Mercedes-Benz Conecto G autóbuszt állít 2015-ben fokozatosan forgalomba, az új buszok összértéke megközelítőleg 19 milliárd forint. A tender lehetőséget ad további 45 db szóló autóbusz forgalomba állítására is.
A buszflotta megújításának célja, hogy a magyar fővárosban is kényelmes, alacsonypadlós, klimatizált, a legkorszerűbb EURO 6-os, környezetbarát motorral szerelt, magas utazási komfortot nyújtó járművek közlekedjenek az elavult, környezetszennyező régiek helyett. Az új autóbuszokat a VT-Arriva Kft. üzemelteti majd. A fővárosba érkező mintegy 200 új busz kb. 15 százaléka a Budapesten szolgálatot teljesítő autóbuszoknak.
Az új buszok üzembe helyezésével a BKK autóbuszvonalain közlekedő járművek immár több mint 70 százaléka alacsonypadlós lesz, mely nagy segítség a kerekesszékkel közlekedőknek, a babakocsisoknak, az idős utasoknak és a mozgásukban korlátozottaknak. A légkondicionált utastér a forró nyári hónapokban teszi majd komfortosabbá utasaink közlekedését.
A Mercedes-Benz Conecto G és az MAN Lion’s City A21 autóbusz
A buszok a Mercedes-Benz és az MAN legkipróbáltabb, számos nagyvárosban közlekedő típusai, melyekből eddig több tízezer példány készült. Az új buszok az Euro 6 környezetvédelmi kategóriába tartoznak, vagyis fokozottan környezetkímélők.
Az utasok kényelme érdekében a járművek jobb oldala az ajtó kinyitásakor kismértékben lesüllyed, ezzel megkönnyítve a kerekes székesek, a mozgásukban korlátozottak számára a közlekedést. Olyan biztonsági rendszerrel látták el a járműveket, amely megakadályozza, hogy az utast vagy annak táskáját, kabátját odacsukja a záródó ajtó.
A buszok minden oldalán látható lesz a járatszám, a hátsó kijelző pedig nagyméretű lesz, ami segítséget jelent a rosszul látóknak. Belül modern, nagy felbontású TFT monitorok segítik az utastájékoztatást. A végállomáson várakozó járművek ajtaja automatikusan visszacsukódik, ha nincs le- vagy felszálló utas. Az autóbusz ezért télen nem hűl ki, nyáron pedig nem melegszik fel. A buszokban kamerarendszer működik.
Folyamatosan bővülő fővárosi járműflotta
A fővárosi járműpark buszágazatának legnagyobb részét a megújítási folyamatok ellenére továbbra is a BKV Zrt. elavult Ikarus 200-as és 400-as családba tartozó, magaspadlós, erősen környezetszennyező autóbuszai teszik ki. A BKV Zrt. jelenlegi autóbusz-állománya több mint 60 százalékának életkora haladja meg a műszakilag tervezett 15 évet, ezért ezeket a járműveket selejtezni kell.
A BKV Zrt. a korábbi adósságai miatt nagy mennyiségű busz beszerzésére vonatkozó hitel felvételére képtelen, autóbuszok beszerzésére fordítható saját forrásai pedig korlátozottak. Az úgynevezett PKD-konstrukcióban készülő alacsonypadlós, szóló Ikarus autóbuszok, vadonatúj alacsonypadlós Mercedes buszok, a CNG-flotta bővítése érdekében használtan vásárolt 49 darab földgázhajtású Van Hool busz és 25 darab csuklós EURO 3-as kategóriájú dízel autóbuszon kívül 75 darab dízel és elektromos, szóló és csuklós autóbusz érkezhet rendelkezési tartási konstrukcióban. Ezeken kívül más társaságok tőkeereje is szükséges, hogy a fővárosi buszpark cseréje folytatódjon.
2010 óta több mint 200 jó állapotú használt, 2013-tól pedig több mint 330 vadonatúj alacsonypadlós autóbusz érkezett Budapestre. A BKK által kiírt közbeszerzési eljárás eredményeként 2014 novemberétől 2015 februárjáig fokozatosan 28 vadonatúj csuklós, dízel-elektromos hibrid autóbusszal is gyarapodik a fővárosi járműpark. Az alacsonypadlós, légkondicionált, a legmodernebb EURO 6-os motorral felszerelt Volvo 7900H típusú buszok a jelenleg létező egyik legmodernebb technológiát képviselik az autóbusz-közlekedésben.
A hibrideken kívül 2015-től tisztán elektromos hajtású midibuszok is bővíthetik majd a fővárosi gépjárműflottát, amennyiben erről pozitív kormánydöntés születik. Jövőre akár 21 ilyen jármű forgalomba állítása várható a Budai Várban. A következő időszak célja, hogy 2018-ig a teljes budapesti buszállományt alacsonypadlós járművekből álljon.