baleset-megelőzés
Amíg 2013-ban rekord alacsony 591 halálos áldozatról szóltak a hírek, addig ez 2014-ben 611-re emelkedett, tehát a jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján húsz fővel többen veszítették életüket hazánk útjain, mint az azt megelőző évben. Ez azért is szokatlan, mert 2008-óta a halálos áldozatok száma folyamatosan csökkent. Kedvező adat, hogy a súlyos sérülést szenvedők száma valamelyest csökkent, 5 369 főről 5 295 főre, míg a könnyű sérültek száma gyakorlatilag nem változott. A fenti adatokból is következik, hogy összességében a regisztrált személyisérüléses balesetek száma is kis mértékben, de emelkedett a korábbi, 2013-as évhez képest, 15691-ről 15773-ra.
forrás:ORFK
Megjegyzendő, hogy hogy november végén a közúti balesetek és a halálos áldozatok száma vonatkozásában még javuló képet mutattak az adatok, azonban decemberben több baleset történt hazánk közútjain, és azok általában súlyosabbak voltak, mint egy évvel korábban.
A baleseti adatok elemzése során mindig fontos áttekinteni azt, melyek voltak a balesetek legfőbb okai és azt is, mely közlekedői csoportok okozták a baleseteket. A közúti balesetek főbb okait áttekintve a korábbi évekhez képest 2014-ben nem történt érdemi változás. Első helyen emelhető ki a gyorshajtás (4418 eset, az összes baleset 28,0 %-a), másodikként az elsőbbségi jog meg nem adása (4084 eset, 25,9%), harmadikként pedig a kanyarodás szabályainak megsértése (2648 eset, 16,8%).
forrás:ORFK
A személysérüléses közúti balesetek 61,7%-át, azaz 9 731 balesetet személygépkocsi vezetők okozták, ami természetes is, hiszen a közúthasználókon belül a személygépkocsi vezetők részaránya a legmagasabb. A tehergépjármű vezetők által okozott balesetek száma 1 437, ami az összes baleset mintegy 9,1%-ának felel meg, míg az autóbusz vezetők 176 balesetet okoztak (1,1%). A motorkerékpárosoknak 3,8% (603 baleset), a segédmotoros kerékpárosoknak pedig 4,7% (740 baleset) a részarányuk a balesetek okozásában.
forrás:ORFK
Ami viszont továbbra is megdöbbentően magas, az a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében, ami 12,0% (1 897 baleset), míg a gyalogosok az összes személysérüléses közúti baleset 4,2%-át okozták (926 balesetet). A kerékpárosok közlekedésbiztonsági helyzetének kedvezőtlen alakulását jelzi, hogy amíg 2013-bani 68, addig tavaly 91 kerékpáros vesztette életét közúti balesetben (a növekedés mértéke 35,8%, mely az adatok véglegesítésekor még tovább nőhet). Az ittas állapotban halálos balesetet okozó kerékpárosok száma 6 főről 20 főre emelkedett, tehát több, mint a háromszorosára, az ittas állapotban halálos balesetet okozó kerékpárosok aránya az összes kerékpáros által okozott baleseten belül 21,9%-ra kúszott fel. Ez az arány 2013-ban 8,9% volt. Ennek okát ebben a cikkben nem kívánjuk boncolgatni, de az tisztán látszik, hogy a kerékpárosokra vonatkozó alkoholfogyasztással kapcsolatos teljes liberalizáció meghozta negatív "eredményét".
Mindezek ellenére az ittasan okozott balesetek vonatkozásában 2014-ben is folytatódott az előző évek kedvező trendje. Az előzetes adatok alapján a 2013-ban mért 1 662 fővel szemben 2014-ben 5,17%-kal kevesebb, azaz összesen 1576 személy okozott személysérüléses közúti balesetet szeszesitaltól befolyásolt állapotban. A személyi sérüléssel járó, ittasan okozott közúti balesetek terén az ezredforduló óta 2014 volt a legsikeresebb esztendő.
MTI Fotó: Donka Ferenc
Az előzetes adatok alapján az elmúlt évben 133 fő gyalogosként, 91 fő kerékpárosként, 48 fő motorkerékpárosként, 8 fő pedig segédmotoros kerékpárosként halt meg közúti balesetben. A gyermekkorú halálos áldozatok száma 10 fő, ami kettővel több, mint 2013-ban. Itt azonban meg kell jegyezni, hogy közülük mindössze ketten vettek részt önállóan a közlekedésben a tragédia bekövetkeztekor, a többi gyermekáldozat gépjármű utasaként szenvedett halálos sérülést.
Árnyalt a kép, tehát a tavalyi év előzetes baleseti adatait illetően. Az bizonyos, hogy van mit tenni annak érdekében, hogy az korábbi évek kedvező, állandó csökkenést mutató tendenciája ne forduljon a visszájára. Arról már az Autószektor is írt, hogy az idei évtől új forgalomellenőrző rendszer áll szolgálatba útjainkon. Ezzel együtt a legtöbbet maguk a közlekedők tehetik annak érdekében, hogy csökkenjen a balesetek, és ami még fontosabb, az azokban megsérül vagy maghalt személyek száma. Szabálytisztelettel némi toleranciával és türelemmel sokat javulhatna a helyzet.