Toyota

Tisztelgés az ősök előtt: stilizált GT86-osok a szigetországból

2017.04.09.

A Toyota nagy-britanniai részlege hat különböző variánst épített a GT86 sportkupéból, amelyek mindegyikét a Toyota egy-egy legendás versenyautójáról mintázták. A kollekció 2015-ben, a Goodwood-i Sebesség-fesztiválon mutatkozott be, majd némi szünet után rendszeres résztvevője volt különböző autókiállításoknak és GT86-találkozóknak. A közelmúltban pedig a Toyota kirándulást szervezett a festői szépségű Norfolkba, hogy a fél tucat autó közelebbről is megmutathassa magát.

A rali és pályaversenyautókról mintázott GT86-csokor több a Toyota motorsport-történelme előtti tisztelgésnél: rámutat arra a közvetlen kapcsolatra, amely a márka modern sportautóit összeköti az olyan nagy öregekkel, mint a Corolla AE86, a Celica, a Supra vagy a 2000GT. A „múltbaráttá” tett GT86-osok fóliaborítást, stílusos Rota alufelniket, 40 mm-rel rövidebb rugókat, valamint Miltek Sport rozsdamentes acél kipufogórendszert kaptak.

A Toyota GT86 „The Endurance” a Yatabe Speed Trial Toyota 2000GT-hez kapcsolódik. 1966-ban a Toyota alá tartozó tuningcég, a Tosco (jelenleg Toyota Racing Development) elkészítette a nagy teljesítményű 2000GT kupé könnyített változatát. A sárga-zöld színű autó a harmadik helyen ért célba a Japán Nagydíjon, valamint első és második helyezést ért el a Suzukai hosszú távú versenyen.

A GT86 „American Muscle” a Shelby Toyota 2000GT előtt tiszteleg. A 2000GT volt az az autó, amely a Toyota előtt megnyitotta a motorsport világának a kapuját. Mindez a legendás pilóta és konstruktőr Carol Shelby érdeme, aki két Toyotát készített fel az indulásra a SCCA (Sport Car Association of America) szériaautók osztályában. Ezekkel a Toyota több futamot is megnyert 1968-ban, és kisebb teljesítménye ellenére eredményesen vette fel a versenyt a Porsche 911-gyel.

A Toyota GT86 „The Track Machine” az IMSA GTU Toyota Celica-ból merített ihletet. A Toyota Racing Development frissen alakult amerikai részlege 1981-ben két Celica GTU-t épített. Az autók az International Motor Sports Association (IMSA) bajnokságában indultak. Az 1983-as szezonban a TRD USA együttműködött a Dan Gurney-féle All American Racers csapattal. Kettejük közös munkájának eredményeként az IMSA GTU Celica hét pole pozíciót vívott ki, háromszor futott leggyorsabb köridőt, és két futamgyőzelmet aratott. Az 1984-es szezonban négyszer álltak a dobogó felső fokán, 1985-ben pedig a bajnokság második helyén végeztek.

A GT86 „Rally Reborn” Owe Andersson Toyota Celica 1600GT-jét célozta meg. Ez a szerény, piros-fekete autó volt az első, amit a Toyota 1972-ben a rali világbajnokságra benevezett. A versenyautó Nagy-Britanniában, a Daily Mirror RAC ralin esett át a tűzkeresztségen, és egyből nyert a saját osztályában, míg összesítésben a 9. helyet érte el. Ez a siker alapozta meg a szorosabb együttműködést Owe Andersson versenyzővel, és készítette elő a Toyota Team Europe (a jelenlegi Toyota Motorsport GmbH) megalakulását.

A Toyota GT86 „Easy Tiger” a Toyota Supra Esso Ultron Tiger iránti tisztelet jegyében született. A Toyota legnagyobb sportautója 11 éven át indult sikeresen az All-Japan Grand Car Championship (JGTC) versenyein. A Supra először 1996-ban mutatkozott be a JGTC keretében, és egy évre rá meg is nyerte a bajnokságot. Ezt a sikert megismételték 2001-ben, 2002-ben és 2005-ben is. A következő évben – négy évvel azután, hogy az utcai modell gyártását befejezték – a Supra lezárta versenykarrierjét, hírneve azonban fennmaradt: a Supra  a Gran Turismo és Forza Motorsport videojátékok egyik legkedveltebb autója volt.

A legbizarrabb nevű GT86, a „Nobody Mention the Turbo …” pont úgy néz ki, mint a Castrol Toyota Celica Four. Ez a gép műszaki szempontból megelőzte a korát: először alkalmazott számítógépes motorvezérlést (ECU), amely a turbólyukat kompenzálandó optimalizálta és javította a töltési teljesítményt. Az autó 1994-ben, Ausztráliában versenyzett először, volánjánál egy fiatal versenyzővel, bizonyos Juha Kankkunennel. A későbbi négyszeres rali világbajnok mindössze 9 másodperccel maradt le az első helyezettől, és az összesített második helyen zárta a versenyt. A Celica GT-Four 1995-ben hét futamon vett részt, a csapat hétszer állhatott dobogóra, Didier Auriol pedig megnyerte vele a Tour de Corse-t.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....