K+F

A tesztpályák kiemelt szerepe a gumiabroncsok fejlesztésében

2014.05.07.

A gumiabroncs-fejlesztés számos lépését napjainkban már számítógépek segítségével végzik, azonban a gépek nem helyettesíthetik a tesztpályákon mért eredményeket és a komoly tapasztalattal rendelkező tesztpilóták szubjektív véleményét.

Bármilyen zseniális megoldásokat és koncepciókat is dolgoznak ki a mérnökökből és vegyészekből álló szakembergárdák, tesztelés nélkül mindez csupán elmélet maradna. Bár a laboratóriumi anyagtesztek és a szimulációk hosszú sora előrevetítheti a kísérleti termékek gyakorlati értékét, azonban az igazság pillanata a tesztpályákon jön el.

Fókuszban a mintázat 

A minden új terméket végigkísérő tesztsorozat kezdeteként számos kísérletet végeznek el a különböző futófelületekkel, hogy időben fény derüljön az adott mintázat erősségeire és gyengeségeire. A legjobb mintázatot kiválasztják, optimalizálják, majd pénzt nem kímélve ismételten újabb kísérletek alá vetik. Mindez addig zajlik, amíg a modell el nem éri a kívánt teljesítményt. Ezt követően megkezdődhet a sorozatgyártás.

Főszerepben az abroncsok tesztelése

A Continental gumiabroncsok tesztjeinek elsődleges helyszíne a Contidrom. A vállalat Hanover mellett, Jeversenben található saját tesztpályája lényegében az összes tesztpálya ősének számít. A Contidrom a működését 1967-ben kezdte meg, és azóta is folyamatosan fejlesztik annak érdekében, hogy megfeleljen a gumiabroncs-tesztelés által támasztott, rohamtempóban növekvő technikai elvárásoknak.

A fék- és kanyarodási teszteket 1967-ig közúton, reptereken, vagy kordonnal elkerített útszakaszokon végezték. Erre azonban csak addig volt lehetőség, amíg a VW Bogár számított a legelterjedtebb autónak. Az akár 200 km/h sebességgel is közlekedő modellek megjelenése, mint például az Opel Kapitän, a Ford 20 m, valamint a Mercedes-Benz W 108/109 új fejezetet nyitott a gumiabroncsok tesztelése terén. Jeversen nem csupán a tesztek koncentrált elvégzésére biztosított megfelelő helyszínt, hanem a történelemben először lehetőség nyílt az egységes tesztszabványokhoz viszonyított szimulációk megvalósítására is. Mindez már lehetővé tette az eredmények összehasonlítását.

Túl a kétmillión

Ma a Contidrom a világ egyik legmodernebb tesztpályája, ezért az autóipar etalonként tekint rá. A több mint 160 hektárnyi területen elterülő létesítmény lehetővé teszi az összes elképzelhető gumiabroncs-tesztelési forgatókönyv megvalósítását. Az abroncstesztelők akár a 250 km/h sebességet is elérhetik a közel 10 km hosszú különféle felületű pályákon.

A Contidrom legjellegzetesebb elemei a 2,8 km hosszú nagysebességű oválpálya, az 58 fokos szöget bezáró 1,8 km hosszú vizes felületű útszakasz, továbbá a 3,8 km hosszú, szintén vizes felületű pálya. A német központban olyan speciális kísérleti útszakaszok is segítik a mérnökök munkáját, melyek terepen történő tesztelésre alkalmasak, valamint a karosszéria elemek próbáit és a zajszint mérését szolgálják. A 80 főből álló személyzet – tesztpilóták, szerelők, mérnökök, adatfeldolgozók, tűzoltók, valamint a vendéglátásért felelős csapat – folyamatosan készenlétben áll. A Contidrom 47 éves fennállása alatt közel kétmillió személyautó-, teherautó- és motorkerékpár-gumiabroncsot teszteltek egyre kifinomultabb módszerek segítségével.

Gumiabroncs-tesztek a gyakorlatban

A járművek útpályán való tesztelését 2 fő területre bonthatjuk. Ezek a szubjektív vélemények és az objektíven mérhető standard tesztek. Előbbinél a pilóták szubjektíven értékelik a gumiabroncs kezelhetőségét vizes és száraz felületeken, a komfortérzetet, illetve az abroncs zajszintjét. A standard teszteken keresztül pedig meghatározható a gumiabroncsok mérhető tulajdonságainak jelentős része, mint például:

a tapadás mértéke vizes felületen, egyenesen haladva, valamint kanyarodás közben,

a fékteljesítmény száraz útfelületen,

a vízre felúszás mértéke egyenes úton, valamint kanyarodás közben,

téli időjárási körülmények között végzett vizsgálatok (elsődlegesen nem a Contidrom területén, mert az AIBA erre is lehetőséget biztosít bizonyos keretek között),

az abroncs gördülési ellenállása.

Mind a szubjektív, mind pedig az objektív tesztet követően egy átfogó értékelés születik az új gumiabroncsokról. A szabványosított folyamatok ellenére az ehhez hasonló vizsgálatok költsége rendkívül magas, ezért előfordulhat, hogy egy új termék bevezetését sok esetben több hónap, vagy akár év előzi meg, nem is beszélve a kedvezőtlen időjárási viszonyokról, amelyek néha lehetetlenné teszik a tesztelést. Azonban még ezen körülmények ellenére sem állhatnak a gumiabroncs tesztelések útjába a szoros határidők. Gyakran úgy alakul, hogy a személyzet felül egy repülőgépre, és egy másik pályán fejezi be a tesztelési folyamatot. Bárhova is utazzanak, mindenhová elkíséri őket egy gumiabroncsokból, a teszteléshez szükséges eszközökből és egy tesztjárművekből álló, összesen 25 t tömegű rakomány. Sok esetben az is megtörténhet, hogy a pálya egy másik földrészen található, ugyanis a Continental vállalatnak a világ különböző pontjain vannak ilyen jellegű létesítményei. Ezek közül a legfontosabb helyszíneknek számítanak a Michigan államban lévő Brimley (USA), a Texas államban található Uvalde (USA), valamint a svédországi Jokkmokk és Arvidsjaur.

Tesztpályák a világ minden pontján

A kanadai határ mellett fekvő 218 hektáros pálya Brimleyben már 1998 óta van a Continental tulajdonában. Ez a pálya a téli abroncsok tesztelésére alkalmas útfelületekkel is rendelkezik. Az uvaldei tesztpályát még a General Tire építette 1959-ben. A Continental 1997-ben felújította az összesen 2000 hektáros területen fekvő, főként nedves tapadást szimuláló pályáit. Ennek köszönhetően az itt végzett tesztek eredményei összehasonlíthatóvá váltak a Contidrom eredményeivel, ahol az egész évre jellemző enyhe időjárás miatt a nyári abroncsok tesztelése zajlik.

Ilyen szempontból Skandinávia egy egészen más történet, hiszen itt minden a téli abroncsok fejlesztése körül forog. Jokkmokk Finnországhoz közel, Észak-Lappföldön található, körülbelül 10 km-re az északi sarkkörtől. Arvidsjaur északkeleten fekszik, közel
150 km-rel távolabb a jokkmokki pályától. Mindkét tesztpálya számos lehetőséget kínál a jeges és havas útviszonyok szimulálására.

Ezeket az teszi igazán különlegessé, hogy a tél kezdetén minden évben újra ki kell alakítani a pályákat – sok esetben a megfagyott vízfelületen –, és az egyes útfelületeket napi szinten kell karbantartani. Európán és az Amerikai Egyesült Államokon kívül a Continental Dél-Afrikában, Kínában, Indiában, Japánban és Új-Zélandon is használ tesztpályákat, ezeket azonban csak szükség esetén bérli. Ugyanez vonatkozik a németországi Nürburgringre és
a dél-olaszországi Nardora is, ahol magas sebességindexű abroncsokat tesztelnek.

Időjárástól független tesztek

A személyautók, a négykerék-meghajtású járművek és a kisáruszállítók nyári és téli abroncstesztjeinek legújabb technológiai mérföldköve a Contidromhoz kapcsolódik. A világ első, teljesen automatizált, az időjárási körülményektől független AIBA létesítménye
2012-ben nyílt meg.

A kívülről teljesen átlagosnak tűnő csarnok 300 m hosszú és 30 m széles. A létesítményen belül a teljesen automatizált vezérlésű, pilóta nélküli járművek segítségével évente akár 100.000 féktesztet is végrehajthatnak. Az automata tesztpályán a járművek akár 120 km/h sebességgel is közlekedhetnek, emellett a standardizált pályafelületek is változtathatók. Mindezeknek köszönhetően az AIBA csarnokban a tesztek vizes vagy akár jeges felületeken is elvégezhetők. Mindemellett a környezet hőmérséklete is pontosan szabályozható, így az eredmények reprodukálhatóak.

A Continental gumiabroncs divíziója 2013-ban két igen nívós nemzetközi díjat is elnyert. A Vehicle Dynamics International kereskedelmi magazintól a „2013-as Év Fejlesztési Eszköze” után járó elismerés, valamint az Automotive Testing Technology nemzetközi magazintól kapott „2013-as Év Tesztpályája Díj” rendkívül nagy dicsőségnek számít.


 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....