Dacia Duster

Teszten a legolcsóbb dízel szabadidő-autó

2023.11.11.

Ismét megújult - nem kell megijedni, csak a sminkje változott - , de nem felejtette el a gyökereit a Kárpátok géniusza, a sok tekintetben verhetetlen Dacia Duster. Dízelmotorral, kézi váltóval, zuzmós szürke (ami zöld) fényezéssel, fronthajtással és gazdag felszereltséggel tettük próbára a románok büszkeségét. A Kárpátokat is megkóstoltuk, egészen a Gyimesekig robogtunk vele.

Dacia Duster

Bár az új logó kiemeli a korábbi generációk képviselői közül, lényegi változásokat ne keressünk az autón. Az utastér nem lett csinosabb, a kopogós műanyagok a régiek, a komor, szegényes hangulat maradt a régi. Érdekes változás, hogy a nyolchüvelykes érintőképernyős szórakoztató, információs és navigációs rendszeren vezeték nélkül nem fut a CarPlay (a teszt alatt csakis vezetékkel használhattam, de így is megbízhatatlanul működött). A kényelmi extrák között kiemelem az automatikus nyitást és zárást adó Dacia kártyát.

duster_belul

A Dacia Duster (Blue dCi 115, 4x2) hossza 4,341 méter, szélessége 1,804 méter, magassága 1,693 méter (tetősínekkel), tengelytávja 2,673 méter, fordulókörének átmérője 10,72 méter. Mindenes a Dacia Duster, mert mindenre jó. Ha akarom családi autó, ha akarom cégautó, ha akarom rendőrautó (csak jelzem, hogy elég látványos fényezést és matricát kaptak a rendőrségi Dusterek Romániában), ha akarom terepjáró, ha akarom trágyahordó. Praktikus a Duster, az előre dönthető jobb első üléstámlának köszönhetően 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk benne, öt személynek rövid távon elég a hely benne (utaztunk benne öten, a legnagyobb utas 2 méter, a legkisebb 1 méter volt - elfértünk). A csomagtartó VDA szabvány szerint mérve 445 literes), de több mint háromszorosára (1478 liter) bővíthető a dönthető hátsó ülésekkel.

duster_csomag1

Hogy megy?

A négyhengeres, korábban jól bevált ezerötös dízelmotor 115 lóerős, legnagyobb nyomatéka 260 Nm. Álló helyzetből 100 kilométer/órára 10,2 másodperc alatt gyorsítja fel a Dustert, a végsebessége 183 kilométer/óra. Autópályán hangos a menet- és szélzaj.

duster_motor

Milyen vezetni?

Sok kompromisszumot kell hozni egy Duster vásárlásakor, de ha olcsón akarunk egy strapabíró és modern szabadidő-autót, akkor ez a Dacia megkerülhetetlen. Vannak hibái: az összeszerelés és a felhasznált anyagok minősége az európai autóipar jelenlegi alsó szintjét képviseli, a kényelemben sem remekel. A hő- és zajkomfort gyatra, a futómű is lehetne finomabb közúton (terepen viszont kiválóan csillapít), a kormánymű és a sebességváltó minősége messze elmarad a versenytársaktól. Persze, az ára is...

duster_fogyasztas

Fogyasztásban azonban újra az élre ugrik: eszméletlenül takarékos, 4,3 liter gázolajjal (100 kilométerenként) simán el lehet járni vele még tempósan is (1750 kilométeren át teszteltem, nyáron, de megmásztam kétszer a Hargitát és a Király-hágót). A motor képességei szerények, ugyanakkor szerethető autó és szerintem jól néz ki.

IMG_5196 (Szerkesztve)

Az üresen 13,5 mázsa tömegű Dacia Duster (legfeljebb 1,2 tonnás fékezett utánfutót vontathat) nem egy kanyarvadász, sután veszi a kanyarokat (erősen alulkormányzott a kocsi), pontatlan az elektronikusan túlszervózott kormányzás. A hatfokozatú váltó recsegős, nehezen találja meg az útját, az egyes rövid, mert állítólag a Daciánál ezzel váltották ki a felezőt az összkerekes változatokban. Futóműve lágy hangolású, elöl MacPherson (háromszög alakú alsó lengőkarral és kanyarstabilizátorral), hátul csatolt lengőkaros, rugalmas hátsó híd küzd az útegyenetlenségekkel. A fékek nem túl harapósak (elöl 280/24 milliméter az átmérője/vastagsága), hátul még mindig elavult dobfékek (átmérőjük 9 hüvelyk) lassítanak.

IMG_5188

Rossz úton bátran haladhatunk vele (Romániára ez ma már egyáltalán nem jellemző, de ahogy a határon átjövünk, sajnos megküzdhetünk a piros-fehér-zöld balkáni típusú kátyúkkal és úthibákkal). Könnyű terepre alkalmas, a kocsi szabad hasmagassága 21,7 centi, első terepszöge 30 fok, a hátsó 34 fok, átlépő szöge 22 fok, gázlómélysége 350 milliméter.

duster3

Mennyibe kerül?

Az európai piacra továbbra is a Pitesti melletti Mioveni-ben gyártott Duster európai töréstesztje nem lett jobb (3 csillagos, 2017-ben tesztelték), de biztató, hogy az összes Duster esetén alapáras a hat légzsák, a visszagurulásgátló és az ESP, a védelmi extrák sora pedig holttérfigyelővel bővült. A legolcsóbb változata (90 lóerővel) 6,259 millió forintért hazavihető, a kedvező fenntartású, 100 lovas gázos (szinte féláron tankolható) 7,009 millió forintért vihető, a legolcsóbb négyhengeres motorú benzines (130 lóerővel) 6,829 millió forint, a dízel elsőkerék-meghajtással pedig 7,289 millió forintért vezethető ki a szalonból. Renault Credit finanszírozással a garancia ötéves, vagy százezer kilométerig tart. A 4x4-es felár 720 ezer forint.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....