Gondolatjel
Márciusban egy amerikai autós családi kirándulásra indult Coloradóból Kaliforniába, Teslájával. Arra számított, hogy a valóságos hatótáv közel lesz a műszerfali kijelzéshez, a 353 mérföldhöz (570 km). Ám gyorsabban csökkent a kijelzett adat, mint a hátralevő mérföldek száma, a ténylegesen megtehető út csak 150 mérföld volt. Ezért körülbelül tucatszor megállt, feltölteni akkumulátorát. Kocsijának komoly hibájától tartva, a tulajdonos bejelentkezett a márkánál, segítséget kérve. Hamarosan SMS-t kapott, amely szerint a távdiagnosztika kimutatta, hogy az akkumulátora „jó állapotban van”. Felkérték, hogy ne menjen szervizbe, ha nincs más gondja.
Nem egyedül érezhette magát csalódottnak, az autógyártót tavaly annyira elárasztották a hatótávolsági panaszok, hogy külön csoportot hozott létre a szervizbejelentkezések elhessegetésére. Tavaly nyáron épp erre a célra, csendesen megszervezték a „Diversion Team”-et Las Vegasban. A nevadai csapat irodájában néhány alkalmazott a telefon némításával és xilofonzenével ünnepelte az igények elhárítását. Több száz ügyet zártak le hetente, minden egyes alkalommal körülbelül ezer dollárt takarítva meg a Teslának.
A Tesla úgy kurblizta fel futurisztikus villanyautói keresletét, hogy megnövelte a fogyasztók elvárásait azon túl, amit az autók teljesíteni tudnak – sem a meghirdetett hatótávolságot, sem a fedélzeti kijelző előrejelzéseit nem érik el. Állítólag olyan algoritmusokat írtak az utóbbihoz, hogy „rózsás” előrejelzéseket adjanak a járművezetőknek, a teljesen feltöltött akkumulátorral megtehető távolságról. Van azonban egy biztonsági intézkedés: az autó még akkor is elmegy még 24 kilométert, ha műszerfali kijelzője lemerült akkumulátort mutat.
A Reuters nem tudta megállapítani, hogy a Tesla továbbra is használ-e „optimista” algoritmusokat. Támpont lehet a valóság kiderítésében, hogy a Teslát megbírságolták dél-koreai hatóságok, mivel szerintük hideg időben a felére csökkenhet a meghirdetett hatótáv. Egy másik tanulmány megállapította, hogy három Tesla modell átlagosan 26 százalékkal gyengébb a hirdetettnél.
Általános, globális probléma, hogy nem gyakorlatiasak, sőt életidegenek a hivatalos energiafogyasztási-, illetve az ezekből adódó hatótáv-adatok. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) is némi eltérésre számít az autógyártók és saját tesztjeik eredményei között. Ha ilyen szinten is zavar van, hogyan ismerhesse ki magát egy autótulajdonos? Még jobban összezavarja, hogy a hideg különösen lerontja az elektromos járműveket, lelassítja akkumulátoruk kémiai és fizikai reakcióit, és fűtőrendszerre van szükség a védelmére. Az villanyautó további ellensége a dombos terep, a szembeszél, a vezető jobb lába, valamint az utastér fűtése vagy légkondicionálása.
További zűrforrás, hogy a Tesla járművek kétféleképpen becsülik meg a hatótávolságot: a mindig bekapcsolt műszerfali előjelzővel, másrészt a navigációs rendszerrel; az utóbbi a körülmények szélesebb körét veszi figyelembe, beleértve a hőmérsékletet is. Noha ezek a becslések „reálisabbak”, de még mindig túlbecsülik a reálisan megtehető távolságot. A dél-koreai szabályozó hatóságok az év elején pénzbírságot szabtak ki a Teslára, a helyi honlapján 2019 augusztusa és 2022 decembere között hamisan meghirdetett hatótáv-adatok miatt. A Korea Fair Trade Commission (KFTC) megállapította, hogy a Tesla nem tájékoztatta az ügyfeleket arról, hogy a hideg időjárás drasztikusan csökkentheti autóinak hatótávját. Az ország környezetvédelmi minisztérium tesztjei azt mutatták, hogy a Tesla autói a cég által bejelentett hatótávolságok akár 50,5 százalékát is elvesztették hidegben.
A szintén amerikai SAE International kutatása megállapította, hogy az e-autók országúton átlagosan 12,5 százalékkal maradtak el a meghirdetett hatótávolságtól, de ezt a hibamértéket megduplázta három Tesla modell. Senki sem állítja, hogy Elon Musk márkája csalna, hanem sokan vélik, hogy nagyon jól sikerült kihasználniuk a szabálykönyvet, és bizonyos pontokat maximalizálni, hogy maguk javára fordítsák az EPA-tesztek eredményeit. A gyakorlat mást mutathat, mint a reklám, miszerint „Egy feltöltéssel 528 km-t (328 mérföldet) vagy még többet vezethet.” A koreai hatóságok kötelezték a Teslát, hogy nyilvánosan ismerje el, hogy félrevezette a fogyasztókat.
Nem gondolom, hogy a Tesla lenne az e-mobilitás fekete báránya. A mögötte álló zseniálisan újszerű műszaki és üzleti modell rakétasebességgel röpítette a céget az autógyártás élvonalába, megelőzve patinás, jó hírű, prémiummárkákat. Elon Musk önálló észjárása ugyanakkor meglepheti (akár kellemetlenül is) vásárlóit. Aki egy ennyire innovatív cégnél vásárol be, számítson az autópiacon eddig nem tapasztalt jelenségekre, furcsaságokra. Ugyanakkor más gyártók autói felé kacsingatóknak is hasznos lehet megismerni e pikantériákat, mert szinte sehol sem biztos, hogy azt teljesítik az elektromos autók, amit a prospektusok ígérnek.