Sportautók

Terepes sportautók csatája: 911 Dakar vs. Huracán Sterrato

2022.12.24.

Noha az átlag vásárlóknak kevésbé releváns csata ez, álmodozni mindig lehet, és ez a két autó inspirálóbb, mint mostanában szinte bármi.

Pletykák voltak róluk, mégsem gondolta senki sem komolyan, hogy a világ két legnagyobb sportautó gyártója megemeli ikonikus modelljeit és terepes változatokat dob belőlük piacra, ráadásul szinte egy időben. Noha mindkettő gyártónak van már SUV-ja, most nem róluk van szó, hanem a Porsche 911 Dakarról és a Lamborghini Huracán Sterratóról, amik lapos, hangos sportautók terepes változatai. Körbefuttatott műanyagozással, emelt hasmagassággal, terepgumikkal, vonzószemekkel és ralilámpákkal. A crossover-vonaton nincs fék, ám ilyen formában ez minden bizonnyal a világ legmenőbb dolga.

Amióta létezik a Porsche és a Lamborghini, azóta kacérkodnak a tulajdonosok ezeknek az autóknak a mindenes változatával. Mennyi videót láthattunk már, ahogy mély hóban driftelnek egy Huracánnal, de a Porsche múltjában is gyakran alakították át a 911-est – például gyárilag részt vettek vele a Dakaron is, mi több, meg is nyerték. Érdekes módon most egy hónapon belül megkaptuk mintkét autó gyárilag átalakított dirt-road változatát, és bár egy konszern gyártóiról van szó, közük sincs egymáshoz a lemezek alatt. Úgyhogy itt az idő, hogy össze vessük őket és eldöntsük, hogy ki csinált jobb munkát a tervezés során.

Noha ikonikus forma a 911, egy Huracán mindig több fejet fog elfordítani az utcákon. Különösen igaz ez a terepes változatokra, hiszen amennyire természetesnek hat egy emelt 911 Dakar, annyira elképesztő megjelenése van a Huracán Sterratonak. Ki mire vágyik, aszerint dönthet a visszafogottabb, de komolyan vehető Dakar mellett, vagy a hatalmas ralilámpákkal szerelt, tető légbeömlős Sterrato mellett. Viszont abban mindenki egyetérthet, hogy egy sílécekkel megkapolt, tetőcsomagtartós Porschénél nincs meghatóbb látvány az Alpokban, ráadásul a Porsche rendelhető az egykori Rothmans dekort megidéző színekben is. Gyárilag.

Mindkét autó összkerekes, és megkapták a terepes használatra programozott menetmódokat is. A lengéscsillapítókat, a kipörgésgátlót és a menetstabilizátort mindkét autóban a puha talajon való közlekedéshez hangolták. Szintén igaz mindekettőre, hogy olyan félterepes abroncsokat kapnak, amik ugyanúgy megállják a helyüket közúton, mint azon kívül: a Porschékat Pirelli P Zero Scorpionsszal szerelik, míg a Lamborghiniket Bridgestone Dueler AT002-kel. Utóbbi ráadásul defekttűrő, míg előbbi dupla régetű oldalfalat kap.

A Sterratót 44 mm-rel emelték meg, és nem módosítható a hasmagassága, míg a Dakart 50 mm-rel emelték, és további 30 mm-t képes emelni magán 170 km/h-ig, Off-Road módban, hogy ezzel is javítsa a terepszögeit és könnyebben áthaladjon az előtte álló akadályokon. Hiszen a Porsche 911 Dakar 20,5 mm-es hasmagasságát a legtöbb ma piacon lévő SUV és crossover megirigyelhetné. Míg a németek autója a GTS 473 lóerős, 3,0 literes boxermotorját kapja, addig az olaszoké a nem kevésbé különleges és élvezetes, 602 lóerős, 5,2 literes V10.

Különböző hajtáslánc megoldásaik ellenére mindkét autónak 3,4 másodpercre van szüksége, hogy elérje a 100 km/h-t, és nyomatékadatuk is hasonló (a Porsche 570 Nm-t, míg a Lamborghini 565 Nm-t ad le). Hogy hova tűnik a Lamborghini erőfölénye gyorsuláskor az rejtély, hiszen az olasz öszvér valamivel könnyebb is: 1470 kg, a Porsche 911 Dakar 1611 kg-jával szemben. Noha utóbbinál bevetettek olyan trükköket is a tömeg lenttartásához, mint a hátsó ülések eldobása, vagy a szénszálas első ülések, a szintén szénszálas GT3 motorháztető használata vagy a vékonyított üvegek. Minden esetre csúcssebességben megmutatkozik a különbség, hiszen a Lambo végsebessége 260 km/h, míg a Porsche modelljét 240 km/h-nál maximalizálták – nem mintha ezek az értékek fontosak lennének terepen.

Árukat egyelőre nehéz összevetni, hiszen a Sterratóról egyelőre csak annnyit tudni, hogy sokkal drágább lesz, mint a Porsche 911 Dakar, amire 222 020 euróért tudtak lecsapni a szerencsések. Mindezt persze a jövőbeli értékmegőrzés is indokolja. Ugyanis a Lamborghini Huracán Sterratóból mindössze 1499 darabot fognak gyártani, míg a Dakarból 2500 darabot, tehát a Lamborghini autója sokkal ritkább lesz. Márpedig több mint valószínű, hogy mindkét széria nagyrésze gyűjtőknél fog kikötni, hiába mondható el mindkét autóról, hogy alapvetően használatra terveték őket, és a márkarajongók nagy szeretettel kiviszik autóikat a közutakra is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....