női szemmel
Szerző: Szombati Orsolya
A negatív megjegyzések ellenére számos tanulmány azt támasztja alá, hogy a nők valóban jobban vezetnek a férfiaknál. Az Egyesült Királyság első számú biztosítótársasága, a Confused által végzett felmérés végre pontot tesz a ki vezet jobban vita végére. Ráadásul ez a különbség pénzben is jól mérhető.
Forrás: Unsplash
A tanulmány megállapította, hogy 2018-ban a szigetországban több nő, mint férfi jelentkezett a jogosítvány megszerzésére. Ám első alkalommal a nők 31%- elvérzett a teszten, szemben a férfiak 24%-val. A sikeres vizsgatételt követően azonban fordult a helyzet. Megvizsgálták ugyanis, hogy az Egyesült Királyság és Wales közútjain bekövetkezett 539,000 balesetben hogyan szerepeltek a különböző nemek és eszerint a férfiak négyszer nagyobb eséllyel szegnek szabályt, mint a nők. Ezen belül is kirívóan magas arány az ittas vezetés és gyorshajtás aránya, ahol az előbbi kategóriában a férfiak 24% kontra nők 7%, míg utóbbiban is az erősebb nap tagjai vezetni 5 % - 1% arányban.
Szabályszegés tekintetében itthon sem jobb a helyzet. A KSH felmérése rámutat arra, hogy a járművezetők által okozott balesetekben a férfiak messze felülmúlják a nőket. A gyalogos gázolások 70%-t a férfiak okozzák, de saját hibás baleseteknél, mint például parkoló vagy épp haladásban lévő autóval való nekiütközések tekintetében is az urak 2/3 arányban lepipálják a hölgyeket.
Forrás: Unspash
Az eddig ismertetett statisztikák alapján elég világos és egyértelmű, hogy a nők megfontoltabban közlekednek az utakon, mint a férfiak. De miért lehet ez? A szakértők szerint a férfiak agresszívebbek a kormány mögött. Nagyobb valószínűséggel vállalják a kockázatokat, ezért valószínűleg nagyobb eséllyel követnek el hibákat is. Sokan úgy vélik, hogy a válasz a magasabb tesztoszteron szintben keresendő. A tesztoszteron által táplált nagyobb kockázatvállalási kedv kontójára írható az is, hogy a férfiak statisztikailag nagyobb valószínűséggel vezetnek ittas befolyás alatt, figyelmen kívül hagyják a biztonsági övet és nagyobb sebességet diktálnak.
A nemek eltérő vezetési stílusa természetesen a biztosítótársaság számára sem elhanyagolható tényező. A díjak kalkulálásakor, alapul véve a statisztikákat, a női sofőrök számára sokszor olcsóbb biztosítási díjat számoltak fel. Abból indultak ki, hogy ők biztonságosabban vezetnek, kevesebb eséllyel okoznak balesetet, tehát az ő szemszögükből kevésbé kockázatos partnernek minősülnek. Ennek a gyakorlatnak vetett véget az Európai Unió 2012-es szabályozása, amely megtiltotta a biztosítótársaságoknak, hogy gépjármű biztosítás kötésekor figyelembe vegyék a nemek közötti különbséget. Bár a bejelentés szabályozta az esélyegyenlőséget, a statisztikák továbbra is egyértelműen azt mutatják, hogy a férfiak és nők által fizetett biztosítási díjak között jelentős különbségek vannak. Egészen pontosan éves szinten 120 angol font, ami nem a nemek arányával, hanem a balesetekből fakadó magasabb biztosítási összeggel magyarázható.
Forrás: Confused felmérés
2018-ban csaknem 1,4 millió autóbalesettel kapcsolatos kárigényt regisztráltak Angliában a Confused biztosítótársaságnál. Az elemzések szerint kétszer annyi férfi, mint nő nyújtott be kárigényt és kérvényezte, hogy a saját hibát minősítsék át idegen hibás balesetté, ezáltal az okozott kárt térítse meg a biztosító. A férfiak azonban nemcsak, hogy több igényt nyújtottak be, hanem követeléseik is drágábbak voltak. Míg a nők részére az átlagos kifizetés 5150 font volt, addig a férfiaknál ez 5577 fontot tett ki.
A felmérés alapján azt látjuk, hogy a férfiak többet hibáznak vezetés közben és több kárigényt is adnak be, mint a nők. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy ez biztosan azért van, mert a kétszer annyit is vezetnek. Nos, ami az éves futásteljesítményt illeti, a Confused eloszlatta ezt a tévhitet is. A nők ugyanis évente 6807, míg a férfiak 6874 mérföldet vezetnek a szigetországban.
Ahogy az élet területén, úgy a közlekedésben is a biztonság mindennél fontosabb. Úgyhogy uraim, ha legközelebb egy kissé tétovázó hölgy vezetővel találkoznak, jusson eszükbe, hogy az illető nem bénázik, csupán a jó statisztikai mutatók érdekében megfontoltabban vezet.