autóápolás
Az elmúlt télen egyszer használtam csupán az öreg családi autón a zárolajzót, azt is szezon elején megelőzésként. És mindössze kétszer, háromszor fújtam a szélvédőre jégmentesítőt, köszönhetően az enyhe télnek és annak, hogy szinte mindig féltető alatt éjszakázik a kocsi.
Ezeket a több mint fél évszázados múltra visszatekintő szegedi Medikémia – is – gyártja, túl nagy fogyást nem nagyon regisztrálhattak a legutóbbi szezonban. – A háborús válság előtt nem éreztük, hogy érdemi csökkenés lenne a téli termékek eladásában az enyhébb telek kapcsán, a számokon inkább az ukrán helyzet következményei tükröződtek vissza. Az viszont nem csak a téli termékeken – mondta portálunknak Mayer Róbert.
A Medikémia marketing és értékesítési igazgatója úgy árnyalta a képet, hogy a téli szélvédőmosót mindig megveszik az autósok, és annak fogyása nem csak a hidegtől, az évszak csapadékosságától is függ. Ha hó nem is, eső azért bőven hullott a legutóbbi télen, vagyis jól fogyott szezonális szélvédőmosó.
A jégmentesítő forgalma sem zuhant be, egyre több az autó – a kertvárosi utcákon egymást érik –, a garázsok számának növekedése ezzel nem tartja a lépést, így egyre több kocsi éjszakázik télen a szabadban. A szélvédő már nulla fok közelében is lefagy, így az autósok keze ügyében kell lennie a jégmentesítőnek.
– A zárolajzó autóhoz kapcsolódó felhasználása már hosszú idő óta csökken a központi zárak térhódításával és azzal, hogy már a kulcsot sem kell elővenni az ajtó kinyitásához. Nincs olyan mechanika, ami be akarna fagyni. Ugyanakkor a kinti lakatoknál, a kertkapuk zárjainál is jól használható ez a termék, megelőzésként, befagyás esetén vagy éppen csak azért, hogy biztosított legyen a kenés – árnyalta a képet a szakember.
Megtudtuk, hogy a hideg évszak kapcsán milyen hasznos tud lenni a szilikon úgy is, hogy nem kifejezetten téli termék. Ha az utcán álló autók ajtóinak gumitömítéseit időnként körbefújjuk vele, megakadályozz azt, hogy ónos esőben odafagyjon és nyitáskor szakadjon a gumi, ami azért drága mulatság is lehet. A téli termékskálát nem könnyű bővíteni, de a Medikémia azért igyekszik.
Hamarosan páramentesítő nedvesített törlőkendővel jelentkezik a piacon. – Bármilyen páramentesítés akkor jó, ha meleg kocsiban végezzük és leginkább a megelőzés a fontos, nem akkor az igazi, amikor már nem látunk ki az ablakon – mondja Mayer Róbert, hozzátéve a törlőkendővel is minimum egy hétig megvédjük a szélvédőt a belső páralecsapódástól.
A téli termékeken túl is folyamatosan keresik a specialitásokat, amiben van még piaci rés. Ilyen az olajfolt eltávolító a térburkolatról, szerviz- vagy garázspadlóról. Kitették a budapesti AutoTech kiállításon és mindenki úgy reagált a szakmától az átlag autósig, hogy erre szükség van a piacon. – Persze, ez is akkor a leghatékonyabb, ha friss olajfoltra használjuk – figyelmeztet a szakember.
Megtudjuk, a fékfolyadékok piaca egy csökkenő terület, messze nem fogy úgy, mint amikor még több tízezer Dacia szaladgált az utakon és azokban bizony gyorsan tönkrementek a gumitömítések, és folyt el a fékolaj, orrán-száján. Ma már csak a kötelező szervizeknél cserélik a szakszervizek, már ha cserélik.
Persze, fékfolyadék volt, van és lesz, így azután ezen a területen is fejleszt a Medikémia. – Eddig a DOT 3 és DOT 4 termékünk volt csak, most kijöttünk a DOT 5.1-gyel, ez nagyobb teljesítményű, akár versenyautókban is használható – mondja Mayer Róbert.
A tuning festékek piacán is jelen van a szegedi társaság, keréktárcsákra, acélfelnikre több színben is gyártják ezeket. Divat lett a festett féknyereg is, főleg piros és sárga, természetesen ezeket is kínálják. Megtudjuk, a Prevent festék kifejezetten nagy hőállóságú, a színét 200 fokon is megtartja. Ez már bizonyított is: neves konkurens cég festéke lett fekete a 200 oC-os tesztelés során, eközben az övéké maradt piros és sárga...
Autóhoz köthető termékek aránya a Medikémiánál a teljes árbevételből belföldön 75, exportban 95 százalék – a teljes forgalom egyharmada megy külföldre, elsősorban Romániába, Svájcba és Ausztriába. A szakmában nagy név a Würth International, velük már több mint egy évtizede van nagyon jó és eredményes kapcsolatban a Medikémia. A társaság több mint 20 országba szállítja termékeit, Nyugat-Európába főként private label márkákat exportálnak, de eljut a szegedi gyártmány tengeren túli országokba is.
Friss, nyár eleji hír a cég háza tájáról, hogy uniós támogatással, több mint 352 millió forintos beruházással bővítette kapacitását, a fejlesztés az automatizálás növelésével a termelékenység javítását szolgálta. A cég festékgyártási kapacitása 30 százalékkal lett nagyobb, a tűz- és robbanásveszélyes folyadékok kiszerelési lehetősége a kétszeresére nőtt.
A Zsámbokréti sori üzemben antisztatikus padlóbevonatot és robbanásvédelmi légtechnikát alakítottak ki, csővezetékeket és egy tartálykocsi lefejtőhelyet építettek, valamint bővítették az átmeneti hulladéktárolót. A telephely logisztikai rendszerét szállítószalaggal, csomagoló- és címkézőberendezésekkel targoncákkal fejlesztették. Az üzem használati melegvíz-igényét részben egy új napkollektoros rendszer fedezi.
A Medikémiáról
Az 1992-ben alapított vegyipari szövetkezet utódjaként létrejött Medikémia Zrt. több mint hatszázféle terméket, autóápolási és -karbantartási cikkeket, háztartási termékeket és festék aeroszolokat gyárt. A cég saját márkanéven forgalomba hozott – prémium kategóriába pozicionált – árucikkeinek jelentős része belföldön piacvezető, ezeket a szomszédos országokba is exportálják, emellett a vállalkozásnál évről-évre jelentősen bővül a private label partnerkör. A magyar magánszemélyek tulajdonában álló Medikémia Zrt.-nek a nyilvánosan elérhető cégadatok szerint 2021-ban az értékesítésből származó nettó árbevétele 3,176 milliárd forint volt, melyet tavaly 3,329 milliárd forintra növelt. A 115 alkalmazottat foglalkoztató cég 2021-ben 61, tavaly mintegy 83 millió forint adózott eredményt ért el.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!