elekromobilitás
Az Európai Uniónak több szabályozási ösztönzőt kell nyújtania az autógyártók számára, hogy növeljék a teljesen elektromos járművek gyártását, különben azt kockáztatja, hogy piaci részesedést veszít a kínai versenytársakkal szemben - derül ki a Transport & Environment klímavédelmi csoport tanulmányából.
A T&E október 17-én közzétett "A fellendüléstől a fékezésig: az e-mobilitásra való áttérés megtorpan?" című jelentésében a csoport azt állítja, hogy az elektromos autók eladásának növekedése az EU-ban lelassult, és a teljesen elektromos autók 2022 első felében csupán az eladások 11 százalékát teszik ki, miközben a várakozások szerint 13 százalékot kellene elérniük.
Eközben a kínai autógyártók, köztük az MG, a Nio, a DFSK, a BYD és a Great Wall Motor igyekeznek megvetni a lábukat az EU-ban, ezt elősegítendő a közelmúltban magas biztonsági minősítést kaptak elektromos járműveikre.
A T&E becslései szerint a kínai gyártású elektromos autók (ev) az idei év első felében az EU-ban értékesített ev-k 5 százalékát tették ki, és 2025-re 18 százalékos piaci részesedést érhetnek el, de minimum 9 százalék lesz a részesedésük. Az Egyesült Államokban és Kínában növekvő elektromosautó-eladások azt sugallják, hogy a szabályozási ösztönzők hiánya, nem pedig az ellátási lánc szűkössége a fő oka Európa lassú villamosítási törekvéseinek - írja a T&E.
Az EU jelenleg tárgyalásokat folytat egy javasolt éghajlat-politikai javaslatcsomagról, amely többek között 2035-től kezdődően ténylegesen betiltja az új, fosszilis tüzelőanyaggal működő járművek értékesítését - ez alól kivétel lehet a szintetikus üzemanyag. A T&E szerint az európai elektromos járművek gyártásának további ösztönzése érdekében az EU-nak ragaszkodnia kellene a tilalomhoz, elleneznie kellene a szintetikus üzemanyagokra vonatkozó mentességeket – ezt ugyanakkor számos szakértő és szervezet mellett a magyar kormány is ellenzi -, 2025-től el kellene távolítania a kibocsátás-összehasonlító rendszert, és az uniós forrásokat és a nemzeti politikákat az elektromos járművek gyártásának felgyorsítására kellene felhasználnia.
"Ha az uniós autógyártók nem tudják növelni a kínálatot..., az azt eredményezheti, hogy a külföldi autógyártók megfizethető árú modelleket kínálnak, és az európai tömegpiac nagy részét elfoglalják" - áll a jelentésben.
Julia Poliscanova, a Transport & Environment vezető igazgatója elmondta: "Az európai autógyártók fékezték az elektromos autók kínálatát, miközben a kínai és az amerikai autógyártók gyorsan hozzák az új modelleket a piacra. Ha Európa meg akarja őrizni autóiparának versenyképességét, az EU-nak saját, erős iparpolitikát kell bevezetnie, hogy felvegye a versenyt a kínaiak és az amerikaiak elektromos autókra irányuló bőkezű támogatásával. A kontinens éghajlata és munkahelyei forognak kockán."
Kínában az akkumulátorból áramot nyerő elektromos autók a teljes piac 18 százalékát tették ki 2022 első felében, az Egyesült Államokban az ev-k aránya 50 százalékkal nőtt. Ugyanebben az időszakban az ev-k aránya Európában két százalékponttal csökkent, mivel az európaiaknak gyötrelmesen hosszú várakozási idővel kell szembenézniük az elektromos modellekre.
Julia Poliscanova hozzátette: "A szabályozási ösztönzők hiánya sokkal inkább lassítja az európai EV-eladásokat, mint az ellátási lánc válsága. A jelenlegi szén-dioxid-célkitűzések nem működnek. Az EU-nak gyorsan meg kell határoznia a benzin és a dízelüzemű járművek 2035-ig történő kivezetését, és meg kell szüntetnie azokat a kiskapukat, amelyek gyengítik az autógyártók célkitűzéseit. Támogatnia kell továbbá az olyan intézkedéseket, mint az elektromos autók olcsó lízingje, hogy mindenki számára megfizethetővé tegye azokat."
Az új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátásának példátlan mértékű csökkenése után, amelyet az ambiciózus 2020/21-es szén-dioxid-szabványok bevezetése (12 százalék 2020-ban és 2021-ben is) eredményezett Európában, az idei év első felében mindössze 2 százalékkal csökkent az uniós személygépkocsik kibocsátása. Ennek oka a T&E szerint az, hogy a célkitűzések túlságosan gyengék. Az ev-értékesítések stagnálása ellenére a Volkswagen kivételével valamennyi vállalat jó úton halad afelé, hogy teljesítse a 2022-es szén-dioxid-kibocsátási célkitűzést.
Az autógyártók saját önkéntes kötelezettségvállalásai szerint villanyautók 2030-ra az autópiac több mint háromnegyedét tennék ki. Ha azonban az autógyártók csak a minimumot teszik meg az uniós célkitűzések teljesítése érdekében - ahogyan eddig is tették -, akkor az ev-értékesítések mindössze 55 százalékot tesznek majd ki. Ez azt eredményezné, hogy Európa az évtized során 135 millió tonna szén-dioxid kibocsátáscsökkentéstől esne el.
A lassuló kínálat és a hosszú várakozási idő azonban nem az egyetlen kihívás, amellyel az európai autópiacnak szembe kell néznie. Az európai autógyártók egyre inkább a prémiummodellekre összpontosítanak, így a tömegpiacot, és ezzel együtt a tömeges foglalkoztatást is a tengerentúli szereplők uralma alá vonják. A T&E a megfizethető árú elektromos autók támogatását javasolja az elektromos járművek olcsó lízingje formájában, ahogyan azt Franciaországban javasolták.