a hét embere

Szűcs László, a Dräxlmaier Hungária Kft. ügyvezető igazgatója

2014.01.20.

Bugatti, Maserati, Range Rover, Jaguar, Audi A8 – sorolja azokat a valóban luxusautónak számító járműveket Szűcs László, a Dräxlmaier Hungária Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója, amelyeknek az enteriőrje Érden készült, s a Magyar mérnökök jó hírnevét öregbítik a világban.

A Dräxlmaier német tulajdonban levő családi vállalkozás ötvenezer embert foglalkoztat a világban, évi három milliard eurós árbevételt produkálva. A cégnek két fő profilja van, a kábelgyártás és az autók enteriőrjének fejlesztése. Ez utóbbiban a prémiumkategória a fő terület, ahogy Szűcs László fogalmaz, ötvenezer euró és afölötti kategória jelenti a fejlesztés irányát.

Enteriőr I.: Range Rover Sport

- A Bugatti Veyron az egyik nagy referenciánk, de szinte az összes BMW enteriőrje a mi kezünk nyomát viseli, csakúgy mint a Merecedes, a Porsche Pananera, az összes Jaguar, Cadillac – jelzi Szűcs László azt, hogy a Dräxlmaier mérnökei enteriőrben meghatározó szerepet játszanak a világ járműfejlesztésévben.

Szűcs László

A Magyar leányvállalat 1996-ban jött létre, kábelgyárként viszonylag alacsony hozzáadott értékű munkát végeztek.

- 1998-ban vettek fel bennünket, akkor még a kábelgyárnak voltunk egy fejlesztési osztálya – fogalmaz az ügyvezető igazgató érzékeltetve azt, nagy utat tettek meg, amíg eljutottak a kizárólag magas hozzáadott értéket jelentő fejlesztésekig. A kábelgyár időközben megszűnt Magyarországon, más országba került, a mérnökök pedig DHS Kft.-ben, azaz a Dräxlmaier Hungária Szolgáltató Kft.-ben folytatták a fejlesztő munkát. 2007-ig német ügyvezető irányítása mellett, azóta pedig Szűcs László és Pásztor Zoltán vezeti a céget.

- 2007-ben 25-en voltunk a cég alkalmazottai, most hetvennégyen vagyunk – fogalmaz Szűcs László, aki arra a kérdésre, hogy mitől jók enteriőrben a magyar fejlesztő mérnökök, azonnal rávágja, hogy a magyar mérnökök mindenben jók, nem csak enteriőr fejlesztésben.

A siker titkát firtató kérdésünkre Szűcs László elsőként a csapatmunkát említi. Jó közösség jött létre, az első öt-hat év persze küzdelmes volt, ahogy fogalmaz, nem volt egyszerű a német kollégáktól átvenni a munkát. A küzdelem azonban eredményt termett, s a németek belátták, a magyar mérnök olcsóbban dolgozik, a minőség azonban világszínvonalú.

Enteriőr II.: Maserati Ghibli

- Nálunk mindenki főiskolát vagy egyetemet végzett, a kollégáim hetven százaléka a műszaki egyetemen szerezte meg a diplomáját s legalább egy idegen nyelven beszél – kapjuk a választ a siker további összetevőit kutató kérdésünkre Szűcs Lászlótól.
Vagyunk egy pár milliárdan a világban, akik szeretjük az autó belső igényesre tervezett tereit, elképzelni sem tudjuk azonban, az enteriőrfejlesztők hogyan állnak neki munkának, mennyire engedhetik szabadjára fantáziájukat és mennyire köti meg őket a gyártó? Szűcs László készséggel beavat bennünket a részletekbe.

- A projekt azzal indul, hogy a gyártó pályázatot ír ki, erre három-négy beszállítót is meghív, s a végén többnyire ketten maradunk. Ott megismertetnek bennünket a design-nel, a műszaki tartalommal. Minél régebb óta vagyunk kapcsolatba egy gyártóval, annál könnyebb az egyeztetés. Az előkészítés többnyire fél-, egy éves időszak, utána árajánlatot adunk, ebben a fázisban a műszaki tartalom is letisztul és már mi is tudjuk, mit akarunk csinálni. Ha megnyertük a munkát, kezdetét veszi a szériafejlesztési folyamat, ami egy évig, tizenöt hónapig tart általában. Ezalatt a műszaki megoldásokat a legapróbb részletekig kidolgozzuk. A design mindig az autógyáré, ami fejlesztésben mögötte van, az mind a miénk – foglalja össze a kívülálló számára meglehetősen bonyolult folyamatot Szűcs László.

Enteriőr III.: Jaguar XJ

A Dräxlmaier A1-es beszállító, fejleszt és integrál. Mindez azt jelenti, hogy egy klímaszállító nem a Jaguárnak szállít, hanem a német cégnek és leányvállalatainak. Ők beépítik a klimát, a navigációt, az összes belső anyagot, s gyakorlatilag egy készre szerelt egységet adnak az autógyárnak.
A fejlesztés fontos részét képezi a szerszámgyártás, aki valaha is járt már autógyárban, ez a fejlesztői munka és gyártás egyik csúcsa. Létrehozni azokat a szerszámokat, amelyeket a gyártás során a szerelők kezébe adnak.

Valódi bőr műszerfal: ritka, ha nem is fehér holló.

Ha minden összeáll, kezdetét veszi az előszériás gyártás. Rezgéstesztekkel, audiótesztekkel, szaglástesztekkel, nem is beszélve a törés tesztekről.
Egy luxusautó belső tere manapság úgy néz ki, mintha egy repülőgépbe ülne az ember. Ez az irány? – fordulok Szűcs Lászlóhoz.

- Ezt az irányt mi is érzékeljük, a trendek folyamatosan változna, akik az irányt diktálják, a Mercedes S-osztály, az A8-as Audi, a 7-es BMW vagy az XJ-s Jaguar – fogalmaz Szűcs László, aki szerint a középkategóriás autókba is egyre több filléres, kopogós műanyag kerül, s csak az igazán drága autókba kerül minőségi anyag.

Enteriőr IV.: Jaguar F-Type

- Ön meg tudná tippeli, hány autóba kerül bőrözött műszer fal alapértelmezésként? – kérdez vissza az ügyvezető igazgató az őt faggató riporternek.

- Húszra saccolok – adom a választ.

- Ötbe – kapom a választ, s könnyen kiszámolom, tizenötöt tévedtem. Tévedésemért kárpótol Szűcs László információval, s elmondja a Dräxlmaier nagy technológia újítása, hogy ugyanazon a technológia soron tudnak bőrös és nem bőrös alkatrészeket gyártani.

Nem hagy nyugodni a kreativitás kérdése. Ki mondja ki a végső szót az autóbelső fejlesztésekor? Erre is frappáns választ ad Szűcs László.

- Ha a mérnök húz egy vonalat a számítógépen, rögtön ott áll mögötte a minőségbiztosítás felelőse, a gyártáselőkészítő és a szerszámgyártó, s már négy kérdést feltettek, miért úgy húzta a vonalat, miért abba az irányba?

Végezetül arról faggatom az ügyvezető igazgatót, divatszakma-e az enteriőrfejlesztő, könnyen találnak-e utánpótlást?

- Nem divatszakma, de őrültek mindig vannak a piacon, akik imádják a szép autókat, s nálunk ilyenek dolgoznak – fogalmaz végezetül Szűcs László.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....
2025.01.27
Ünnepélyes keretek között aláírt együttműködési megállapodással indult hivatalosan útjára a Magyar....
2025.01.27
Története során először került fel a győri Széchenyi István Egyetem a Times Higher Education....
2025.01.27
Sébastien Ogier a saját rekordját döntötte meg azzal, hogy tizedszerre aratott győzelmet Monte-....
2025.01.27
A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség indítványára a bíróság letartóztatta azt a Pest vármegyei....