design

Szovjet dizájn-zseni, akitől az Ikarus tervezője tanult

2023.02.14.

Sorkatonai szolgálatának idején klasszikus nyomtatott könyvből okosodott a világ legsikeresebb busztervezője. De ki is volt a J.A.D. monogramú mester?

A legendás Ikarus buszok tervezője Finta László a kecskeméti tábori tüzérségnél teljesítette katonai szolgálatát lőelem-kidolgozóként, szerkesztésének köszönhetően az éles gyakorlatokon ütegük minden lövege ötösre vizsgázott, ezért főnökei elnézték neki, hogy idejét ébresztőtől takarodóig az osztályirodán töltse. Erről így mesélt a szerzőnek az Autószektornak adott interjújában a magyar formatervező: Szabadidőmet arra használtam, hogy autókat, autóbuszokat terveztem. Sikerült megszereznem a híres szovjet autótervező, a NAMI járműfejlesztési intézetnél dolgozó Jurij Alekszejevics Dolmatovszkij művét, az Autókarosszériák tervezése és szerkesztése című szakkönyvet, melyből eltanultam a grafoplasztikus szerkesztést.

Leszerelése után Finta levelet írt az Ikarusnak és 1956. végén felvételét kérte a gyár tervezői irodájába, kéréséhez csatolt autóbusztervei gyorsan meggyőzték a gyár vezetését, azonnal felvették. A többi már történelem: ő tervezte többek között a világ legnagyobb példányszámban gyártott buszát, a 200-as típuscsaládot.

Szovjet taxi tanulmánymodell 1964-ből       Forrás: NAMI

Annak ellenére, hogy a szovjet autóipart nem remekelt a Zsiguli korszak előtt, több izgalmas modell született, igaz, olykor csak egyetlen példányban. A tanulmányautók között a nyugati sajtóban is komoly hírverést kapott az 1956-os Bjelka kisautó, ami helyett az ugyancsak farmotoros ZAZ 965, vagyis Zaporozsec került sorozatgyártásra 1960-ban. Az eredeti formájú Dolmatovszkij -féle népautó nem kapott zöld utat a szovjet vezetéstől, mely inkább a Fiatot 600-ast, majd 1967-ben az NSU-t idéző (ugyancsak farmotoros) karosszériát javasolta. Ráadásul még plágiummal is megvádolták Dolmatovszkijt, akinek tényleg voltak eredeti elképzelései.

A kudarcok nem vették el a lelkes formatervező kedvét, aki újabb ötletekkel állt elő és egészen magasra jutott: Jurij Dolmatovszkij, a műszaki tudományok kandidátusa, a Szovjet Ipari Formatervező Tudományos Kutatóintézet közlekedési formatervező osztályának vezetője lett.

Praktikus tolóajtó és ülésrend    Forrás: NAMI

Már a hatvanas években többször hangoztatta, hogy „Az autó olyan eszköz, amely közelebb hozza az embert a technikához és a sporthoz. Sőt, ma már az autó gyakran olyan műszaki játékká vált, ami nélkül meg sem lehetünk. Műszakilag már megoldható az automata-gépkocsik gyártása, de az ember nem akar automatát. Maga akar vezetni, kár lenne megfosztani ettől az élvezettől.

Ennek a nagyszerű technikai játéknak azonban van másik oldala is… És ez szomorú. Valamikor azért hozták létre az autót, hogy örömet szerezzen az embereknek. Később azonban más irányba fejlődött és ellentmondásokba került a városokkal, az utakkal és az emberek pszichikai-fiziológiai lehetőségeivel.”

Kívül kisebb, belül tágasabb volt a Volgánál Forrás: NAMI

Nemzetközi szintű elismerést aratott 1964-es kísérlet modellje, mely jelzi a Dolmatovszkij korát megelőző álmait. A formatervező már akkoriban is univerzális autóban látta a megoldást, olyan kocsiban ami a hétköznapokon és nyaraláskor is megfelel a családnak. Mintha ismerősek lennének a statisztikák, melyekkel akkoriban érvelt: „Angliában egy autóra átlag 1,2 utas jut, a Szovjetunióban ez az arány 1,7, miközben a népek egyre nagyobb kocsiról álmodtak, a városokban viszont egyre kevesebb lett a hely a parkolásra, közlekedésre.”

Dolmatovszkij rajza a taxi koncepcióról,  Foreás: NAMI

Ezek ismeretében tervezte Dolmatovszkij a VNITE-PT modellt, melynek érdekessége volt a vezető méretéhez állítható pedálsor. A praktikusság miatt továbbra is farmotoros konstrukciót favorizálta Dolmatovszkij, aki a hely maximális kihasználása miatt hátra tette az akkumulátort és pótkereket is.

A vezető és a műszerfal az első tengely elé került. A két tolóajtón megközelíthető tágas utastérben a vezető mögötti pótülés felhajtásával babakocsit is bele lehetett tolni, vagy nagyobb csomagokat bepakolni. Az ötszemélyes autó hátsó ülése mögött további bőröndök fértek el. A jármű hossza 4,2 m, tengelytávja 2 méter volt. A hátsó tengely mögé keresztben beépített 4 hengeres, 1358 cm3 Moszkvics hajtómű teljesítménye 50 lóerő volt.

Maxi, a szovjet kompaktautó     Forrás: NAMI

A konstrukcióból készült családi változat is, a két tolóajtós Vnite Maxi kompakt autó majd egy méterrel rövidebb és negyed tonnával könnyebb volt a VolgA GAZ M21-esnél, mégis tágasabb és kényelmesebb lett, ennek ellenére nem lett került sorozatgyártásra.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....