ABB FIA Formula E Bajnokság
A Formula-E ötödik szezonja Szaúd-Arábiában kezdődik ezen a hétvégén, az első versenyt december 15-én, szombaton rendezik. Aki még nem követte az elektromos széria korábbi eseményeit, annak is érdemes lesz néznie a futamot, mert az új szezonnal rengeteg változás lép életbe.
Új autó
A legjelentősebb változás maga a versenyautó. Négy szezonon át ugyanazt a konstrukciót használták a csapatok, a 2018/19-es szezontól kezdve azonban már a második generációs autók veszik át a helyüket. Ezek nem csak erősebbek, gyorsabbak, és sokkal mutatósabbak a korábbiaknál, hanem abban is különböznek tőlük, hogy végre az egész versenytávot kibírja már az akkumulátoruk egy töltéssel.
A „Gen 2” autók SRT05e nevű kasztniját a Spart Racing Technology fejlesztette, minden csapatnak kötelező ezt használnia, de a motort, az erőátvitelt és az invertert mindenki magának fejleszti. A kocsi tömege nem lehet kevesebb 900 kilónál, ebben már a versenyző és a 385 kilós akkumulátor is benne van. Ha nincs defekt, akkor a kerékcsere nem engedélyezett, minden versenyző egy szett Michelin abroncsot használhat a versenyeken, a bordázott gumikat víz elvezetésére is felkészítették.
Hosszúság (régi-új) |
5160 mm |
5000 mm |
Szélesség |
1770 mm |
1800 mm |
Magasság |
1505 mm |
1250 mm |
Tömeg (versenyzővel) |
900 kg |
896 kg |
Akkumulátor tömeg |
385 kg |
320 kg |
Max. teljesítmény |
335LE |
270 LE |
Teljesítmény versenyen |
270 LE |
204 LE |
Végsebesség |
280 km/h |
225 km/h |
Gyorsulás 0-100 km/órára |
2.8 sec |
3.0 sec |
Drasztikusan eltér az új versenyautó megjelenése a korábbitól, a futurisztikus formaterv különlegessége, hogy a kerekeket légterelő idomok burkolják. Megjelent a Forma-1-ből ismert glória is, ami extra védelmet jelent a pilóták fejének, de különböző LED jelzőcsíkokat is elhelyeznek rajtuk. Hatalmas hátsó diffúzorral szívja az úthoz a kocsikat, a leszorítóerő nagy részéért ez az elem felel, a szárnyak ugyanis viszonylag kicsik és nem is olyan kifinomultak, mint a Forma-1-ben. Összességében kevesebb leszorítóerőt termelnek az új kocsik, mint elődeik, de ettől még nem lassabbak, főleg nem az egyenesben. Időmérős üzemmódban a versenyautók 335 lóerőt tudnak leadni, 0-100 km/órára 2,8 másodperc alatt gyorsulnak fel a korábbi 3,0 helyett, a végsebesség 225-ről 280 km/órára nőtt, ami az utcai pályákon nem lesz kevés.
Az új akkumulátorokat a Williams helyett már a McLaren speciális részlege készíti a csapatoknak. Igaz, hogy a tömegük 65 kilóval nagyobb, mint a korábbiaknak, de a kapacitásuk viszont a kétszeresére nőtt, ami lehetővé tette, hogy már ne kelljen a lemerülő akku miatt autót cserélni féltávnál. Ez nem csak költséges (versenyzőnként két autót kellett felkészíteni minden versenyre), hanem veszélyes is volt, a pilóták ugyanis kapkodva ugrottak át egyik autóból a másikba.
Az autócsere eltörlése új színt hoz majd a stratégiai küzdelembe is, a 45 perces (+1 kör) versenyeken okosan kell majd beosztani a rendelkezésre álló elektromos energiát a pilótáknak a versenytempó, a sárga zászlós időszakok, és az egyéb körülmények függvényében. Minden versenyzőnek biometrikus érzékelőkkel ellátott speciális kesztyűt kell viselnie az új szezonban, ami egy esetleges baleset esetén megkönnyíti a helyszínre kiérkező mentő személyzet dolgát és felkészülését.
Új szabályok
A fő szabályváltozások közé tartozik az ún. Támadási üzemmód bevezetése, amitől a versenyek felpezsdülését és a taktikák változatosságát várja az FIA. Támadó üzemmódban az autók 270 helyett 306 lóerőt tudnak majd leadni, miután áthaladtak az aktiválási zónán. Ezt az extra teljesítményt összesen 8 percig (az első két körben nem) élvezhetik majd a pilóták, meghatározott időallokációkban, amit az FIA csak egy órával a versenyek előtt hoz majd a csapatok tudomására. A szövetség ugyanis el akarja kerülni, hogy az istállók számítógépes szimulációkkal fel tudjanak felkészülni a legoptimálisabb használatra.
A Támadási üzemmód mellett lesz még egy mesterséges rendszer, ami az erőviszonyok ideiglenes megváltozásához vezet majd: a szurkolók közösségi médiában leadott szavazatai alapján a legnépszerűbb 5 pilóta használhatja majd az ún. fanboost funkciót is, ami ideiglenesen 100 kJ-lal növeli meg a felhasználható energia mennyiséget, ami azt jelenti, hogy ebben az időszakban a versenyautóik 270 helyett 335 lóerőssé válnak. Az 5 szerencsés pilóta a fanboostot csak a versenyek második felében, vagyis a 22. perctől kezdődően használhatja.
Csapatok és versenyzők
Még sosem állt rajthoz annyi gyári csapat és sztárpilóta a Formula-E-ben, mint az új szezonban. Az indulók között megtaláljuk az Audi, a BMW, a Jaguar, a DS Automobiles, a Mahindra, a Venturi, és a Nissan alakulatát is, sőt, már az is eldőlt, hogy jövőre a Porsche és a Mercedes is beszáll. A Forma-1-ben évek óta sikereket halmozó csillagos márka félig-meddig már most is jelen van az elektromos sorozatban a HWA Racelab jóvoltából. Erről a csapatról azt kell tudni, hogy ők vitték a Mercedes idén véget ért DTM programját.
A HWA erős pilótákkal kezdi meg a tanuló szezonját, ugyanis a Forma-1-ből idén elbocsátott Stoffel Vandoorne és a többszörös DTM-bajnok Gary Paffett alkotja a párosukat. A többi csapat általában megtartotta a tavalyi versenyzőit, a legnagyobb név az újonnan érkezők között Felipe Massa, a rutinos Forma-1 pilóta, aki a francia Venturi egyik ülését kapta meg.
Nissan e.Dams-nál a három évvel ezelőtti bajnok, Sébastien Buemi mellé Oliver Rowlandot szerződtették le, miután a korábban kinézett Alex Albon inkább a Forma-1-es Toro Rosso ajánlatát fogadta el 2019-re. Szintén újonc Maximilian Günther, aki a Geox Dragonnál lesz a WTCC-ből és a WEC-ből jól ismert José-Maria López csapattársa. A háromszoros Formula-E futamgyőztes Felix Rosenqvist a Mahindrához került, ahol a kétszeres futamgyőztes Jerome D'Ambrosióval alkotja majd a pilótapárost.
Csapat |
# |
Versenyző |
Nemzetiség |
Győzelmek száma |
Audi Sport ABT Schaeffler |
|
Lucas di Grassi |
BRA |
8 |
|
Daniel Abt |
DEU |
2 |
|
BMW i Andretti Motorsport |
|
Antonio Felix da Costa |
PRT |
1 |
|
Alexander Sims |
GBR |
0 |
|
Envision Virgin Racing |
|
Sam Bird |
GBR |
7 |
|
Robin Frijns |
NLD |
0 |
|
Geox Dragon |
|
Jose Maria Lopez |
ARG |
0 |
|
Maximilian Guenther |
DEU |
0 |
|
Panasonic Jaguar Racing |
|
Nelson Piquet Jr. |
BRA |
2 |
|
Mitch Evans |
NZL |
0 |
|
Mahindra Racing |
|
Jerome D'Ambrosio |
BEL |
2 |
|
Felix Rosenqvist |
SWE |
3 |
|
NIO Formula E Team |
|
Oliver Turvey |
GBR |
0 |
|
Tom Dillmann |
FRA |
0 |
|
DS Techeetah Formula E Team |
|
Jean-Eric Vergne |
FRA |
5 |
|
Andre Lotterer |
DEU |
0 |
|
Venturi Formula E Team |
|
Edoardo Mortara |
CHE |
0 |
|
Felipe Massa |
BRA |
0 |
|
Nissan E.Dams |
|
Sebastien Buemi |
CHE |
12 |
|
Oliver Rowland |
GBR |
0 |
|
HWA Racelab |
|
Stoffel Vandoorne |
BEL |
0 |
|
Gary Paffett |
GBR |
0 |
Új pályák
A 13 fordulós szezon első felében fejlődő országokba látogat el a Formula-E mezőnye, a második felében viszont az európai és amerikai helyszínek következnek, az utolsó két versenyt New Yorkban rendezik.
Az első futamot, az Ad-Diriyah ePrix-t Szaúd-Arábiában, Rijád óvárosában rendezik meg, ahol egy igen trükkös, 21 kanyart tartalmazó, szintkülönbségekkel tarkított, 2,4 kilométeres pályát jelöltek ki az arab szervezők. Szintén új helyszínnek számít a kínai Sanya, korábban az északabbra fekvő, és jóval nagyobb népességű Pekingben voltak a kínai versenyek. Szintén új helyszín lesz a svájci Bern, tavaly ugyanis még Zürich-be látogatott a mezőny. Érdekesség, hogy Svájcban az volt az első hivatalos autóverseny hat évtized óta.
Az új szezon 10 versenyén egy új betétfutamot is láthatnak majd a nézők, amelyben a versenyzők teljesen egyforma Jaguar I-Pace versenyautókkal mérik majd össze a tudásukat. A Formula-E eseményeit a hazai nézők a sorozat Youtube csatornáján és az Eurosport tv-csatornán követhetik figyelemmel, az első versenyt szombaton, magyar idő szerint 13 órakor rendezik.