ABB FIA Formula E Bajnokság

Szombaton kezdődik a Formula-E legjobban várt idénye

2018.12.14.

Új helyszínekkel és Forma-1-ből, DTM-ből érkezett sztárokkal kezdi meg ötödik szezonját az elektromos versenyszéria, amelyben mostantól erősebb, gyorsabb és látványosabb autókat hajtanak a pilóták.

A Formula-E ötödik szezonja Szaúd-Arábiában kezdődik ezen a hétvégén, az első versenyt december 15-én, szombaton rendezik. Aki még nem követte az elektromos széria korábbi eseményeit, annak is érdemes lesz néznie a futamot, mert az új szezonnal rengeteg változás lép életbe.

Új autó

A legjelentősebb változás maga a versenyautó. Négy szezonon át ugyanazt a konstrukciót használták a csapatok, a 2018/19-es szezontól kezdve azonban már a második generációs autók veszik át a helyüket. Ezek nem csak erősebbek, gyorsabbak, és sokkal mutatósabbak a korábbiaknál, hanem abban is különböznek tőlük, hogy végre az egész versenytávot kibírja már az akkumulátoruk egy töltéssel.

A „Gen 2” autók SRT05e nevű kasztniját a Spart Racing Technology fejlesztette, minden csapatnak kötelező ezt használnia, de a motort, az erőátvitelt és az invertert mindenki magának fejleszti. A kocsi tömege nem lehet kevesebb 900 kilónál, ebben már a versenyző és a 385 kilós akkumulátor is benne van. Ha nincs defekt, akkor a kerékcsere nem engedélyezett, minden versenyző egy szett Michelin abroncsot használhat a versenyeken, a bordázott gumikat víz elvezetésére is felkészítették.

Hosszúság (régi-új)

5160 mm

5000 mm

Szélesség

1770 mm

1800 mm

Magasság

1505 mm

1250 mm

Tömeg (versenyzővel)

900 kg

896 kg

Akkumulátor tömeg

385 kg

320 kg

Max. teljesítmény

335LE

270 LE

Teljesítmény versenyen

270 LE

204 LE

Végsebesség

280 km/h

225 km/h

Gyorsulás 0-100 km/órára

2.8 sec

3.0 sec

Drasztikusan eltér az új versenyautó megjelenése a korábbitól, a futurisztikus formaterv különlegessége, hogy a kerekeket légterelő idomok burkolják. Megjelent a Forma-1-ből ismert glória is, ami extra védelmet jelent a pilóták fejének, de különböző LED jelzőcsíkokat is elhelyeznek rajtuk. Hatalmas hátsó diffúzorral szívja az úthoz a kocsikat, a leszorítóerő nagy részéért ez az elem felel, a szárnyak ugyanis viszonylag kicsik és nem is olyan kifinomultak, mint a Forma-1-ben. Összességében kevesebb leszorítóerőt termelnek az új kocsik, mint elődeik, de ettől még nem lassabbak, főleg nem az egyenesben. Időmérős üzemmódban a versenyautók 335 lóerőt tudnak leadni, 0-100 km/órára 2,8 másodperc alatt gyorsulnak fel a korábbi 3,0 helyett, a végsebesség 225-ről 280 km/órára nőtt, ami az utcai pályákon nem lesz kevés.

Az új akkumulátorokat a Williams helyett már a McLaren speciális részlege készíti a csapatoknak. Igaz, hogy a tömegük 65 kilóval nagyobb, mint a korábbiaknak, de a kapacitásuk viszont a kétszeresére nőtt, ami lehetővé tette, hogy már ne kelljen a lemerülő akku miatt autót cserélni féltávnál. Ez nem csak költséges (versenyzőnként két autót kellett felkészíteni minden versenyre), hanem veszélyes is volt, a pilóták ugyanis kapkodva ugrottak át egyik autóból a másikba.

 

Az autócsere eltörlése új színt hoz majd a stratégiai küzdelembe is, a 45 perces (+1 kör) versenyeken okosan kell majd beosztani a rendelkezésre álló elektromos energiát a pilótáknak a versenytempó, a sárga zászlós időszakok, és az egyéb körülmények függvényében. Minden versenyzőnek biometrikus érzékelőkkel ellátott speciális kesztyűt kell viselnie az új szezonban, ami egy esetleges baleset esetén megkönnyíti a helyszínre kiérkező mentő személyzet dolgát és felkészülését.

Új szabályok

A fő szabályváltozások közé tartozik az ún. Támadási üzemmód bevezetése, amitől a versenyek felpezsdülését és a taktikák változatosságát várja az FIA. Támadó üzemmódban az autók 270 helyett 306 lóerőt tudnak majd leadni, miután áthaladtak az aktiválási zónán. Ezt az extra teljesítményt összesen 8 percig (az első két körben nem) élvezhetik majd a pilóták, meghatározott időallokációkban, amit az FIA csak egy órával a versenyek előtt hoz majd a csapatok tudomására. A szövetség ugyanis el akarja kerülni, hogy az istállók számítógépes szimulációkkal fel tudjanak felkészülni a legoptimálisabb használatra.

A Támadási üzemmód mellett lesz még egy mesterséges rendszer, ami az erőviszonyok ideiglenes megváltozásához vezet majd: a szurkolók közösségi médiában leadott szavazatai alapján a legnépszerűbb 5 pilóta használhatja majd az ún. fanboost funkciót is, ami ideiglenesen 100 kJ-lal növeli meg a felhasználható energia mennyiséget, ami azt jelenti, hogy ebben az időszakban a versenyautóik 270 helyett 335 lóerőssé válnak. Az 5 szerencsés pilóta a fanboostot csak a versenyek második felében, vagyis a 22. perctől kezdődően használhatja.

Csapatok és versenyzők

Még sosem állt rajthoz annyi gyári csapat és sztárpilóta a Formula-E-ben, mint az új szezonban. Az indulók között megtaláljuk az Audi, a BMW, a Jaguar, a DS Automobiles, a Mahindra, a Venturi, és a Nissan alakulatát is, sőt, már az is eldőlt, hogy jövőre a Porsche és a Mercedes is beszáll. A Forma-1-ben évek óta sikereket halmozó csillagos márka félig-meddig már most is jelen van az elektromos sorozatban a HWA Racelab jóvoltából. Erről a csapatról azt kell tudni, hogy ők vitték a Mercedes idén véget ért DTM programját.  

A HWA erős pilótákkal kezdi meg a tanuló szezonját, ugyanis a Forma-1-ből idén elbocsátott Stoffel Vandoorne és a többszörös DTM-bajnok Gary Paffett alkotja a párosukat. A többi csapat általában megtartotta a tavalyi versenyzőit, a legnagyobb név az újonnan érkezők között Felipe Massa, a rutinos Forma-1 pilóta, aki a francia Venturi egyik ülését kapta meg.

Nissan e.Dams-nál a három évvel ezelőtti bajnok, Sébastien Buemi mellé Oliver Rowlandot szerződtették le, miután a korábban kinézett Alex Albon inkább a Forma-1-es Toro Rosso ajánlatát fogadta el 2019-re. Szintén újonc Maximilian Günther, aki a Geox Dragonnál lesz a WTCC-ből és a WEC-ből jól ismert José-Maria López csapattársa. A háromszoros Formula-E futamgyőztes Felix Rosenqvist a Mahindrához került, ahol a kétszeres futamgyőztes Jerome D'Ambrosióval alkotja majd a pilótapárost.

Csapat

#

Versenyző

Nemzetiség

Győzelmek száma

Audi Sport ABT Schaeffler

 

Lucas di Grassi

BRA

8

 

 

Daniel Abt

DEU

2

BMW i Andretti Motorsport

 

Antonio Felix da Costa

PRT

1

 

 

Alexander Sims

GBR

0

Envision Virgin Racing

 

Sam Bird

GBR

7

 

 

Robin Frijns

NLD

0

Geox Dragon

 

Jose Maria Lopez

ARG

0

 

 

Maximilian Guenther

DEU

0

Panasonic Jaguar Racing

 

Nelson Piquet Jr.

BRA

2

 

 

Mitch Evans

NZL

0

Mahindra Racing

 

Jerome D'Ambrosio

BEL

2

 

 

Felix Rosenqvist

SWE

3

NIO Formula E Team

 

Oliver Turvey

GBR

0

 

 

Tom Dillmann

FRA

0

DS Techeetah Formula E Team

 

Jean-Eric Vergne

FRA

5

 

 

Andre Lotterer

DEU

0

Venturi Formula E Team

 

Edoardo Mortara

CHE

0

 

 

Felipe Massa

BRA

0

Nissan E.Dams

 

Sebastien Buemi

CHE

12

 

 

Oliver Rowland

GBR

0

HWA Racelab

 

Stoffel Vandoorne

BEL

0

 

 

Gary Paffett

GBR

0

Új pályák

A 13 fordulós szezon első felében fejlődő országokba látogat el a Formula-E mezőnye, a második felében viszont az európai és amerikai helyszínek következnek, az utolsó két versenyt New Yorkban rendezik.

Az első futamot, az Ad-Diriyah ePrix-t Szaúd-Arábiában, Rijád óvárosában rendezik meg, ahol egy igen trükkös, 21 kanyart tartalmazó, szintkülönbségekkel tarkított, 2,4 kilométeres pályát jelöltek ki az arab szervezők. Szintén új helyszínnek számít a kínai Sanya, korábban az északabbra fekvő, és jóval nagyobb népességű Pekingben voltak a kínai versenyek. Szintén új helyszín lesz a svájci Bern, tavaly ugyanis még Zürich-be látogatott a mezőny. Érdekesség, hogy Svájcban az volt az első hivatalos autóverseny hat évtized óta.

Az új szezon 10 versenyén egy új betétfutamot is láthatnak majd a nézők, amelyben a versenyzők teljesen egyforma Jaguar I-Pace versenyautókkal mérik majd össze a tudásukat. A Formula-E eseményeit a hazai nézők a sorozat Youtube csatornáján és az Eurosport tv-csatornán követhetik figyelemmel, az első versenyt szombaton, magyar idő szerint 13 órakor rendezik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....
2024.05.02
Az észak-amerikai tevékenységének bővítése során a Volkswagen-csoport fokozza együttműködési....
2024.05.02
A Székesfehérvári Járási Ügyészség vádat emelt azzal a férfival szemben, aki közel 10 km-en át....
2024.05.02
A Tesla megkezdi a Cyber Odyssey körutat Európában, melynek keretében sok országban, így nálunk is....
2024.05.02
A Győri Járási Ügyészség vádat emelt egy 38 éves férfival szemben, aki a korábbi közlekedési....
2024.05.02
És van rá logikus magyarázat.   ..
2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....