Hyundai Santa Fé
Egy-egy autóra háromnegyed órát biztosítottak a szervezők, a Staria menetpróbáját itt olvashatják. Meg tudtam futtatni a Santa Fe legutolsó változatát is, ehhez sem volt még korábban szerencsém.
Immár ötödik generációjánál tart a Hyundai Santa Fe, nem csoda, hogy a globális világpremier és az azt kísérő bemutató film forgatásának helyszínéül az USA Új-Mexikó államában fekvő Santa Fe térségét választotta a márka. A vadonatúj modell széles csomagtér-nyílása “szerves kapcsolatot teremt a beltér és a külvilág között, olyan nyitott terasszá válik, amelyről használója eggyé válhat a külvilággal”.
A csomagtér két üléssorral 621 literes, ami a második sort lehajtva közel két köbméteresre növelhető. A nagyobb csomagtér-nyílás mellett növekedett a tengelytáv is, utóbbi a harmadik üléssori helykínálatot is javítja. A 2018-ban bevezetett modellt leváltó Santa Fe hangsúlyosan szögletes vonalvezetése erőteljes megjelenést kölcsönöz az új változatnak. Orrkialakítása magasra húzott gépházfedelével, H alakú fényszóróival és élesen megrajzolt kerékíveivel egyedi arculatot eredményez.
Az oldalfal letisztult idomaihoz merészen kapcsolódó tetővonal társul, a képet rövid első túlnyúlás és egyedi rajzolatú, 21 colos keréktárcsák teszik teljessé. A Santa Fe hátsó traktusát a széles csomagtér-nyílás határozza meg, a H alakú hátsó lámpatestek “köszönnek” az elsőknek. A bátran felvállalt szögletességről nekem a csillagos márka legendás G-osztálya villant be, ugyanakkor nagyon harmonikus a végeredmény.
Fotó: Hyundai
A globális piacokon 10 karosszériaszínben lesz elérhető az új modell. Ezek az Abyss Black és a Creamy White gyöngyházfény, a Creamy White matt, a Typhoon Silver és a Magnetic Gray metálfény, az Ocado Green gyöngyházfény, a Terracotta Orange, a Cyber Sage gyöngyházfény, az Earthy Brass matt metálfény – ez volt a tesztautóé is, és nagyon jól állt neki –, és a Pebble Blue gyöngyházfény.
A belső kialakításnál folytatódik a “szögletesség”, hangsúlyosak a vízszintes és függőleges stíluselemek, a műszeregység és a légbeömlők H kialakítása kiegyensúlyozott és tetszetős. A parktikumra sem lehet panasz , egyszerre két okostelefon is tölthető vezeték nélkül, az ívelt panoráma kijelző – amelyben a 12,3 colos digitális műszeregység és az infotainment rendszer is helyet kapott – jobb leolvashatóságot biztosít.
Az utastér több pontján környezetbarát, puha tapintású anyagokkal találkozhatunk, a tetőkárpittól kezdve a padlószőnyegeken és az ülések háttámláján át az olyan felületek borításáig, mint a műszerfal, az ajtópanelek vagy az ülések. Ez utóbbiak szintetikus bőrkárpitozása európai Class 1 besorolású, vagyis akár 3 év alatti gyermekek számára is biztonságosak.
A márka megnövelte a második és harmadik üléssori lábteret, a Santa Fe kategória egyik legkényelmesebb harmadik üléssorát kínálja, a háttámla dőlésszöge az előző generációénál nagyobb mértékben, 10°-ban állítható. Az új modell a C-oszlopba rejtett, nagyon praktikus kapaszkodóval segíti a tető megközelítését, és ezzel a Santa Fe szabadidős felhasználását.
A vezetőtámogató és biztonsági rendszerek hosszú sorát a próbaút alatt természetesen nem tudtam kipróbálni, néhányat azonban érdemes kiemelni. A második generációs, ráfutásos balesetet megelőző rendszer (FCAA 2) figyelmezteti a vezetőt, illetve vészfékez, amennyiben az elöl haladó jármű hirtelen lelassít. A sávkövető segédlet (LFA 2) a szélvédő mögé épített kamerával érzékeli, ha a jármű kisodródik a sávjából, és finom ellenkormányzással segít az autót visszatéríteni.
A navigációs alapú, második generációs intelligens sebességtartó automata (NSCC 2) autópályán ívmenetben is képes tartani a biztonságos sebességet. A sztráda asszisztens (HDA 2) tartja a beállított sebességet és követési távolságot. A rendszer autópályán a sávváltásban is segítséget nyújt, valamint a sáv középvonalában tartja a gépkocsit.
Említést érdemel az intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő rendszer (ISLA), a tolatókamera (RVM), a hátrameneti keresztirányú ütközéselkerülő támogatás (RCCA), az első és hátsó parkolóradar, a 360 fokos parkolókamera (SVM), a távirányítású, automatikus parkolást segítő rendszer (RSPA) és a biztonságos kiszállást támogató rendszer (SEA.)
Az európai és magyar vásárlók kétféle hajtáslánccal választhatják az autót. Az egyik 1,6 literes, benzines turbómotorra épülő “sima” hibrid (Gamma III 1.6T GDI HEV – 6AT), a másik a szintén 1,6-os turbós benzinmotort alkalmazó plug-in hibrid (Gamma III 1.6T GDI PHEV – 6AT). Az előbbi 215, az utóbbi 253 lóerős, tesztautónk is a tölthető hibrid változat volt. A 2,3 tonnás autó 9,1 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége 190 km/h. A 13,8 kWh-s akkumulátorral bő 50 kilométeres tisztán elektromos hatótávot ígér a Hyundai.
A Santa Fe jól vezethető, a bal első ülés kényelmes volt, még úgy is, hogy sem azon, sem a kormányon nem állítottam semmit. Valószínűleg hasonlít az alkatom az előző sofőrére... Az utastérben minden kézre áll, valamennyi szükséges információ szem előtt van, bevallom, kicsit bele is feledkeztem az autózásba, ahogy történt ez a Stariával is. Alföldi gyerekként öröm volt felfedezni vele a budai hegyek szűk és kevésbé keskeny utcáit.
Könnyű dolgom volt, a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontot a Hyundai munkatársai korábban már beprogramozták a navigációba. Amikor azt láttam – hallottam –, hogy még 400 méter a célig és van időm, mentem még egy könnyed 3-4 kilométeres kört, lehetőleg másik irányba, mint korábban a Stariával. Vagyis, eléggé el nem ítélhető módon plusz kibocsátással terheltem a kiemelt zöldövezetet a Santa Fe modellel is...
Az autó elérhető 5-6-7 személyes változatban, és van összkerékhajtású modell is. A legolcsóbb konfiguráció a hétüléses sima hybrid, valamivel 23 millió forint feletti listaárral, ami kateóriájában korrekt ár/értékarányt jelent.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!