járműtörténelem

Szisz Ferenc az első Le Mans Grand Prix győztese 2. rész

2022.05.12.

Az autóversenyzés története 1894-ig vezethető vissza. Európában a versenyzés települések között zajlott. A nyílt utakon zajló események számos sofőr, motorszerelő, néző sérülését és, vagy halálát okozták. 1903-ban a Párizs–Madrid közötti versenyeknek már annyi áldozata volt, hogy a francia és a spanyol kormány megtiltotta a nyílt országúti versenyeket. 1906. június 26-án és 27-én megrendezték meg az első, jól szervezett "LE MANS GRAND PRIX-t". Győztese a magyar Szisz Ferenc volt. Aki láthatta a versenyt, nem mindennapi élménnyel gazdagodott.

Szerző: Bánffi Tibor

A cikk 1. részét ITT olvashatja el.

1906. június 26-án eljött a nagy nap.

A rajtsorrendről sorsolással döntöttek, Sisz Ferenc a harmadikként indulhatott. Reggel 6 órakor 12 gyártó 32 autója indult útjára. Egy jármű műszaki okok, egy pedig súlytöbblet miatt kiesett. A versenyzők 90 másodperces időközönként startoltak. Szisz Ferenc az „esélytelenek” nyugalmával harmadikként rajtolt.

Ahogy telt az idő a hőmérséklet egyre csak nyaldosta az 50 fokot. A kátrány olvadni kezdett, ami nagyobb problémának bizonyult, mint a por és a szennyeződés. Az autók a sofőrök és szerelőik arcán forró kátrányfoltok jelentek meg, ami átszivárgott a szemüvegükön és begyulladt a szemük. A bokszkiállásnál a szemüveg pótlását a lelketlen tisztségviselők elutasították azzal az indokkal, hogy a felszerelést nem lehetett a verseny közben cserélni. Szisz sem kerülhette el a kátrány okozta megpróbáltatásokat. Az első nap végén a szeme annyira begyulladt, hogy alig látott és a fájdalommal küzdött. Jókor jött a pihenő, a borogatásnak köszönhetően újult erővel indulhatott a második napon. Louis Renault csak nehezen tudott egy szemüveget kunyerálni és fabrikált egy védőmaszkot. Az első napot 17 autó teljesítette.

Az sem könnyítette a versenyzők dolgát, hogy a „vicces” helybeliek fogadásokat kötöttek. Célja az volt, hogy fel kellett kapni az úttest közepén elhelyezett borosüveget anélkül, hogy az áldozatot elcsapná a falun keresztül rohanó autó. Gyakori volt, hogy kóborló állatok keresztezték a versenyzők útját, mivel a pálya egyes szakaszai voltak csak elkerítve.

Az utolsó körben eltört a Renault hátsó futóműve, de akkora volt az előnye (több mint 30 perc), hogy sikerült óvatosan begördülni a célba. Szisz Ferenc a harmadik körtől megőrizte első helyezését. 32 perc előnnyel, 100,8 km/ó átlagsebességgel, helyenként 150 km/óra feletti sebességgel száguldva, 19 kerékcserével nyerte az első LE MANS GRAND PRIX-tA körrekord Paul Baras nevéhez fűződik, aki 118 km/órás átlagsebességet ért el Brasier kocsijával és a 7. helyen végzett.

Itt érdemes szót ejteni a 10. helyezett Camille Jenatzyról. A magyar származású Jenatzy 1868-ban Belgiumban született. 1899. április 29-én harmadik sebességi rekordját döntötte meg a szivar alakú, áramvonalas, elektromos autójával, és átlépte a bűvös 100-as határt 105,9 kilométer/óra sebességgel. Vörös haja és szakálla miatt a „vörös ördög” becenevet kapta. Később ő lett a Bosch reklámarca. Kalandos élete tragédiával végződött. 1913-ban barátaival az ardenneki erdőben vadászott. Egy éjszaka úgy döntött, hogy megijeszti őket. Jenatzy egy bokor mögé bújt, és egy feldühödött vaddisznó félelmetes morgását imitálta. A „vicc túl jól sikerült”, mert az egyik vendége agyonlőtte a feltételezett vadállatot.

Akik Szisz Ferencre fogadtak, kitömött bukszával távozhattak.

A díjátadás a Marseillaise (francia himnusz) elhangzásával kezdődött, ahol a miniszter is megjelent nagy ováció kíséretében. Szisz Ferenc átvehette megérdemelt jutalmát, a 45.000 francia frankot, amely szép vagyonnal ért fel. (Az összeg 13 kg arany árának felelt meg. 2022-es áron számolva 143 millió Ft). Szisz Ferenc ráadásként a francia állampolgárságot is megkapta.

SZISZ FERENCET hősként ünnepelte egész Európa, képeslapokat és plakátokat készítettek a győzelméről.

A Renault gyár sokat köszönhet Szisz diadalának, mert az eladások közel duplájára nőttek.

Magyarország is megemlékezett Szisz Ferenc 100 éves rekordjáról 2006-ban egy bélyeg kiadásával.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....