vasút
Nem eléggé választotta el a Deutsche Bahn (DB) AG a pályavasúti és a vállalkozó vasúti tevékenységét, emiatt bevételeiből keresztfinanszírozhatja a személyszállítási közszolgáltatást, amivel versenyhátrányt okoz a versenytársaknak – tette közzé az egyik szakmai blog a németországi Monopolkomissionra, a magyar Gazdasági Versenyhivatalhoz hasonló szervezetre hivatkozva. A hivatal szerint a DB AG-t át kell szervezni. Szigorúan el kell választani az infrastruktúra-üzemeltetést (pályavasutat) és az operátori tevékenységet (személy-, illetve áruszállítást).
Felsővezetéket cserélnek a Nyugati pályaudvar előtt. A pályavasutat el kell választani
A DB, mint Európa egyik legerősebb vasúttársasága, mindeddig sikerrel lobbizott az Európai Bizottság törekvésével szemben, amely igyekezett elérni, hogy válasszák le a nemzeti vasúttársaságokról a pálya működtetését, és tegyék a magánvállalkozások számára elérhetővé és átjárhatóvá a kontinens vasúti hálózatát. A lapunk által megszólított tapasztalt vasúti szakember szerint ha megvalósul, amit a Monopolkomission követel, az a többi nemzeti vasút, így a MÁV-csoport számára is következményekkel járhat majd. Mint ismert, hazánk ellen 2010. szeptember 29-én indított kötelezettségszegési eljárást az EB, mert a vasúti forgalomirányítást vasúttársaságok, azaz a MÁV és a GySEV végzik. Márpedig a bizottság szerint ez együtt jár azzal, hogy a forgalomirányító részesévé válik a menetvonal-kijelöléssel, illetve a vasúti pálya kapacitásának elosztásával kapcsolatos döntéshozatali folyamatnak. Ez pedig a piaci verseny torzulásához vezethet, mivel a forgalomirányító ismereteket szerez a versenytárs vasúttársaságok által nyújtott szolgáltatásokról.
A magyar kormányzat több lépést tett, hogy megfeleljen az uniós elvárásoknak. A vasúti pálya használatát felügyelő Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) kikerült a MÁV szervezetéből és közvetlenül az állam tulajdonolja. Ez azonban nem volt elég Brüsszelnek, ezért 2013 áprilisában bejelentették a nemzeti vagyonkezelő szervezet tulajdonában lévő pályavasút, a Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt. (NVP Zrt.) létrehozását. Elkészült a társaság üzleti koncepciója, megtörtént a bejegyzés, és megkezdődtek az egyeztetések a szakszervezetekkel, a bankokkal és a közlekedési hatósággal. Az uniós feltételeknek megfelelő NVP azonban mind a mai napig nem alakult meg. Ennek legfőbb oka az, hogy a folyamatban lévő hitelszerződések kiváltása, valamint az új cég feltőkésítése sokmilliárdos kiadást jelentett volna. Informátorunk szerint az a nézet kerekedett felül a közlekedési kormányzatnál, hogy az önálló VPE-vel is teljesíthetők az uniós követelmények, főleg ha a többi nemzeti vasúttársaság sem siet a szétválasztással. A német vasút esetleges átszervezése azonban új helyzetet teremthet ezen a területen.
Jámbor Gyula
Megjelent a Napi Gazdaság 2015. 08. 05-i számában