elektromobilitás
Szerző: Heimer György
A szerb államfő a gyártási rajtról nem ejtett szót. A Reuter hírügynökség csupán azt írja a találkozó alkalmával, hogy a jelenlegi Pandák a Nápoly melletti Fiat gyárban készülnek, s az új modell megjelenése a jövő év közepétől várható. A Fiatot is tömörítő Stellantis járműipari szövetség (amely 2021-ben a FiatChrysler és a Peugeot-Citroen, a PSA csoport fúziójából jött létre) 2022-ben a szerb kormánnyal aláírt egyezmény alapján 190 millió eurós beruházást hajt végre a kragujevaci autógyárban, s e költségekből 48 millió eurót Belgrád állja.
A B-szegmensbe tartozó Pandina 4 méter hosszú crossover, a Fiat úgynevezett Centoventi koncepciója szerint készül. A torinói autógyártó e moduláris dizájnfilozófiához nagy reményeket fűz, attól reméli, hogy a Pandina kulcsszerepet játszhat majd az elektromos városi miniautók globális versengésében. A Stellantis azt tervezi, hogy a Fiat e-autóját Kragujevácon kívül Brazíliában és Marokkóban is gyártásba veszik, a helyi piacok sajátos igényei szerint különféle kivitelben. A Pandina műszaki adatairól a mostani híradások csupán azt közölték, hogy a szerb gyártmányok készülnek majd hibrid és tisztán elektromos hajtással. Ez utóbbi esetben 200 kilométeres hatótávot írnak. Stellantis ugyanakkor kiemeli, hogy legfőképpen a jármű ára ígérkezik versenyképesnek. A hibrid 15 ezer, az elektromos változat pedig 20 ezer euró körüli vételáron startolhat majd. A Fiatot már hosszú évtizedekre visszamenő kooperációs kapcsolatok fűzik Szerbiához.
A már évekkel ezelőtt csődbe ment kragujevaci Zastava művekben még Tito idején, a kilencszázhetvenes években kezdték gyártani a Fiat 600-ast, legutóbb pedig a helyi utódgyárban az 500L típus készül. De nemcsak a Fiat, hanem a Renault is reaktiválja balkáni gyártókapcsolatait. Az új elektromos R5 modellt a szlovéniai Novo Mesto-i üzemben is gyártani fogják. Főképpen azért ott, hogy az olcsóbb bérű balkáni országba kihelyezett termeléssel felvegyék a versenyt a dömpingáron piacra lépő kínai riválisokkal.