szélvédő

Szélvédőjavítás vagy –csere?

2018.09.17.

Már korábban írtunk a szélvédők fejlődéséről, és említettük, hogy a fejlődés visszatükröződik a szélvédő és a hozzá kapcsolódó kiegészítők árában. A szélvédőcsere nem csak kivágásból és visszaragasztásból áll, hanem rengeteg technológiai lépésből, melyeknek a pontos betartása nélkül a végeredmény minősége nem biztosított. Már a biztosítók is léptek az ügyben, hogy nem mindig a szélvédőcsere szükséges egy-egy káresemény után, hanem a javítás lehetséges alternatívává vált, csakhogy nem minden esetben. Jelen cikkünkben a szélvédő-javítás korlátaira hívjuk fel a figyelmet.

 

Azt rögtön le kell szegeznünk, hogy a szélvédőjavítás nagy precizitást és gyakorlatot igénylő művelet. Az üvegen látható kőfelverődési kép alapján el kell dönteni, hogy a javítást el lehet-e végezni, de ugyanakkor tudni kell azt is, hogy a szélvédőjavítás elsődleges feladat a szélvédő állapotromlásának megállítása, a további repedések kiindulásának gátlása, így a szélvédő élettartamának és a gazdaságos üzemeltetésnek az elősegítése.

Tulajdonosként annyit tudunk segíteni a szélvédőnknek, hogy egy kőfelverődés keletkezését követően egyből leragasztjuk azt. A Saint Gobain Autover kifejezetten ilyen matricákat is forgalmaz, ami ha kéznél van, meg tudja óvni a sérülést az esetleges szennyeződésektől. Ez azért is fontos, mert a szennyeződések okozzák a legbosszantóbb foltokat a szélvédőben, ami a javítás esztétikai minőségét rontják. Ha nem tudjuk leragasztani a sérülést, akkor leghamarabb forduljunk szakértőhöz.

 

 

A szélvédő javíthatóságához több feltételnek is teljesülni kell. Az első, hogy a többrétegű szélvédőnek csak a külső rétege sérüljön a kőfelverődés során. Ha a két üvegréteg között található műanyag réteg is sérül, akkor kizárt, hogy a javítást megfelelő minőségben el lehessen végezni. Ezt a javítást végző szakembernek rögtön észlelni kell, de jó tudni, hogy, ha a kő vagy valamely szélvédőnek ütköző tárgy átjutott a második rétegre is, akkor nem javítást, hanem cserét kell kérnünk.

A következő szempont a kőfelverődés képe és mérete. A csillag alakú kőfelverődésből nagyon kis repedések indulnak ki, a bikaszem típus egy nagy átmérőjű, lapos krátert jelent, és ezeknek különböző mértékű keverékei is léteznek. Általában a 20 mm átmérő feletti felverődésekre szokás azt mondani, hogy nem lehet javítani, de ez függ a kráter típusától is.

 

 

Fontos felmérni, hogy hol található a sérülés, hiszen a javításnak ez is akadálya lehet. Több szabvány is létezik arra vonatkozóan, hogy mit tekintünk a vezető közvetlen látóterének, és a szabályozás eltérhet az Európai Unió országain belül is. Abban viszonylag nagy az egyetértés, hogy a látótérnek tekintett részében, a szélvédőn tilos bármilyen javítást végezni, ugyanis a kitöltő gyanta fénytörése eltérhet az üvegétől, így a figyelmet zavarhatja a legkisebb hiba is.

Szintén általános szabály, hogy a szélvédő szélétől számított 10 centiméteres sávon belüli sérülések esetén fenn áll az üveg repedésének fokozott veszélye, ezért azokon a területeken sem szabad a javítást elvégezni.

Ha kizártunk minden olyan tényezőt, ami a javítást akadályozhatja, akkor érdemes szakembert hívni a munka elvégzésére. A legtöbbjüknek ez rutinmunka, gyorsan és nagy megbízhatósággal teszik dolgukat. Ugyanakkor még a profik esetén is előfordulhat, hogy egy-egy sérülést a törési kép bonyolultsága, mérete miatt nem lehet láthatatlanul eltűntetni. Óvakodjunk azoktól, akik félreinformálják ügyfeleiket és 100%-os láthatatlan eredményt ígérnek, mert mindig lehet teljesen eltűntetni a sérülést, csak javítani lehet az esztétikát és a szilárdságot.

Ha a javítás lehetősége nem adott, vagy a javítás során egy tényező nem megfelelősége miatt a javítás minősége nem megfelelő, akkor nincs más hátra, mint a szélvédő cseréje.

 

 

A cserekor arra kell figyelni, hogy biztosan a mi autónknak megfelelő szélvédőt tudjon rendelni a szakember. Ehhez nekünk kell tudni megadni az autó pontos paramétereit, akár az alvázszámát, hogy biztosan azokat az extrákat tartalmazza a szélvédő, amik a mi autónkban is vannak.

Az alkatrész pontos azonosítását is nehezíti a szélvédőkhöz köthető kiegészítők fejlődése és széleskörű elterjedése.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....